ماسکی که نور می دهد و ویروس می کشد!

محققان موفق به ساخت ماسکی شده‌اند که باکتری‌ها و ویروس‌ ها را در نانوسیم‌های تیتانیوم اکسید به دام می اندازد و آنها را با نور از بین می‌برد.

به گزارش تاسیسات نیوز، ماسک‌ ها چند ماهی است که با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند و در حالی که حضور آنها برای متوقف کردن زنجیره انتشار این بیماری بسیار مهم است، اما با نقایص خاصی همراه هستند.
یکی از این نقایص این است که دفع آنها آسان نیست، زیرا آنها به جای از بین بردن عوامل بیماری زا تنها آنها را به دام می اندازند و در صورت دفع نامناسب، خودشان عامل انتشار بیماری می شوند. یک ماسک استفاده شده که در سطل زباله باز انداخته شده است، می تواند منبع جدید آلودگی باشد. به همین دلیل محققان آزمایشگاه “فورو”(Forró) روی ماده بهتری برای ساخت ماسک کار می کنند.
اکنون آنها موفق به ساخت غشایی از نانوسیم های تیتانیوم اکسید شبیه به فیلتر کاغذی شده اند که مزایای بزرگی دارد و دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. علاوه بر این، این ماده جدید می تواند در هنگام استفاده از نور ماوراء بنفش، عوامل بیماری زا را به دام بیندازد و آنها را از بین ببرد و همین باعث می شود که ماسک ها قابل استفاده مجدد شوند.
محققان در یک آزمایش نشان دادند که چگونه این فیلتر، باکتری “Escherichia coli” را از بین می برد و رشته های دی ان ای آن را تخریب می کند. این فیلتر قادر به از بین بردن میکروارگانیسم ها در ماسک بود.
در حالی که هنوز این ماده جدید با کرونا ویروس جدید آزمایش نشده است، این تیم فکر می کند که ماسک های نانوسیمی می توانند در جلوگیری از انتشار این ویروس ، فوق العاده مفید باشند.
ممکن است مدتی طول بکشد تا این ماسک های نانویی در بازار عرضه شوند، با این حال محققان امیدوار هستند که هرچه زودتر به دست عموم برسد.
محققان می گویند: فناوری ابداعی ما در شرایط آزمایشگاهی ظرفیت تولید حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر مربع فیلتر را در هفته فراهم می کند. این کافی است تا ماهانه ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار ماسک قابل استفاده مجدد تولید شود.
از آنجا که ماسک های یک بار مصرف باعث ایجاد بحران زیست محیطی می شوند، قابلیت استفاده مجدد از ماسک  قطعاً یک مزیت خواهد بود.
یک استارت آپ به نام “Swoxid” می خواهد این فناوری را از آزمایشگاه به بازار منتقل کند. علاوه بر این، “اندره هورواث” سرپرست این مطالعه و بنیان گذار “Swoxid” می گوید: این غشاها را می توان در برنامه های تصفیه هوا مانند سیستم های تهویه و تهویه مطبوع و همچنین در تجهیزات محافظ شخصی استفاده کرد.
این تحقیق در مجله Advanced Functional Materials منتشر شده است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;