عظیم ترین تولید در پروژه وطنی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، تا پایان ماه جاری تولید عظیم گاز ایران در پروژه ی تمام ایرانی به وقوع میپیوندد.



میدان گازی فاز ١٢ واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع است که گاز طبیعی خشک آن ٢١ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود. تاسیسات فراساحل در حدود ١٥٠ کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک ( ٦٥ کیلومتری شرق عسلویه ) قرار دارد، میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین‌سازی توسط خط لوله زیردریایی و SBM صادر می‌شوند.

 فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است که روزانه 81 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند، این فاز در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود 206 کیلومتر مربع واقع شده است و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک و در 65 کیلومتری شرق عسلویه قرار دارد.

طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه‌اندازی فاز ١٢ به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است و بیش از ١٤٥ میلیون نفر- ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه صورت گرفته است. همچنین فاز ١٢ بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد.

فاز 12 پارس جنوبی ایرانی‌ترین پروژه صنعت نفت کشور است

در این پروژه نیروهای متخصص و کارآمد با حمایت از سوی شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس توانستند برای اولین بار در کشور، تجهیزات تکمیل چاه را در کارخانه KCT تولید کرده و گلوگاه توقف پروژه‌های گازی را بر طرف نمایند. برای همین است که فاز 12 پارس جنوبی توانست به بهره‌برداری برسد و کمبود گاز کشور را جبران کند. بنابراین شاید بتوان فاز 12 پارس جنوبی را ایرانی ترین پروژه صنعت نفت کشور نامید .

می‌توان گفت: قبلا در پروژه‌های فازهای قبلی پارس جنوبی، تمام یا حداقل بخشی از کار توسط شرکت‌های نفتی خارجی مانند توتال، انی یا استات اویل انجام می‌شد، این درحالی است که برای نخستین بار با همت متخصصان داخلی این ابرپروژه را از مراحل ابتدایی مطالعات پایه و مرحله برگزاری مناقصات متعدد و پیچیده و سپس ساخت و نصب و نهایتا راه اندازی با موفقیت به اجرا در آورد.

رسول فلاح نژاد، مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گفت: فاز ١٢ پارس جنوبی تا قبل از زمستان ٩٤ با تکمیل فعالیت‌های باقیمانده به صورت کامل به بهره بردار تحویل می شود گفت: عملیات حفاری سه حلقه چاه این فاز به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: تمام مراحل عملیاتی در پالایشگاه و سکو تکمیل شده و در حال تحویل به بهره‌بردار است.

فلاح‌نژاد افزود: هم اکنون پالایشگاه در حال تعمیرات اساسی است و پیش‌بینی می شود تا پایان مرداد تعمیرات اساسی به اتمام برسد. در طی این چند روز تولید از این فاز نداشتیم و به زودی از سکوی C نیز 300 میلیون فوت مکعب گاز تولید خواهد شد.
وی ادامه داد: روزانه از فاز 12 حدود 2میلیارد و 300 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سه حلقه چاه باقیمانده در سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه حدود هفت میلیون مترمکعب گاز به تولید این فاز اضافه می شود و در مجموع برداشت گاز از فاز ١٢ به بیش از ٢,٤ میلیارد فوت مکعب می‌رسد، البته گاز از فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز بنا بر نیاز کشور دریافت می‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با بهره‌برداری کامل از فاز 12 روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل 65 میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود و باید گفت که فاز 12 پارس‌جنوبی از نظر حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه پارس جنوبی است.

براساس آمارهای وزارت نفت درباره میزان گازهای سوزانده شده در منطقه خلیج فارس در محدوده عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، حجم گازهای سوزانده شدن در سکوی FZ فروزان حدود ۵٫۴ میلیون متر مکعب در روز (معادل ۱۸۹ میلیون فوت مکعب در روز) است.

در ماه های اخیر، مذاکرات متعددی برای انعقاد این قرارداد بزرگ جمع آوری گازهای همراه نفت صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق بر روی موضوعاتی مانند افزایش دوره زمانی فروش این گازها به شرکت فرانسوی، قرارداد مذکور نهایی شده و به امضای طرفین برسد.

دو ماه قبل منصور راد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران بدون اشاره به جزئیات، درباره این موضوع اینگونه توضیح داده بود: «براساس برنامه‌ریزی اولیه این پروژه باید تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد. برای همین یک‌سال برای دوره ساخت و چهار سال برای دوره بهره‌برداری تعریف کردیم، اما برخی از این شرکت‌ها از ما می‌خواهند به جای چهار سال زمان بهره‌برداری ۷ تا ۱۰ سال از این گازها بهره‌برداری کنند تا نسبت به سودآوری و بازگشت سرمایه اطمینان حاصل کنند.

از آنجا که شرکت ملی نفت برای گازهای مشعل پروژه دارد و این پروژه‌ها تا سال ۹۸ عملیاتی خواهند شد از این رو درخواست این شرکت‌ها در حال بررسی است، تا مشخص شود که چقدر می‌تواند با درخواست بخش‌خصوصی موافقت شود».

با اجرای این قرارداد، میزان سوزاندن شدن گازهای همراه نفت در کشور بیش از ۵ میلیون متر مکعب در روز کاهش می‌یابد که به معنای جمع آوری یک چهارم گازهای همراه نفت قرار گرفته در مزایده و توفیق نسبی وزارت نفت در برگزاری این مزایده است.

همچنین جمع آوری گازهای همراه نفت سکوی FZ فروزان به معنای جمع آوری حدود یک چهارم گازهای همراه نفت سوزانده شده در خلیج فارس در شرایط قبل از تشدید تحریم‌های غرب و کاهش شدید تولید نفت کشور است.

مزایده گازهای همراه نفت از کجا شروع شد؟
۲۷ آبان ماه سال گذشته، جزئیات مزایده گازهای همراه نفت برای بخش غیردولتی توسط وزارت نفت اعلام شد و این وزارتخانه برای اولین بار شرایط تخصیص این گازها به بخش غیردولتی را شفاف کرد.

حجم گازهای همراه نفت این مزایده که به ۵۰ میدان نفتی مربوط می‌شود، حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز (یعنی نزدیک به گاز تولیدی در یک فاز پارس جنوبی) است. ۵ آذرماه نخستین جلسه توجیهی مربوط به این مزایده با حضور نمایندگان شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و متقاضیان برگزار شد و قرار بود ظرف مدت ۴۰ روز، متقاضیان بخش غیردولتی پیشنهادات خود برای استفاده از گازهای همراه نفت را به شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران ارائه دهند.

در حالی هنوز بعد از گذشت بیش از ۱۶۰ روز همچنان بررسی پیشنهادات ارائه شده ادامه دارد و هنوز برندگان مزایده توسط شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است که مطابق با تقویم اولیه این مزایده قرار بود که این کار ظرف مدت ۳۵ روز توسط این شرکت‌ها صورت گیرد.

در صورت موفقیت کامل این مزایده، حجم گازهای همراه نفت سوزانده شده در کشور حدود ۸۰ درصد کاهش می‌یافت اما به دلیل عدم توافق وزارت خانه های نفت و نیرو برای تعیین قیمت مناسب خرید برق، شرایط مناسبی برای حضور بخش غیردولتی در این مزایده فراهم نشد و این کار امکانپذیر نشد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;