قطب چهارم صنعت ایران و راهبردهای اقتصاد پساتحریم

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایرنا، پسا تحریم کلید واژه پرکاربردی است که این روزها پس از مذاکرات ایران با ۱+۵ در فرهنگ لغات اقتصادی و تحلیل های کارشناسان و صاحب نظران کشور به کار می رود و به اعتقاد کارشناسان نیازمند رویه و گفتمانی است که پیامدهای مثبت را در عرصه اقتصاد به جا بگذارد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور به عنوان یکی از کانون های برجسته در راهبردهای اقتصاد پسا تحریم مطرح است و این روزها خود را برای رویارویی با فرصت طلایی پیش آمده اقتصادی برای ترمیم آسیب ها و زخم های ناشی از تحریم و باروری ظرفیت های راکد آماده می کند.
سایه سنگین تحریم های ظالمانه غرب بر سر اقتصاد کشور، چالش های فراوانی را پیش روی تصمیم سازان و فعالان اقتصادی و صنعتی قرار دادکه جبران شرایط پیش آماده، برنامه و نظارت موثر را می طلبد.
مشکل در شریان های حیاتی اقتصادی و بانکداری تا رکود بی سابقه صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دستاورد نامیمون تحریم های ناحق دولت های غربی بر کشورمان بود که با وجود کاهش میزان تولیدات داخلی و ارزش افزوده اقتصادی، آثار زیانباری را بر پیکره صنعت و تولید وارد آورد و استان مرکزی با جایگاه حساس در عرصه صنعت و کشاورزی نیز شرایط متاثر از تحریم را تجربه کرد .
کارشناسان و تصمیم سازان عرصه صنعتی استان مرکزی معتقدند که رونق تولید و افزایش نرخ شاخص های ارزش افزوده در صورت لغو تحریم های ظالمانه با وجود آثار مثبت و سازنده در عرصه ارزش آفرینی اقتصادی، بدون استراتژی مشخص در دوران پساتحریم میسر نخواهد بود
آنان معتقدند: دولت و بخش خصوصی باید با تعامل فراگیر و افزایش راهکارهای جذب مشارکت سرمایه گذاران خارجی ضمن کاهش نرخ تورم، بالندگی اقتصادی را رقم بزنند.
رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی می گوید: تحریم های ظالمانه در چند سال اخیر، شریان های اقتصادی و نبض تولید و صنعت استان مرکزی را ناکارآمد کرد و بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط صنعتی را به ورطه رکود کشاند.
منوچهر توسطی بیان کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده بیش از شش هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی کشور به واسطه اثرگذاری شرایط تحریم تعطیل و یا با رکود نسبی مواجه شدند.
وی بیان کرد: وضعیت تولید و صنعت استان مرکزی به واسطه افزایش بهای تمام شده کالا، کاهش نرخ اشتغال، معقوقات بانکی، کم شدن صادرات با رکود بی سابقه اقتصادی مواجه شد که در شرایط کنونی نیازمند ساماندهی و انسجام بخشی دوباره است
توسطی اظهار کرد: مدیریت کارآمد و استفاده از تجربیات صاحب نظران عرصه اقتصاد در دوران پساتحریم باید منجر به ترسیم افق روشنی برای ادامه حیات اقتصادی و صنعتی استان مرکزی شود و در صورت تحقق نیافتن این مهم، شرایط صنعت با دوران قبل از تحریم تفاوت چندانی نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل ایجاد رکود صنعتی و ناکارآمدی بخش تولید، اجرای نادرست طرح تحول اقتصادی توسط دولت گذشته بود که سبب شد تا بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط عرصه صنعتی به ورطه رکود و زیان دهی کشیده شوند
توسطی بیان کرد: انسجام بخشی در روابط سیاسی و دیپلماتیک، تسهیل در پروتکل های تجاری و اقتصادی، افزایش نرخ صادرات غیر نفتی، تبیین سازو کارهای گمرکی به ویژه بازنگری در قوانین مربوط به معافیت ها از جمله برنامه هایی است که باید در چشم انداز صنعتی و اقتصادی پساتحریم در استان مرکزی مد نظر قرار گیرد.

رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی معتقد است: کشورهای ۱+۵ هم اینک پشت دروازه بازار کشور به انتظار نسشته اند که در صورت نبود برنامه مشخص و استراتژی بلند مدت، رونق اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال و تولید کشور باز هم با مخاطره همراه خواهد بود.
توسطی اضافه کرد: استفاده از خطوط اعتباری فاینانس ( تامین منابع مالی برای اجرای طرح های تولیدی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی) و ریفاینانس ( خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی که حداکثر یک ساله است و برای گشایش اعتبارات اسنادی بابت وادرات کالا استفاده می شود) در استان مرکزی بار دیگر می تواند توان صنعتی و اقتصادی استان مرکزی را احیا کند.
وی افزود: شرکت های بزرگ صنعتی و مادرتخصصی در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع ریلی در استان مرکزی باید با رایزنی با سرمایه گذاران خارجی و ورود دانش و فناوری نوین در دوران پساتحریم برنامه منسجم داشته باشند.
توسطی اظهار کرد: استان مرکزی سال هاست که با مقوله صادرات بیگانه شده و برند سازی و حضور نمایندگان و فعالان تولید و صنعت در بازارهای جهانی با کندی مواجه شده است.
رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های اثرگذار در افق پساتحریم اعزام و پذیرش هیات های خارجی سرمایه گذاری است که باید به عقد قرارداد و واردات مواد اولیه ارزان قیمت و با کیفیت منجر شود.
توسطی اضافه کرد: تشکل های صنعتی و اقتصادی همسو با سیاست های دولت باید ضمن رفع چالش های سالهای پیشین، با پایه ریزی تولید بر مبنای ساختار جدید و برخوردار از دانش نوین، دوران پساتحریم را مدیریت کنند.
وی گفت: در دوران پساتحریم باید سرمایه گذاری ها در پاره ای از صنایع مثل سازه های فلزی در مجموعه استان مرکزی با محدودیت بیشتری همراه شود چرا که این نوع صنایع به واسطه کهنگی دانش تولید، سودآوری چندانی را به دنبال نخواهد داشت
به گفته توسطی، سوگیری واحدهای صنعتی و تولیدی به سمت صنایع هایتک( با فناوری بالا)، دارویی و فناوری اطلاعات می تواند مزیتهای بالقوه ای را در دوران پساتحریم از آن استان مرکزی کند.
رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی معتقد است: تنگ نظری های سیاسی در دوران پساتحریم باید به کلی کنار گذاشته شود و نیروهای معتقد به نظام و انقلاب بدون مرزبندی با تکیه بر مزیت های استان بستر توسعه صادرات غیر نفتی و رونق اشتغال و تولید را فراهم کنند.
وی افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از نیازهای حیاتی استان مرکزی در مدیریت دوران پساتحریم است که با توجه به جمعیت دانش آموختگان می توان زمینه ورود نیروهای برخوردار ار دانش علمی را به صورت حرفه ای در بازار کار تسهیل کرد.
توسطی بیان کرد: اکنون که به برکت دیپلماسی دولت یازدهم، ارتباط کشورمان با دولت های غربی تسهیل شده باید با برنامه ریزی و بسیج امکانات زمینه توسعه روزافرون تولید و اشتغال را با افزایش سرمایه گذاری خارجی و هدایت شرکت های داخلی به سمت سوی تولیدات دانش بنیان فراهم کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز معتقد است: با توجه به آزادی دارایی های بلوکه شده کشور پس از توافق جامع هسته ای، مدیریت هزینه ها و افزایش بار تولید در دوران پساتحریم نیازمند برنامه ریزی منسجم است
محمد رضا جعفری افزود: مدیریت مشارکت و نحوه تعامل بخش خصوصی و دولت در استان مرکزی باید بر اساس تجربه دوران قبل و با الگوگیری از کشورهای در حال توسعه باشد.
