ما و مالیات – 102

حسین بادامی

 

کارشناس امور مالیاتی

 

سفته ، بدون نام


در تنظیم سفته ، این امکان وجود دارد که بدهکار،سفته‌ای را که صادر می‌کند ، بدون ذکر نام طلبکار به وی بدهد که این‌طوری فرد می‌تواند یا خودش در سررسید برای گرفتن پول اقدام کند یا این‌که آن را به دیگری حواله بدهد، عبارت «حواله‌کرد» در سفته به شخص دارنده این اختیار را می‌دهد که بتواند سفته را به دیگری منتقل کند، ولی اگر «حواله‌کرد» خط زده شود، دارنده سفته نمی‌تواند آن را به دیگری انتقال دهد و تنها خود وی باید برای وصول آن اقدام کند، علاوه بر آن می‌تواند با پشت‌نویسی آن را به شخص دیگری انتقال دهد.


از کجا بخرم؟


سفته را می‌شود از هرجایی تهیه کرد. از دست‌فروش‌های توی بازار گرفته تا بعضی از دکه‌های روزنامه‌فروشی اما مطمئن‌ترین محل برای تهیه این سند، شعبه‌های بانک ملی است.


اگر آن را از جای نامعتبر بخرید ممکن است مبلغی بیشتر از آنچه مصوب است از شما بگیرند. حتی ممکن است در مقابل مبلغ بیشتر به شما یکسری سند جعلی بدهند که دردسرهای زیادی بعدها برای شما داشته باشد. بهای مصوب برای سفته عبارت است از ۰٫۵ در هزار مبلغ اسمی سند؛


فروش با وکالت بلاعزل؛ هنگامی‌که باید هوشیار بود.


بسیاری از افراد ، بدون اطلاع بانک و بدون تغییر نام سند و وام نسبت به فروش منزل با وکالت بلاعزل اقدام می‌کنند. اگرچه این انتقال با تهیه یک وکالت بلاعوض صورت می‌گیرد اما لازم است که معایب این عمل را با هم بدانیم:


ادامه در قسمت بعدی …

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;