تهدید سلامتی شهروندان با ورود فاضلاب به آب شرب در اهواز

کلانشهر اهواز سالهاست با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است؛ از آلودگی هوای شهر و ریزگردها گرفته تا آب آشامیدنی غیرقابل شرب و سیل اخیر و از بین رفتن زیرساخت‌های شهری. اما این روزها بزرگترین شهر خوزستان با مشکل تازه ای دست و به گریبان است؛ فاضلاب و تجمع آن در نقاط مختلف شهر که در کنار چهره نازیبای شهری، سلامت و جان شهروندان را نیز به شدت تهدید می کند. 
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در سال های اخیر وضعیت فاضلاب شهرستان اهواز به دلیل مشکلات زیر ساختی از جمله فرسودگی لوله ها و خطوط انتقالی و نبود تصفیه خانه در برخی از مناطق، با سیل اخیر منجر به بالاآمدن آب‌های سطحی ناشی از فاضلاب شهر به سطح خیابان ها و معابر عمومی شد که این مسئله علاوه بر مشکلات تردد برای شهروندان، به شدت به لحاظ گسترش بیماری‌های پوستی و گوارشی مردم نقاط مختلف این شهر را تهدید می کند.
محمد سعیدی یکی از شهروندان کوی پردیس اهواز درباره مشکلات فاضلاب این منطقه می گوید: زیرساخت های فاضلاب منطقه پردیس به ۲۰ سال گذشته باز می‌گردد و این لوله‌ها از نوع آزبست بوده که در حال حاضر کارآیی ندارند و طبق نظر کارشناسان سرطان‌زا هستند.
سعیدی در ادامه گفت: در غرب اهواز فاضلاب مناطقی مانند ملاشیه، زعفرانیه به سوی پردیس سرازیر می شوند. آب این مناطق در منطقه پردیس جمع آوری می‌شود که این منطقه ظرفیت حجم این همه حجم فاضلاب را ندارد و همین باعث می شود پساب در چند نقطه بالا بیاید.
این شهروند اهوازی با بیان اینکه وضعیت بسیار بغرنجی داریم، ادامه می دهد: پساب فاضلاب با ماندن به سطح خیابان ها باعث بروز مشکلات و بیماری های پوستی و گوارشی می‌شود و هر وقت به مسئولان مراجعه می‌کنیم به ما می گویند این موضوع در دست بررسی و پیگیری است و این در حالی است که ما در عمل چیزی نمی‌بینیم.
وی اضافه کرد: مشکل فاضلاب اهواز قبل از سیل مقطعی بود ولی با جاری شدن سیل اخیر بسیار شدیدتر شد چرا که حجم آب های داخل لوله های انتقال زیاد بوده و این سیستم گنجایش این حجم از فاضلاب را ندارد و باعث می شود تا آب به سطح شهر بیاید.
سعیدی ادامه داد: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنند یا سازمان آب و فاضلاب بودجه‌ای ندارند یا نمی‌خواهند بررسی شود؟ هر روز می‌آیند مقداری ترمیم می‌کنند ولی متاسفانه روز بعد فاضلاب از جایی دیگر بالا زده و در سطح خیابان جمع می‌شود. چرا نظارت کافی بر این موضوع وجود ندارد و به درستی این مشکل را حل نمی‌کنند؟ متاسفانه این لوله‌ها آنقدر پوسیده است که هر چه وصله و پینه به آن می‌زنند از جای دیگر ترکیده می‌شود و متاسفانه در منطقه پردیس این مشکل بسیار حادتر است.
وی گفت: به دلیل تعاونی‌ساز بودن منطقه پردیس متاسفانه از لوله‌هایی با جنس مرغوب استفاده نشده و بسیاری از خیابان‌ها شیب معکوس دارد و متاسفانه به جای اینکه آب به سمت مسیر انتقالی هدایت شود و حجم فاضلاب بالا زده دوباره پساب آن به سطح خیابان می آید و همین مسئله باعث می شود بسیاری از روکش آسفالت‌های آنجا به دلیل تجمع همین فاضلاب‌ها از بین برود.
