قبر و کفن و دفن گران شد/ لطفاً نمیرید!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: لمس گرانی ها و افزایش قیمت ها در زندگی روزمره برای همه به ویژه دهک ها پایین جامعه به راحتی قابل مشاهده است و از این رو هر روز با مراجعه به مراکز خرید جهت تامین مایحتاج روزمره  مجبور به حذف یکی از اقلام اساسی از سفره معیشت خود می شوند تا بتوانند زندگی کنند، اما گویا این روند نه فقط برای دوران زندگی بلکه برای بعد از مردن این افراد نیز صدق می کند و با توجه به هزینه های سرسام آور بعد از مرگ هم ناچار به حذف برخی از مراسم و انتخاب حداقلی ها با توجه به افزایش هزینه های کفن و دفن و… می شوند. هزینه کفن و دفن مردگان، نفس زندگان را هم گرفته است، همزمان با بالا رفتن هزینه‌های زندگی، هزینه مردن هم افزایش یافته است تا جایی که حتماً اگر کسی پارسال جان به جان آفرین تسلیم می‌کرد، خانواده‌اش کمتر به زحمت می‌افتادند. در عین حال شکاف طبقاتی هم آنقدر عمیق شده که هزینه مرگ یک نفر در شمال تهران معادل نصف زندگی یک خانواده جنوب شهری است. دیگر نمی‌توان ادعا کرد لحظه مرگ و تولد برای همه انسان‌ها یکسان است.
افزایش هزینه های ۳۰ تا ۶۰ درصدی مردن
 قدیم ترها وقتی کسی از تمام مصیبت ها و گرانی های زندگی خسته می شد آرزو می کرد که ای خدا کاش بمیرم هم خودم هم اطرافیانم راحت شوند، اما این روزها با نگاهی به هزینه های یک مراسم ختم ساده در می یابیم که باید دعای خود را تغییر دهیم! چرا که در آخرین بررسی های صورت گرفته مدیران شهری می گویند که با توجه به اینکه هزینه های کفن و دفن در سالیان گذشته افزایشی نداشته است مجوز ارائه این خدمات در برخی موارد حتی تا ۶۰ درصد هم در سال جاری وجود دارد. هر چند در مجموع این مدیران به افزایش ۳۰ درصدی هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳ رضایت داده اند، اما بررسی جزییات لایحه شهرداری تهران نشان می‌دهد در بخش‌هایی شهرداری بیش از ۶۰  درصد پیشنهاد افزایش هزینه خدمات در بهشت زهرا را مطرح کرده است اما این لایحه هنوز در صحن شورای شهر بررسی و تصویب نشده و نرخ‌ها پس از تصویب در صحن شورا و تایید فرمانداری اجرایی می‌شوند.
افزایش هزینه های کفن و دفن به جبران سال های فراموش شده!
بر اساس این گزارش؛ سال گذشته شهرداری تهران در جلسات پایانی شورای شهر تهران لوایح نرخ هزینه‌های خدمات در حوزه‌های مختلف را به شورا ارسال و درخواست کرد شورا با فوریت تمامی این لوایح را بررسی کنند. موضوعی که مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفت و با آن مخالفت کردند. یکی از لوایح ارسال شده، لایحه بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا از سال ۱۴۰۳ بود. در این لایحه آمده بهای خدمات نصب سنگ “دائم” و “سنگ” مزار موقت به همراه سنگ، با توجه به افزایش نرخ تورم و همچنین افزایش دستمزد کارگر و بنا در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده همچنین پیشنهاد شده با توجه به قطر و حجم مصالح مصرفی و افزایش مدت زمان عملیات نصب کرسی نسبت به سنگ مزار معادل هزینه ۲ عدد نصب سنگ مزار دریافت شود. در این لایحه آمده: بهای خدمات تدفین و تغسیل و تکفین با توجه به افزایش دستمزد سالیانه و نظر به اینکه در سال‌های گذشته افزایش قیمت منطقی صورت نگرفته افزایش ۶۰ درصد پیشنهاد می‌شود. در گزارش توجیهی این لایحه به قیمت آمبولانس اشاره شده و آمده است: بهای خدمات هزینه انتقال هر متوفی با آمبولانس به آرامستان‌های شهرداری تهران با ظریف چهار متوفی در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۰۰۹۰٬۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده و با عنایت به قرارداد شرکت تعاونی مصرف کارگران با موضوع حمل اجساد از سطح شهر تهران به سازمان بهشت حضرت زهرا (س) طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری و اجاره ۵۰ دستگاه خودروی حمل متوفی (تویوتا هایس) به مبلغ ماهیانه ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰، ۵۶ ریال و با توجه به میانگین اجساد حمل شده به تعداد تقریباً ۶۰۰۰ متوفی در ماه و بدون لحاظ کردن هزینه‌های جاری و نیروی انسانی سازمان، بهای تمام شده حمل هر جسد برای سازمان مبلغ ۳۷۵،۰۰۰، ۹ ریال است؛ لذا با در نظر گرفتن افزایش تورم سالیانه، پیشنهاد شده ۴۰ به مبلغ فوق الذکر اضافه شود که در مجموع مبلغ دریافتی برای هر متوفی ۱۳،۱۲۵،۰۰۰ ریال می‌شود.
