به بهانه روز جهانی زنان مهندس

۲۳ ژوئن روز جهانی زنان مهندس است، و بهانه ای که باز هم یادمان بیاید که به این گروه از جامعه تبریک بگوییم! باز هم یادمان بیاید که توانایی های ذاتی «زنان جامعه» در برخی از گرایشهای رشته مهندسی، بسیار بیشتر از مردان جامعه است و دقت و ظرافت مهندسانِ زن، بسیاری از پروژه ها بهتر از همیشه به بار می نشیند.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: تفکیک جنسیتی در این حوزه در نگاه اول شاید مطبوع به نظر نیاید، اما با توجه به شرایط موجود زنانِ جامعه ما،‌ به ویژه زنان فارغ‌التحصیل در رشته‌های به اصطلاح مردانه مانند رشته‌های مهندسی، نیاز حمایتی بیشتر مراجع قانون‌گذار و اجرایی را می‌طلبد تا جامعه در مسیر تعادل در راستای بهره‌گیری از پتانسیل‌های انسانی کشور گام بردارد.
بسیاری از افراد معتقدند؛ که بسیاری از موقعیت‌ها در حرفه مهندسی ساعت کاری نامناسب دارند و همچنین در آن‌ها تعادل بین زندگی و کار وجود ندارد. این شرایط ممکن است برای زنانی که مادر بچه‌های کوچک هستند، قابل‌قبول نباشد. این عدم انعطاف‌پذیری مانع پیشرفت آن‌ها در شرکت‌ها می‌شود؛ بنابراین، مسئله شاید نه جذب کردن زنان به مهندسی بلکه نگه‌داشتن آن‌ها در آنجاست.
مشکلات موجود در جامعه زنان مهندس، بیشتر از اینکه به شغل و رشته تحصیلی آنها مربوط باشد، بیشتر ناشی از چرخه معیوبِ موجود در جامعه مردسالار است که بر این معتقد است که؛ ” ظرافتِ زنانه در تضاد کامل با حضورِ زن در هر شغلی در جامعه  می باشد و به طور غلط نسل به نسل به گروه های مختلف سنی دیکته می شود. چرخه ناسالمی که باید در جایی شکسته شود و این دیکته غلط اصلاح گردد.
تغییر این نگرش که برخی از رشته ها برای دختران مناسب نیست، مسلماً نیاز به تغییر فرهنگ در بخشِ آموزش داشته و در مراحل بعدی اصلاح باورها در جامعه که زنان به راحتی می توانند در مشاغلی مانند مهندسی ایفای نقش کنند و کارفرمایان نیز با انتخاب اصلح بر مبنای توانمندی های کارجویان می توانند نقش مهمی در این مسئله داشته باشند و به این ترتیب مهره ای مهم در از بین بردن شکاف جنسیتی در این زمینه باشند.
هر چند، شنیدن خبرِ اختراعات و دستاوردهای مختلف در حوزه های مختلف مهندسی از سوی «زنانِ مهندس» به تدریج عادی تر از قبل شده و حتی به نتایج حاصل از کارِ زنان فعال در رشته های مختلف اطمینان عمومی بیشتری ایجاد شده است.
اما هنوز هم حضور زنان در برخی از رشته های مهندسی مانند «مهندس عمران یا مکانیک» به زعم برخی از افراد کمی عجیب غریب تر نسبت به حضور مردان در این بخش است.
حضور مهندسان ناظر در کارگاه های ساختمانی با حضور کارگران و دیگر رشته های مهندسی به نظر برخی کاری مردانه است که کار برای زنان در این حوزه بدون اِعمال قدرت بیشتر، کمی سخت می سازد، اما آنچه که مشهود می باشد، حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی، نظارتی، قانون‌گذاری، اجرایی و … منجر به احقاق حق «ویژه» خود و البته نه «برابر» که شاید تعریفی مطلوب‌تر برای زنان کارآمد کشورمان است، راوی حقوقی است که در تمامی جهات در نتیجه فعالیت در عرصه‌های مختلف آن‌ها حاصل شده و در نهایت به ارتقای جایگاه زنان منتهی شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;