فرصت سازی هوش مصنوعی برای زنان مهندس!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: حضور زنان مهندس در رشته های مختلف در جامعه همواره در چالش با نگاه مردانه حاکم بر جوامعی مانند کشور  ایران بوده است که رشته های مهندسی را برای زنان  سخت و خارج از توان و ظرفیت های آنان می دانستند که البته غافل از توانمندی های زنان در مدیریت امور و کارهای بسیار دشوار بوده اند. اما کارشناسان معتقدند با حاکمیت و گستردگی «هوش مصنوعی» و حذف انجام کارهای دشوار توسط نیروی انسانی شرایط برای حضور بانوان مهندس با تکیه بر خلاقیت و نظم و دقت و حساسیت آنها در کارها بیش از پیش هموار شده است.
۲۳ ژوئن ۲۰۱۴  آغازی برای زنان مهندس با هدف کمرنگ تر کردن نگاه جنسیتی به زنان، به عنوان روز «زنان مهندس» به عنوان شغلی مردانه به ویژه در جوامعی با حاکمیت نگاه مردسالارانه انجام شد تا ثابت شود که انتخاب این رشته فقط بر اساس استعدادها و علایق و البته نگاه واقع بینانه توانمندی هاست که در پایان منجر به صحه گذاشتن بسیاری از افراد بر توانمندی ها و انجام کار بسیاری مطلوب تر توسط زنان مهندس در سراسر کشور شد.
مهندسی رشته ای متنوع، پرهیجان و پرچالش است که اتفاقاً نیازمند نگاه تیزبینانه و صبورانه تری در رشته های مختلف مهندسی است تا موفقیت را در این رشته بیشتر رقم زند.
بر اساس آخرین آمار منتشره بیش از ۶۵ درصد جمعیت دانشجویی کشور را زنان تشکیل می دهند که تعداد زیادی از این گروه در رشته های فنی – مهندسی هستند که در رشته های مکانیک، الکترونیک، اپتیک، شیمی و …. خوش درخشیده اند و سکاندار مسئولیت ها در رشته ها و سطوح مختلف مدیریتی و غیر از آن هستند که البته سهم کوچکی در این حوزه در مقایسه با ظرفیت ها و پتانسیل های پنهان در رشته های مختلف مهندسی عهده دار هستند که بنا بر اولویت دهی به مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی  خود امکان استفاده بهینه را نیافته اند. هر چند تجربه حضور زنان مهندس در حوزه های مختلف بیانگر این است که حتی حضور آنها در رشته های مختلف به صورت غیرملموس نیز با خروجی بسیار موثر فارغ از نگاه جنسیتی بوده است که در تضاد با نگرش حاکم بر جامعه مبنی بر سخت بودن و تضاد فعالیت در رشته های به اصطلاح سخت مهندسی با روحیات زنانه است. هر چند استفاده بهینه از ظرفیت های مطلوب زنان مهندس در جامعه مردانه ایران نیاز قوانین تسهیل کننده بیشتر برای این گروه است تا بتوانند در زیست بوم نوآوری کشور فعال شوند و به عنوان کارآفرین های موفق در رشته های مختلف کارهای عملی و مشاوره ای و … حضوری مثمرثمرتر داشته باشند.
هر چند نباید از تغییر نگرش جامعه با مشاهده توانمندی های این گروه و تخصیص سهم بیشتری از مسئولیت ها به زنان شاغل به ویژه زنان مهندس غافل شد که البته حاصل زحمات بی دریغ زنان در دو جبهه حمایتی از خانواده و فرزندان و همچنین جامعه و فضای کار و اشتغال و تلاش خستگی ناپذیر آنها بوده است، در حقیقت باید گفت؛ ظرافت ها و ویژگی های پایه علوم و رشته های پایه و مهندسی نیاز به قدرت استدلال، خلاقیت و حتی قدرت تخیل عمیق برای موفقیت در طراحی ها دارد که می توان گفت بانوان در این خصوصیات سرآمدند. و البته دشواری برخی از مراحل اجرا در مناطق عملیاتی خاص، نکته غیر قابل انکاری است که راه حل آن، کار تیمی و حضور همزمان آقایان و خانم های مهندس و تقسیم کار متناسب با توان فیزیکی افراد است. نکته حائز اهمیت دیگر ورود دستاوردهای جدید علمی و ظهور و بروز تکنولوژیهای جدید مانند هوش مصنوعی در عرصه های مهندسی است. چه بسا با استفاده از این تکنیک ها مسیرهای بهتری برای فعالیت بانوان در حوزه های تخصصی مهندسی گشوده شود که لزوم حضور فیزیکی در شرایط نامساعد برای بانوان را به حداقل رسانده و موفقیت های بیش از پیش آنان در این عرصه را رقم خواهد زد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;