هزینه های ساده مردن که به ۴۰۰ میلیون تومان هم می رسد
بر اساس بررسی های صورت گرفته به راحتی در می یابیم که  که هزینه انجام مراسم کفن و دفن ساده و برگزاری مراسم ختم معمولی برای حدود ۱۰۰ نفر حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود. هزینه یک کفن و دفن ساده به قرار ۹۰۰ هزار تومان هزینه شستشوی متوفی، ۵۰۰ هزار تومان جهت نقل و انتقال متوفی از غسالخانه تا محل قبر، ۵۰۰ هزار تومان حداقل برای سنگ قبر موقت درگذشته، هزینه ای بالغ بر حداقل ۴۵ میلیون تومان برای قبر، خرید یک تاج گل ساده  با مبلغی حدود ۱ میلیون تومان، ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان هزینه مداحی و… پیش بینی می شود. هزینه پذیرایی از مهمانان سر مزار متفاوت است. بعید است شمال‌شهرنشینان به کمتر از رانی و کیک شکلاتی بسنده کنند. اما خیلی از خانواده‌ها از پس هزینه یک آبمیوه پاکتی هم بر نمی‌آیند. هزینه‌های سنگ قبر، پذیرایی در مسجد، شیرینی، خرما، ظروف یکبار مصرف، شهرداری و بستن قبر، چاپ اعلامیه، مسجد، سخنران، مداح و صد البته هزینه غذا و تالار، هزینه‌هایی هستند که گاهی واقعاً کمرشکن‌اند.
هزینه های یک مردن کمی شیک تر!
بر اساس این گزارش، البته هزینه برگزاری این خدمات با تنوع بیشتر برای مردگانی که احتمالاً بدون نیاز به یارانه در این دنیا زندگی می گذراندند اندکی متفاوت است که شرح کوچکی از آن را در ذیل مشاهده می کنیید؛ یک دیس خرما مغزدار مجلسی ۱۰۰ عددی (رطب درجه یک درشت و پوست نازک) : ۷۰۰/۰۰۰ تومان -️ یک دیس حلوای تزیین شده ۱۰۰ عددی (متشکل از سه نوع آرد , زعفران , هل , کره و گلاب درجه یک) : ۶۵۰/۰۰۰ تومان – ️مهماندار مراسم (با لباس فرم متحدالشکل) : نفری ۲۰۰/۰۰۰ تومان – ️ سرویس کامل چای و نسکافه برای ۱۰۰ نفر (چای ، قند ، تریموس ، قوری ، قنددان و لیوان کاغذی) : ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان – ️ سایه بان بزرگ : هر عدد ۴۰۰/۰۰۰ تومان – صندلی : فلزی هر عدد  ۲۰/۰۰۰ تومان – ️ میز و رومیزی : هر عدد ۱۵۰/۰۰۰ تومان – ️ مداح : از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان به بالا و  ( مداحان مستقر در بهشت رضا ۳۰۰/۰۰۰ تومان ) – ️ آب معدنی یک نفره (۰/۵ لیتری) :هر عدد ۷۰۰۰ تومان – ️ آبمیوه (برند لیمون) یک نفره (۳۳۰ میلی لیتری) : هر عدد ۱۵۰۰۰ تومان –  لیوان کاغذی : هر عدد ۱۲۰۰ تومان – ️ هزینه حمل : ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان.
انتخابی سخت برای آرزوی مردن یا زنده ماندن!
در حقیقت اقتصاد امروز شده پلی برای رقابت دنیا و آخرت. هزینه کفن و دفن مردگان، نفس زندگان را هم گرفته است. در این وانفسای گرانی همزمان با بالا رفتن هزینه‌های زندگی، هزینه مردن هم افزایش یافته. حتماً اگر کسی پارسال جان به جان آفرین تسلیم می‌کرد، خانواده‌اش کمتر به زحمت می‌افتادند. شکاف طبقاتی هم آنقدر عمیق شده که هزینه مرگ یک نفر در شمال تهران معادل نصف زندگی یک خانواده جنوب شهری است. دیگر نمی‌توان ادعا کرد لحظه مرگ و تولد برای همه انسان‌ها یکسان است. به این ترتیب دیگر مردن هم به اندازه زنده ماندن خرج دارد و نمی توان انتخابی درست برای زنده ماندن و لذت در کنار عزیزان یا مردن و تحمیل مشکلات به عزیزان داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;