فاجعه در کوبا

برق در سراسر کوبا پس از خرابی نیروگاه اصلی این جزیره، قطع شد و کل این کشور را در خاموشی فرو برد.
به گزارش تاسیسات نیوز، وزارت انرژی و معادن کوبا در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد از کار افتادن غیرمنتظره نیروگاه ۳۳۰ مگاواتی «سی تی ئی آنتونیو گیتراس» در ساعت ۱۱ صبح جمعه به وقت محلی، باعث قطع کامل شبکه سراسری شد. کارکنان در تلاش برای حل قطعی برق هستند.
ساعاتی قبل از قطعی برق، دولت کوبا اعلام کرده بود فعالیت صنایع کلید را متوقف کرده و فعالیت‌های رسمی را لغو می‌کند تا برق برای بخش مسکونی را در اولویت قرار دهد.
قطعی برق در کوبا متداول است اما تکرار و مدت قطعی برق به دلیل خرابی نیروگاه‌های فرسوده این کشور و کمبود منابع مالی دولت برای واردات سوخت کافی، رو به افزایش است.
کوبا در بدترین بحران اقتصادی خود از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی گرفتار شده است. کمبود غذا و سوخت، اعتراض‌های کم‌سابقه را به دنبال داشته و از سال ۲۰۲۱، این کشور، ۱۰ درصد از جمعیت خود را از دست داده است.
مانوئل مارِرو، نخست وزیر کوبا در سخنرانی تلویزیونی در عصر پنج شنبه، اعلام کرد فرسودگی زیرساخت، نبود سوخت و افزایش تقاضا، عامل خاموشی فلج کننده است. در نتیجه، دولت تصمیم گرفت فعالیت‌های اقتصادی را فلج کرده و بخش مسکونی را در اولویت قرار دهد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، قبل از خاموشی روز جمعه، گزارش‌هایی از تعطیلی کارخانه‌ها و کسب و کارها و لغو شدن فعالیت مدارس منتشر شده بود اما دولت اعلام کرده بود که این به دلیل وضعیت جوی است و به بحران انرژی ارتباطی ندارد.
کوبا موفق شد بخشی از خاموشی برق را تا بعدازظهر جمعه رفع کند اما بخش زیادی از مردم این جزیره، شب را در تاریکی گذراندند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;