اداره آبفا حتی حاضر نیست لوله های پوسیده را تعویض کند
عباس زرگانی دیگر شهروند ساکن کوی فرهنگیان اهواز می گوید: در شهرستان اهواز با وضعیت بسیار بد و حادی به لحاظ فاضلاب شهری روبرو هستیم. فرزندان مان به خاطر آلودگی محیطی بیمار شدند و هیچ مسئولی به فکر مردم اهواز نیست. اداره آبفای اهواز حتی حاضر نیست لوله های فرسوده منطقه کوی فرهنگیان را تعویض کند. مردم چه گناهی کرده اند که باید در چنین شرایطی زندگی کنند.
وی ادامه داد: خیابان شقایق منطقه کوی فرهنگیان لوله گذاری فاضلابش ۶۴۰ متر است که با کلی التماس اهالی از اداره آبفا ۱۸۰ متر لوله گذاری شد اما باز جوابگوی این منطقه نیست و متاسفانه فاضلاب همچنان در این منطقه بالا می‌زند. هر کجایی که رجوع می‌کنیم یا ما را نمی‌پذیرند یا جواب تلفن‌مان را نمی‌دهند.
زرگانی عنوان کرد: مردم اهواز با مشکل بزرگی روبرو هستند ولی کسی به دادشان نمی‌رسد. چرا باید اینقدر در حق این مردم خوزستان اجحاف شود.
این شهروند اهوازی می گوید: متاسفانه برای رفع مشکل فاضلاب نه شهرداری و نه سازمان آبفا حاضر به کوچکترین همکاری با مردم نیستند. مقابل در خانه ما را مدت ها است برای فاضلاب حفاری کرده اند ولی نمی‌آیند انشعاب آب مان را وصل کنند و الان چند ماه است با این مشکل دست به گریبان هستیم . ما دردمان را به چه کسی باید بگوییم؟ به چه کسی باید بگوییم روکش آسفالت می‌خواهیم؟ آیا کسی هست به داد این مردم برسد؟ تمام خیابان‌های اطراف منزل مسکونی ام فاضلاب بالا زده است؛ آیا کسی هست جوابگوی مشکلات همیشگی مردم اهواز باشد؟
زرکانی ادامه داد: مشکلات مردم این مناطق یکی و دوتا نیست. همیشه باید به مسئولان برای رفع مشکلات‌مان التماس کنیم ولی کسی جواب ما را به درستی نمی‌دهد و ما احساس می‌کنیم حتی به جای پاسخ دادن ما را تمسخر می‌کنند.
این شهروند اهوازی اضافه کرد: تاکنون چندین بار دخترم را به دلیل مشکلات دستگاه گوارش که ناشی از همین فاضلاب بوده به بیمارستان مراجعه کرده ام. ما اغراق نمی‌کنیم و با سند حرف‌های‌مان را ثابت می‌کنیم. ببینیم کدام مسئول می‌تواند با شرایط فعلی ما زندگی کند. ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکلات‌مان را برطرف کنیم و گرنه خودمان برای حل این مشکل اقدام می‌کردیم. مسئولان همیشه وعده می‌دهند ولی عمل نمی‌کنند.
مسئولان استان هیچ توجهی به مشکل فاضلاب ندارند
فاضلی شهروند منطقه کیانشهر اهواز نیز می گوید: با آغاز فصل پاییز و شیوع بیماری آنفولانزا وضعیت مردم با تجمع فاضلاب در سطخ خیابان‌ها بدتر خواهد شد و در منطقه کیان‌شهر اهواز اگر از پمپ آب استفاده نشود فاضلاب تمام خیابان‌ها را فرا خواهد گرفت و حتی معابر نیز پر از فاضلاب خواهد شد.
  وی افزود: نه تنها منطقه کیانشهر بلکه مناطقی از جمله کوی علوی، آخر آسفالت و مخصوصا در فصل زمستان با مشکل مواجهیم. مسئولان باید بدانند این مشکل با انشاءالله گفتن برطرف نمی‌شود و باید عملا برای ما قدمی بردارند.
این شهروند اهواز گفت: اگر یک روز پمپ تهویه را در منطقه روشن نکنند بوی تعفن فاضلاب تمام منطقه را فرا می‌گیرد و نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند.
