علاج واقعه، بعد از وقوع = پلاسکو

مهندس حسن مختاری

 

نماینده جامعه ایمن کشور در سبزوار

 

30 دی ماه سالروز حادثه بسیار تلخ و فراموش نشدنی ساختمان پلاسکو می‌باشد که در اثر این حادثه تلخ تعدادی از آتش‌نشانان این فرشتگان نجات جان خود را از دست دادند و به مقام رفیع شهادت نائل شدند.


بیایید دست به دست هم دهیم و پلاسکوهای شهرمان را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه را جهت جلوگیری از تکرارشدن فاجعه بسیار دردناک و فراموش نشدنی مجتمع تجاری پلاسکو به بهترین نحو موجود انجام دهیم.


توجه به اصول مقابله با حریق در زمان طراحی ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های بلند یکی از نکات بسیار با اهمیت در حفظ جان و مال ساکنین است.


گسترش شهر نشینی و نیز کاهش فضاهای اختصاص یافته به هر نفر در بافت‌های شهری به ویژه در شهرهای بزرگ که نیاز به زندگی آپارتمانی را پدید آورده است سبب تجمع عده زیادی از افراد یا اماکن تجاری در یک مجموعه شده است که با این موضوع توجه به نکات ایمنی و حریق در ساخت این اماکن را دو چندان نموده است.


هرساله تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان در آتش‌سوزی منازل جان خود را از دست می‌دهند و تعداد زیادی نیز مجروح می‌شوند که غالبا جراحاتی شدید و دردناک برمی‌دارند و خسارات و هزینه‌های بسیار زیادی از نظر جانی و مالی به بار می‌آورد.


طراحی ضعیف قسمت‌های داخلی منازل و به ویژه مصالح مورد استفاده در آن‌ها دلیل اصلی غالب این مرگ و میرها می‌باشد.


اکثر مردم نسبت به خطرات حریق در ساختمان‌های بزرگ آگاهی کافی را ندارند. بعضی از افراد کم درآمد که در همسایگی این مجتمع‌ها زندگی می‌کنند بسیار بیشتر از افراد با بضاعت در معرض جراحت یا مرگ ناشی از حریق در یک خانه هستند همچنین کودکان و سالخوردگان بیشتر از بقیه در معرض خطر حریق قرار می‌گیرند، افراد کم درآمد که ساکن در خانه‌های بسیار ساده با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی هستند بیشتر از همه در معرض خطر آتش‌سوزی هستند.


با تمام این معضلات و مشکلات موجود بهترین و ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه در جهت کاهش اینگونه حوادث آموزش می‌باشد که بهترین و موثرترین اقدام پیشگیرانه در برابر کاهش حوادث و خسارات است.


فرهنگ و آموزش‌های شهروندی که جزء ضرورتی‌ترین آموزش‌هایی است که هر فرد باید از آن اطلاع داشته باشد هنوز در جامعه ما نهادینه نشده است و سازمان‌ها و ادارت متولی این امر نیز در این زمینه اقدام موثری انجام نداده‌اند بطوری که اکثر افراد از جزیی‌ترین حقوق شهروندی خود آگاهی لازم و کافی را ندارند پس احساس نیاز و توجه خاص به امر آموزش با وقوع حادثه بسیار دردناک و تاسف‌بار ساختمان تجاری پلاسکو برای همگان بیشتر از گذشته ملموس گشته و شاید تلنگری باشد برای تمامی سازمان‌ها و ادرات و مردم که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و از آنجایی که سازمان‌ها و ادارات متولی ایمنی در کشور نتوانسته‌اند وظایف خود را در امر آموزش ایمنی و نهادینه کردن این آموزش‌ها به نحو احسن انجام دهند.


در جامعه ای که تفکر ایمنی جایی در مدیریت شهری نداشته باشد بیش از این هم نباید انتظاری داشت. اینگونه حوادث در کشور ما اینقدر تکرار شده که بصورت یک امر عادی در آمده و تنها چیزی که ارزش ندارد جان انسان‌هاست.


حوادثی چون:تصادفات جاده‌‌ای، آتش سوزی، زلزله، سیل، آتش‌سوزی قطار و… حوادث دیگری که در چند سال گذشته به وقوع پیوسته جان بیشماری از هموطنان عزیز ما را گرفته و خانواده‌های زیادی را داغدار و مصیبت‌زده کرده و چه تبعات مالی و روحی و روانی را در جامعه در پی داشته است و متاسفانه این آمار سال به سال رشد صعودی داشته و این نشان از این دارد که هیچ اتفاق و برنامه خاصی در جهت کنترل و یا کاهش این تلفات از جانب سازمان‌ها و ادارات متولی این امر صورت نپذیرفته و به نظر هم نمی‌رسد که کار خاصی صورت پذیرد و این روند تا زمانی که مسئولین و روساء خود حداقل آموزش‌های مقدماتی را در رابطه با اصول اولیه ایمنی، امداد و نجات و کمک‌های اولیه نبینند هیچ فایده‌ای ندارد. مسئولی که خود حداقل اصول اولیه و پایه‌ای امداد و نجات و مدیریت بحران را فرا نگرفته و نمی‌داند مدیریت بحران چیست چگونه می‌تواند در زمان بروز بحران آن را مدیریت کند.


صحبت در این زمینه بسیار است که در این مقال نمی‌گنجد اما امید است با اقدامات موثری که جامعه ایمن کشور در جهت ارتقاء و اعتلای فرهنگ ایمنی با همیاری و همکاری تمامی کسانیکه دغدغه‌مند این حوزه هستند برداشته و برمیدارد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش حوادث و تلفات جانی در کشور عزیزمان باشیم.


ان شاءا…

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;