لزوم آموزش نانو و تجربیات مرتبط به آن

نانو

رضا اشرف‌سمنانی، در حاشیه دومین مجمع فناوری نانو، درباره اهمیت انتشار کتاب‌های حوزه نانو تکنولوژی اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌های منتشر شده در این زمینه می‌تواند جنبه آکادمیک داشته باشد. اما آنچه محصول تجربه و عمل فعالان حوزه نانو تکنولوژی است، اگر در قالب کتاب عرضه شود، بسیار موثر و کاربردی خواهد بود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  رضا اشرف‌سمنانی، مشاور توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با اشاره به اهمیت و تاثیر تجربه‌های عملی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اقتصاد نانو اظهار کرد:‌ هرچند مباحث‌ حوزه تکنولوژی بیشتر شامل جنبه‌های آکادمیک است اما برای ورود جنبه‌های علمی به حوزه اقتصاد به‌عنوان یک ضرورت به تکنولوژی نیازمند است. در حقیقت تکنولوژی محلی برای عملیاتی کردن علم و موجب توسعه اقتصاد است.

 

وی با طرح سوالی درباره چگونگی رشد اقتصادی ‌شرکت‌‌های فعال در حوزه نانو به ایبنا گفت: شرکت‌ها با ارایه توصیه‌، تجربیات و نقاط قوت و ضعف درباره مباحثی مانند جدایی مدیریت از مالکیت و چگونگی شکل‌گیری و توسعه بنگاه اقتصادی، می‌توانند به شرکت‌های نوپا مسیر حرکت را نشان دهند.

 

اشرف‌سمنانی در ادامه با تاکید بر اهمیت اشتراک‌گذاری تجربیات شرکت‌های فعال در حوزه نانو تصریح  کرد: پیشینه شرکت‌های فعال  به دلیل ریشه داشتن در مباحث آکادمیک و تجربه عملی متولیان، در پیشگیری از ضرر اقتصادی شرکت‌های نوپا بسیار اثربخش است. حوزه نانو تکنولوژی به‌عنوان رشته‌ای کاربردی و جدید در مراکز علمی دنیا مورد استقبال قرار گرفته که این تمایل در صنایع نیمه پیشرفته نیز دیده می‌شود.

 

معاون سابق برنامه‌ریزی توسعه و فناوری وزارت صنعت در بیان اهمیت مکتوب شدن تجربیات موفق این حوزه، گفت: مکتوب شدن تجربیات فعالان حوزه نانو و به‌طور کلی حوزه دانش و فناوری، مکمل مباحث آکادمیک است. در حقیقت، کتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حیطه اجرا کمکی به مخاطبان نمی‌کنند و تنها به ارایه یک ایده می‌پردازند. این دو مورد، مکمل یکدیگرند و در کنار هم جواب می‌دهند. جمع‌آوری و چاپ تجربه‌ اجرایی چهره‌های شاخص برای تبدیل آن به مباحث علمی در دنیا مرسوم است. به‌عنوان مثال، کشور روسیه در تولید این آثار شاخص است.

 

وی در ادامه به نویسندگان حوزه تکنولوژی علم توصیه کرد: در تالیف کتاب‌های حوزه‌های علمی نباید تنها بر مباحث علمی و فنی متمرکز شد بلکه علاوه‌ بر مباحث فنی، باید به موضوعاتی چون بازار و تجربه‌های افراد برجسته نیز توجه کرد.

برگی از زندگی و تجربیات رضا اشرف ‌سمنانی

مهندس رضا اشرف‌سمنانی، پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ مهندسی مکانیک، تحصیلات تکمیلی را در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه میشیگان آمریکا ادامه داد. وی پس از بازگشت به کشور، با تاسیس شرکت ملی فولاد به این شرکت پیوست و همواره تا زمان بازنشستگی در وزارت صنایع و معادن باقی ماند. بیشتر فعالیت‌های حرفه‌ای اشرف‌سمنانی در 45 سال گذشته در صنعت فولاد و یا مرتبط با معادن بوده است. اشرف سمنانی در حوزه‌های فلزات و ماشین‌افزار، تکنولوژی ذوب و طراحی ماشین آثاری را ترجمه کرده است.

 

قائم‌مقام معاونت طرح و برنامه وزارت معادن و فلزات، مدیر دفتر برنامه‌ریزی فلزات و مدیر دفتر فنی و اقتصادی این وزارتخانه از جمله مسوولیت‌های اشرف سمنانی بوده‌است.

 

وی در دوران مدیریت خود خدمات بسیاری را در ارتباط با شرکت فولاد آلیاژی ایران، مرکز تحقیقات، آموزش و فناوری در وزارت صنایع «تاوا»، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، مراکز آموزشی برای وزارت صنایع و معادن، طراحی دانشگاه صنایع و معادن، اجرای دو طرح «فاجد» و «سرباز صنعت» به منظور تربیت نیروی متخصص صنعتی صورت داد. مهندس اشرف‌سمنانی، هم اکنون به‌عنوان پیشکسوتی صاحب نام و مشاوری متخصص در صنایع معدنی و فولاد کشور مشغول فعالیت است.

 پایان پیام/

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;