فاضلاب، آب شرب منطقه را آلوده کرده است
سیدرضا حسینی شهروند ساکن فاز یک پادادشهر گفت: ما برای استفاده از آب شرب باید از آب تصفیه کن و پمپاژ آب استفاده کنیم. علاوه بر مصرف برق آن که بسیار پرهزینه است و همچنین هزینه لوله‌کشی، خود دستگاه تصفیه کننده آب نیز فیلترهایش هر ماه باید تعویض شود و افرادی که دستگاه آب تصفیه کن در منزل ندارند مجبورند بشکه های آب تصفیه شده را که بسیار هم سنگین هستند، تهیه کنند.
وی ادامه داد: اگر مردم از دستگاه های تصفیه کننده آب استفاده نکنند، آلودگی و بوی تعفن داخل آب شرب خانه ها می‌شود و این مسئله بسیار خطرناک است و حتی می تواند زمینه ساز ابتلای اهالی به بیماری های مزمن و خطرناک شود که جان آنها را تهدید می کند.
این شهروند اهوازی ادامه داد: امیدواریم مسئولان تا قبل از شروع فصل بارندگی فکری برای این مردم کنند چرا که به جای بیرون آمدن آب شرب از لوله‌ها آب گل آلود بیرون می‌آید.
فاضلاب اهواز زمینه ساز بروز مشکلات بهداشتی برای شهروندان
سید محسن موسوی زاده نماینده اهواز در شورای عالی استان‌ها در این باره اظهار داشت: فاضلاب اهواز امروز به معضل بسیار بزرگی برای این کلانشهر تبدیل شده است. متاسفانه سیل اخیر نیز آنچنان بر تاسیسات و سیستم قدیمی و فرسوده آب و فاضلاب اهواز خسارت وارد کرد که کمتر خیابانی را در شهر می‌توان دید که با مشکل سریز فاضلاب مواجه نباشد. طغیان فاضلاب در جای جای شهر علاوه بر تخریب زیرساخت‌های شهری، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده و برخی محله‌ها را به مکان‌های غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. به گفته کارشناسان بهداشتی، استمرار این وضعیت عامل انتقال بیماری‌های فراوانی برای مردم و ساکنان این مناطق خواهد شد.
موسوی‌زاده افزود: اکنون که رهبر معظم انقلاب دستور موکدی به رئیس جمهور جهت حل مشکلات فاضلاب اهواز صادر فرمودند، از دکتر روحانی درخواست داریم فرمایش رهبری را نصب‌العین خود قرار داده و نسبت به حل این معضل جدی اقدام عاجل کنند.
وی گفت: در حال حاضر بیش از صد نقطه شهر اهواز توسط اداره آب و فاضلاب این شهرستان حفاری شده که تاکنون این نقاط مورد ترمیم‌ و روکش آسفالت قرار نگرفته و این مسئله مشکلات بسیاری را برای تردد مردم و ساکنین این مناطق ایجاد کرده است.
نماینده اهواز در شورای عالی استان ها ادامه داد: این در حالی است که کمتر از ده روز به بازگشایی مدارس باقی مانده و اگر این نقاط حفاری شده در مدت زمان باقی مانده ترمیم‌ و بازسازی نشوند در‌ مهر ماه شاهد ترافیک سنگین در سطح شهر و مشکلات عمده‌ای در زمینه رفت و آمد شهروندان خواهیم بود.
 موسوی زاده عنوان کرد: از مسئولان استانی درخواست داریم با توجه به در پیش‌بودن فصل مدارس و بارندگی‌ها نسبت به تامین بودجه لازم و اقدام سریع شرکت آبفا تاکید کنند تا در این زمینه با مشکلات تازه ای روبرو نشویم .
نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: از سوی دیگر لازم است تمام شبکه آبفای شهر در سریع‌ترین زمان ممکن لایروبی شوند تا در صورت بارندگی و بارش های پاییزی شاهد طغیان و سرریز فاضلاب در سطح شهر نباشیم.
طرح مشکلات ناشی از فاضلاب شهر اهواز در حالی از سوی نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها به صورت تهدیدی برای اهالی مطرح می شود که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز به عنوان متولی این امر چندان از این ناحیه احساس خطر و بحرانی بودن شرایط ندارد .