وی ادامه داد: اگر در دوران پساتحریم سیر واردات بدون برنامه تنها با هدف تامین نیازهای داخلی ادامه یابد، تولید کننده داخلی باز هم متضرر می شود.

جعفری اضافه کرد: به نظر می رسد واردات مواد اولیه واسطه ای به همراه دانش تولید خارجی نسخه شفا بخشی است که نه تنها استان مرکزی بلکه سایر استان های کشور در دوران پساتحریم با مدد ازآن می توانند رونق اقتصادی را دوباره شاهد باشند
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی افزود: اگر دولت و تصمیم سازان اقتصادی استان مرکزی، عرصه را به واردات بی رویه کالا و خدمات واگذار کنند، وضعیت بخش تولید و اقتصاد در دوران پساتحریم تغییر چندانی نخواهد کرد
جعفری اظهار کرد: مدیریت دولتی در استان مرکزی باید با آسیب شناسی وضعیت تولید و اقتصاد در این استان، زمینه رشد و بالندگی استان در دوران پساتحریم را فراهم کند.
وی گفت: استان مرکزی به واسطه استقرار در شاهراه اصلی کشور و نزدیکی به بازار مصرف غرب کشور و تهران، در دوران پساتحریم وضعیت حساسی خواهد داشت و با توجه به ظرفیتها و مزیت های خاص صنعتی، علمی و کشاورزی می تواند منشاء ایجاد ارزش افزوده اقتصادی باشد.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز معتقد است: اولویت نخست استان در دوران پساتحریم رفع موانع و چالش های پیش روی تولید است.
علیرضا زاوشی افزود: با توجه به اینکه بیشتر تحریم ها مربوط به مسایل اقتصادی است، به نظر می رسد رفع چالش های تولید به عنوان شریان حیاتی اقتصاد در استان مرکزی در دوران پسا تحریم از جایگاه خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: افزایش توان تولید با تکیه بر ورود ماشین آلات نوین و خدمات فنی و مهندسی هایتک با توجه به مزیت های ویژه استان مرکزی در دوران پساتحریم باید بیشتر از گذشته مد نظر تصمیم سازان به ویژه دولت قرار گیرد.
زواشی اظهار کرد: استان مرکزی با استقرار صنایع بزرگ مادر تخصصی کشور در حوزه های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و محصولات غذایی و کشاورزی در دوران پساتحریم با یک مدیریت واحد مبتنی بر رشد شاخص های اقتصادی می تواند به عنوان بازویی قدرتمند یاریگر اقتصاد کشور باشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یکی از دغدغه های بزرگ تولیدکنندگان استان مرکزی در دوران پساتحریم وضعیت نرخ سود بانکی و تسهیلات ارزان قیمت است که این مهم باید با برنامه ریزی های بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد.
زاوشی افزود: افزایش توان اقتصادی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان و تلاش برای رفع چالش های اقتصادی واحدهای دارای رکود و یا ورشکسته اولویت مهم دیگری است که باید در دوران پساتحریم مورد توجه قرار گیرد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی نیز معتقد است: توسعه خوشه های صنعتی و بهره گیری از خدمات فناورانه و انتقال دانش خارجی به استان از جمله سیاستهای مهمی است که می تواند به رشد شاخص های اقتصادی استان کمک کند.
احمد پریدری افزود: کمبود مواد اولیه با کیفیت مشکل اصلی بیشتر تولیدکنندگان و صنایع است که به نظر می رسد با توجه به مزیت های خاص صنعتی در استان مرکزی باید در دوران پس از تحریم بدان توجه شود.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۰۷ هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه صنعت در استان اشتغال دارند که با احتساب خانواده های آنان، حدود ۴۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم از این طریق امرار معاش دارند که این مهم تبیین سیاست های لازم برای دوران پس از تحریم را بیش از گذشته برجسته می کند.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۹ شهرک صنعتی، سه شهرک صنعتی خصوصی، ۱۰ قطب صنعتی و ۱۶ ناحیه صنعتی دارای مجوز در استان فعال است که توسعه واحدهای جدید و افزایش توان واحدهای فعال و یا دارای رکود نیز باید از جمله اولویت های مد نظر در دوران پس از تحریم باشد.
