فلس ماهی بجای مولد برق

به گزارش تاسیسات نیوز، پولک یا فلس در واژگان تخصصی و نام‌های زیست‌شناختی صفحه‌ای سفت و محکم است که برای کارکرد محافظتی روی پوست یک حیوان می‌روید.

 

 

 

 

در گونه‌های متعلق به راسته پروانه‌سانان (پروانه و شاپرک)، پولک‌ها صفحاتی بر روی سطح بال حشره هستند و رنگ‌آمیزی حشره را تشکیل می‌دهند. پولک‌ها بخش کالبدشناختی و اندامی رایجی هستند و چند بار در فرایند فرگشت همگرا با تفاوت در ساختار و کارکرد دچار دگرگونی شده‌اند. به طور عمومی، پولک‌ها بخشی از دستگاه پوششی بدن جاندار هستند.

 

 

 

 

انواع گوناگونی فلس یا پولک بسته به شکل پولک و طبقه‌بندی جاندار وجود دارد. بسیاری از ماهی‌ها، حشراتی مانند پروانه‌ها، بیشتر خزندگان (نظیر مارها و سوسمارها)، اکثر پرندگان در قسمت پا و همچنین برخی پستانداران (مانند آرمادیلو و پانگولین (نوعی مورچه‌خوار)) دارای پولک یا فلس هستند.

 

 

 

هندی‌ها مقدار زیادی ماهی استفاده می‌کنند. با آماری که از سال ۲۰۱۴ تاکنون گرفته شده است هر هندی در سال متوسط ۲.۸کیلوگرم ماهی استفاده می‌کند، یا به عبارتی دیگری ۳.۷ میلیون کیلوگرم برای کل کشور در طول سال مصرف می‌شود. از این ماهی‌ها بسیاری ضایعات از قبیل استخوان، باله‌ها و فلس‌ها باقی می‌ماند.

 

 

 

گروهی از محققین دانشگاه جاداوپور به دنبال راهی برای تبدیل این ضایعات یا “زیست‌مانده”به فرآورده‌ای مهم هستند و توانسته‌اند از آنها الکتریسیته تولید کنند.

 

 

 

اول از همه بد نیست کمی درباره زیست‌فیزیک بدانیم. فلس ماهی‌ها دارای ماده‌ای به نام کولاگن (Collagen)است که دارای خواص پیزوالکتریک (کافی است تا آنها را فشار دهید تا الکتریسیته تولید کند) است. با توجه به این،‌محققین مقدار زیادی از آن‌ها را جمع‌آوری کردند و با اعمال پروسه تجزیه مواد آلی آنها را به ماده‌ای شفاف و منعطف تبدیل کرده‌اند. در ادامه با قرار دادن آن‌ّها به روی هم و ایجاد سیستمی هرمی و تقویت انرژی تولیدی آن‌ها، انرژی تولیدی آن‌ّها را بهبود داده‌اند و این صفحات را به یک نانوژنراتور تبدیل کرده‌اند.

 

 

 

این ماده می‌تواند انواع مختلفی از انرژی مکانیکی مانند حرکات بدن، ارتعاشات ایجاد شده از صدا، و وزش باد را تشخیص و جمع‌آوری کند. حتی لمس یک نانوژنراتور می‌تواند انرژی کافی برای ۵۰ لامپ LED را فراهم آورد. این یک قدم بسیار بزرگ برای مدارات الکترونیکی خود نیرو ده باشند، که بتوان یک روز قلب مصنوعی با باتری ساخت که انرژی خود را از قدم‌های فرد و توسط این ماده فراهم می‌آورد و همچنین از نظر محیط‌زیستی هم زیست تخریب پذیر است.

 

 

 

در عین حال می‌توان برای این مواد کاربردهای دیگری هم در صنایع الکترونیک و وسایل جانبی قابل حمل و یا شفاف پیدا کرد. همچنین به دلیل پایه زیستی که دارد بسیار در صنایع دارویی، سنسورهای مراقبتی و تشخیص بیماری‌ها کاربرد داشته باشد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;