بهنام مریدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز می گوید: پس زدگی فاضلاب در سطح شهر اهواز به شکل حاد نداریم و مناطقی که مشکل فاضلاب دارند توسط پیمانکاران در حال رسیدگی هستند.
 مریدی ادامه داد: تا این لحظه در سطح شهر مشکل خاص و حادی اعلام نشده و هر کجا مشکلی وجود دارد شهروندان به ما اطلاع دهند که ما به صورت ویژه وارد عمل شویم.
وی اضافه کرد: در سیل اخیر ۲۲ نقطه از شهر اهواز  به لحاظ زیر ساخت فاضلاب دچار ریزش شدند که هم اکنون توسط پیمانکار در دست بازسازی هستند و تا قبل از آغاز فصل بارندگی این مشکل برطرف خواهد شد.
پایان عمر مفید سیستم فاضلاب اهواز
جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز نیز در این باره گفت: سیستم فاضلاب شهرستان اهواز عمر مفیدش به پایان رسیده و با فرسودگی لوله‌های انتقال فاضلاب روبروست و این مسئله باعث طغیان فاضلاب به سطح خیابان ها و اکثر مناطق شهر اهواز شده است.
وی گفت: تصفیه‌خانه‌های شرق اهواز تاحدودی در زمینه انتقال فاضلاب شهر فعالیت مناسبی داشتند ولی متاسفانه در غرب این شهرستان هیچ تصفیه‌خانه‌ای وجود ندارد. فاضلاب در رودخانه کارون سرریز می‌شود و در مواقع طغیان رودخانه آب پس می زند که در سیل اخیر منجر به بروز مشکلات عدیده ای در سطح شهر شد که همچنان این معضل باقی است.
فرماندار اهواز تصریح کرد: برای ساماندهی و برطرف شدن این مشکل به اعتبارات ویژه ای از سوی دولت نیاز است و هزینه حل مشکلات فاضلاب از توان اعتبارات استانی خارج است و نیاز به عزمی ملی دارد. اکثر مناطق شهری اهواز هم اکنون با این معضل درگیر هستند و مشکل فاضلاب در سطح شهر فراگیر شده است.
وی افزود: ناگفته نماند چند نقطه از نظر بازسازی سیستم فاضلاب شهری تحت اقدامات اساسی قرار گرفتند به طور مثال مشکل (خیابان انقلاب اهواز منطقه یک کمپولو) حل شده و چند کیلومتر از آن هم به طور کلی ترمیم شد.
عالمی نیسی ادامه داد: به دلیل عمر زیاد سیستم فاضلاب شهری اهواز احتمال طغیان و شکستگی لوله‌ها در هر نقطه شهر وجود دارد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم کار بازسازی خطوط انتقال فاضلاب شهری هر چه زودتر سر و سامان بگیرد.

فرماندار اهواز در ادامه گفت: اقداماتی در دست انجام است به طور مثال اعتباراتی در سطح استان و سیل اخیر برای بازسازی نقاط خسارت دیده فاضلاب شهری اهواز در نظر گرفته شده ولی اینها کافی نیست و حل اساسی این مشکل نیاز به عزم ملی و توجه ویژه از سوی مسئولان کشوری دارد.
چاره اندیشی قبل از ایجاد بحران
مردم اهواز با سپری کردن دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق و تحمل تمامی مشکلات آن دوران به عنوان پیشگامان خط مقدم دفاع از وطن همچون کوهی استوار ماندند و دلاور مردانه جنگیدند و در طی ۴ دهه گذشته همیشه صبورانه بسیاری از مشکلات را از جمله آلودگی هوا، کمبود آب شرب، سیل اخیر و … را با سربلندی سپری کردند و امروز با مشکل نابسامانی اوضاع فاضلاب شهری روبرو هستند که نیاز است مسئولان استانی از جمله استاندار، فرماندار و مدیرعامل آبفا و نمایندگان شهرستان اهواز در مجلس با حساسیت و جدیت بیشتری توجه کنند و قبل از تبدیل این مشکل به یک بحران جدی برای آن چاره ای اساسی بیندیشند.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;