استاندار استان مرکزی نیز معتقد است: دوران پساتحریم فرصت طلایی و تکرارناشدنی برای سازندگی و عمران کشور است که مدیران و تصمیم سازان دولت تدبیرو امید خود را موظف به برنامه ریزی در این دوران می دانند.
محمود زمانی قمی افزود: به مظنور حضور قدرتمندانه و پر توان در عرصه فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در دوران پسا تحریم ، ستاد راهبردی بررسی وضعیت کنونی و نیازسنجی استان در دوران بعد از تحریم تا ۲۰ روز آینده در استان مرکزی تشکیل می شود
وی ادامه داد: نباید با کار بدون برنامه و روزمرگی فرصت طلایی سازندگی در دوران پس از تحریم را از دست دهیم و فرصت سوزی کنیم.
استاندار مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی به دلیل مزیت های برجسته در اقتصاد و صنعت به عنوان پایتخت صنعتی ایران ثاثیرات نامطلوب بیشتری از تحریم ها داشت که این مهم ظرفیتهای تولیدی و صنعتی استان را با چالش مواجه کرد.
زمانی قمی افزود: دستگاههای اجرایی و بدنه دولت باید با تبیین شرایط کنونی و بر شمردن مزیتهای فرصت پیش آمده زمینه مشارکت بیشتر شهروندان را در دوران بعد از تحریم را با دولت تدبیرو امید فراهم کنند.
زمانی قمی تاکید کرد: سرمایه گذاری خارجی و شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی یکی دیگر از وظایف تیم های اقتصادی و تجاری استان مرکزی در مرحله بعد از رفع تحریم هاست.
به گفته استاندار مرکزی، اگر فرصت طلایی تلاش و تکاپو برای رونق تولید و اقتصاد در دوران پس از تحریم را از دست بدهیم ، آیندگان و تاریخ به هیچ وجه ما را نمی بخشند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی نیز در سخنانی گفت: در سالهای گذشته حتی یک مورد سرمایه گذاری خارجی در استان ثبت نشده است.
شکرالله حسن بیگی افزود: با توجه به شرایط حساس منطقه و کشور و به ویژه شادابی و نشاط جامعه ناشی از ثمربخش بودن مذاکرات هسته ای، نباید توقعات و مطالبات مردم را به صورت غیر واقعی بالا برد.
وی ادامه داد: دولت در صورت توافق نهایی و اجرایی شدن مفاد این توافق برای تحقق نتیجه مطلوب نیازمند فرصت بیشتری است تا بتواند به وضعیت معیشت و اقتصاد کشور سامان بخشد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی بیان کرد: عده ای از توافق صورت گرفته ناراضی هستند که مسوولان و مدیران دستگاههای اجرایی با تلاش مضاعف تر و خدمت صادقانه در دوران پس از تحریم نباید اجازه دهند تا شیرینی این توافق در کام ملت تلخ شود.
کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی و صنعتی استان مرکزی بر این باورند که با رهنمود های حکیمانه ای که رهبر فرزانه انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتی بر آن تکیه دارند و با ضرورتی که در پوست اندازی اقتصادی در تمامی سطح کشور از جامعه نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی گرفته تا فعالان اقتصادی و مردم عادی شکل گرفته، اکنون در فرصت ایجاد شده پس از تحریم ها باید قالب کارآمدی در باروری اقتصادی در استان مرکزی به عنوان نمونه کشوری شکل گیرد تا یک بار برای همیشه ساختارهای اقتصادی کشور بر محور علمی و موثر قرار گرفته و بسترساز توسعه متوازن باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;