لایه اوزون تعمیر شده است

به گزارش تاسیسات نیوزدانشمندان آنچه «اولین نشانه های ترمیم» لایه اوزون در قطب جنوب گفته می شود را شناسایی کرده اند.

 

 

 

 

تیم علمی گزارش می دهد سوراخ اوزون سپتامبر از سال 2000، بیش از 4 میلیون کیلومتر مربع کوچک شده است.

 

 

 

 

تیم همچنین برای اولین بار گزارش می کند این ترمیم گاهی به دلیل اثرات انفجارهای آتشفشانی کندتر شده است. با این وجود در کل، به نظر می رسد سوراخ اوزون در یک مسیر ترمیم کننده قرار گرفته است.

 

 

 

 

به نظر می رسد یافته ها با گزارش سازمان جهانی زمین شناسی (WMO) مبنی بر اینکه سوراخ اوزون با 28.2 میلیون کیلومتر مربع در قطب جنوب در میان بزرگ ترین منافذ است تناقض دارد.

 

 

 

 

در این گزارش آخر، دانشمندان دانشگاه صنعتی ماساچوست (MIT)، دپارتمان علوم زمین، جو و سیاره و نیز محققان مرکز ملی تحقیق جو بولدر کلرادو و دانشگاه لیدز انگلستان معتقد است آنها به تصویر روشن تری از اثرات کلر رسیده اند. تیم نشان داده از آنجایی که کلر کاهش یافته است، سرعت بازشدن آن در سپتامبر کند شده است.

 

 

 

 

اندازه گیری ها نشان داده است فرسایش اوزون هر سال در اواخر آگوست شروع می شود چون حلقه قطب جنوب از زمستان تاریک شروع شده و سوراخ کاملا تا اوایل اکتبر تکمیل می شود.

 

 

 

 

استاد علوم آب و هوا و شیمی جو MIT پیشنهاد می کند بیشتر افراد متمرکز بر اکتبر که منفذ اوزون عریض ترین است اما مشمول سایر متغیرها مثل تغییرات جزیی در زمین شناسی است.

 

 

 

 

سپتامبر زمان بهتری برای بررسی است، زیرا شیمی کلر به شدت تحت کنترل سرعت تشکیل سوراخ است.

 

 

 

 

مولفان از میزان تغییرات اوزون در فصول مختلف برای نسبت دادن ترمیم اوزون به کاهش مداوم کلر جو ناشی از CFC ها استفاده کردند .

 

 

 

 

تیم پیشنهاد می کند جرقه سال 2015 در فرسایش اوزون در درجه اول به دلیل انفجارهای آتش فشانی در شیلی باشد. در حالی که این مواد کلر قابل توجهی به استراتوسفر تزریق نمی کنند، ریزگردها را افزایش می دهند در نتیجه مقدار ابرهای استراتوسفر قطبی که کلرهای حاصل دست انسان با آنها واکنش می دهند افزایش می یابد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;