لزوم پرهیز از تغییرات ناگهانی در قانون نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر وقتی به چهره شهرهای کشور نگاه می کنیم، چه به لحاظ شهرسازی و چه به لحاظ ساختمان ها، می بینیم ماحصل قانونی که امروز داریم، نتیجه چندان مطلوبی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، رحیم نجاتی اسلاملو با بیان اینکه خروجی قانونی که داریم، همین ساخت و سازها و ساختمان هایی است که امروز داریم و برای ما مهندسان راضی کننده نیست. لذا باید تغییراتی در قانون انجام شود و به سمت و سویی حرکت کند که کارهای مهندسی رقابتی شود.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است، با گذشت ۲۳ سال از تصویب قانون نظام مهندسی و به عنوان کسی که از ده سال قبل و از دوره پنجم در بدنه مدیریتی و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی هستم، امروز به این نتیجه رسیده‎ام که این قانون دیگر جوابگوی نیازهای امروز جامعه ما نیست و به طور قطع باید تغییراتی در آن ایجاد شود.
نجاتی با بیان اینکه کارشناسان امر باید با نیازسنجی و امکان سنجی جامع درخصوص این تغییرات و رفع نقاط ضعف قانون، بررسی های لازم را انجام دهند، گفت: البته از وقتی که این قانون ابلاغ شده، طبیعی است که روی کیفیت ساخت و سازها بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: قبل از تصویب این قانون، در اثر وقوع زلزله منجیل و بم متاسفانه ده ها هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، اما بعد از اینکه در سال ۸۳ مقررات ملی ساختمان ابلاغ و الزامی شد، شاهد بودیم که در زلزله کرمانشاه علیرغم اینکه قدرت زلزله بیشتر از زلزله های قبلی بود و از طرف دیگر، با وجود اینکه واحدهای مسکونی مهر با کیفیت چندان مطلوبی نیز ساخته نشده بودند، اما باز هم تلفات بسیار کاهش یافت.
ساخت و سازهای ناهنجار محصول قانون منسوخ امروز است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برکات سازمان نظام مهندسی در پی اجرای این قانون انکارناپذیر است، گفت: با این حال ما نباید در یک جا توقف کنیم و باید حالت پویا داشته باشیم تا تلفات خود را در اثر حوادثی مثل زلزله بسیار کاهش دهیم و به حداقل برسانیم.
نجاتی تاکید کرد: بنابراین باید وضعیت را بهینه کنیم؛ چرا که محصول این قانون ساخت و سازهای ناهنجاری است که امروز می بینیم و این در حالی است که قانون نیاز به تغییرات چندان پیچیده ای ندارد.
وی با بیان اینکه دکتر آخوندی به عنوان صاحب نظر این حوزه، لایحه قانون نظام مهندسی را به مجلس ارائه کرد و به تصویب رساند، ادامه داد: تغییراتی که وزیر سابق راه و شهرسازی در سال گذشته شروع کرد، قابل نقد است و آن اینکه وی به دنبال این بود که این تغییرات بسیار سریع و چکشی اتفاق بیفتد.
نجاتی افزود: در حالی که اگر آخوندی ایجاد این تغییرات را با یک شیب ملایم در دستور کار قرار می داد، این امکان فراهم بود که به صورت مرحله به مرحله به نتیجه مطلوب برسد. اما از آنجایی که درصدد اجرای چکشی بخشنامه های ابلاغ شده بود، از سوی سازمان های نظام مهندسی پس زده شد. تا جایی که متاسفانه اجازه ندادند نظرات وی در جامعه کارشناسی شود و این نظرات مورد کج فهمی و دفع قرار گرفت.
این مسئول یاد آور شد: درمجموع باید گفت که هرچند قانون نظام مهندسی تاثیرات بسیار خوبی را بر ارتقای کیفیت ساخت و سازها داشته است، اما امروز برای جامعه مهندسین کشور کافی نیست و اصلاحاتی باید در آن انجام گیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با بیان اینکه این تغییرات باید متناسب با نیازهای میدانی و متناسب با فرهنگ جامعه باشد، خاطرنشان ساخت: باید از تغییرات ناگهانی در قانون پرهیز شود و تغییرات مربوطه باید با یک شیب ملایم و پله به پله ایجاد شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;