عبور از بحران آب با مدیریت صحیح

به گزارش تاسیسات نیوز، در سال آبی جاری که ۴۷ درصد کاهش بارش داشتیم باید تک تک افراد جامعه آب را بهینه مصرف کنند تا در این شرایط خشکسالی مسئولیت اجتماعی خود را در مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی به خوبی انجام داده باشیم که در این زمینه آموزش و پرورش بهترین نهاد برای مهیا نمودن فرهنگ صحیح مصرف در جامعه هستند.


هاشم امینی در نشستی با مدیران، معاونان مالی و پشتیبانی و مسئولان روابط عمومی مدیران نواحی آموزش و پرورش استان بر فرهنگ سازی مصرف بهینه آب تأکید کرد و اظهار داشت: آموزگاران قشری بسیار اثرگذار در جامعه هستند که می‌تواند مردم را به این باور برسانند که آب با تغییر اقلیم در کشور کم شده است و باید مصرف را متناسب با منابع تطبیق دهیم.


وی افزود: سازگار نمودن مردم با کم آبی تنها مختص یک دستگاه نیست. این امر یک رویداد بین بخشی است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها باید مردم را ترغیب به سازگاری با کم آبی نمایند که در این میان آموزش و پرورش نقش مؤثری در این زمینه دارد.


مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان در این نشست بر خرد جمعی تأکید کرد و خاطر نشان ساخت: انتظار می‌رود تمام مسئولان امر با یک خرد جمعی راهکارهای گذر از بحران کم آبی را در استان عنوان نمایند تا در دسترسی مردم به خدمات شرکت آبفا وقفه‌ای به وجود نیاید.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مدیریت مصرف آب از سوی تمام مردم را بسیار مهم خواند و اعلام کرد: متأسفانه با اینکه در چندسال اخیر اقلیم آب و هوایی کشور تغییر کرده است و اقلیم برخی از نقاط کشور از نیمه خشک به خشک تبدیل شده است اما هنوز بعضی از مردم آب را درست مصرف نمی‌کنند و بدمصرفی هنوز در میان برخی از مردم رواج دارد در حالیکه باید مردم به این باور برسند که پایداری رفاه و آرامش آنها در گرو اعمال مدیریت مصرف آب است.


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: معلمان و دانش آموزان می‌توانند به عنوان مروجان اصلی مصرف بهینه آب به کمک شرکت آب و فاضلاب بیایند و معلمان باید علاوه بر شغل معلمی سقایی را هم بپذیرند و در این زمینه فرهنگسازی کنند.


هاشم امینی در جلسه مشترک مدیران آموزش و پرورش و مدیران آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه مردم اگر می‌خواهند در نیم فصل اول سال جاری با چالش جدی در دسترسی پایدار به آب شرب مواجه نشوند باید مصرف‌شان را مدیریت کنند اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۰ هزارنفر در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند، بنابراین اگر این تعداد مصرف روزانه خود را مدیریت کنند به گونه‌ای که آب کمتری نسبت به گذشته مصرف کنند مسلماً با مشکل کم آبی در فصل تابستان مواجه نمی‌شوند اما اگر بخواهندهمان شیوه مصرف را که در سنوات گذشته داشتند دنبال کنند قطعاً با مشکل کم آبی در فصل تابستان روبرو می‌شوند.


وی تاکید کرد: توصیه می‌شود مردم به راهکارهای مصرف بهینه آب که از سوی شرکت آبفا استان اصفهان در قالب توزیع بروشور در میادین و اماکن پرتردد شهر و برنامه‌هایی که در قالب فیلم‌های مستند، انیمیشن، موشن گرافی، زیر نویس و گزارش‌ها از مرکز صدا و سیما به سمع و نظر مردم می‌رسد توجه کنند.


امینی به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان شرکت آبفا استان اصفهان با اداره کل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شرکت آبفای استان اصفهان طی تفاهم نامه‌ای که با اداره آموزش و پرورش منعقد کرده مقرر شده اداره آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت خانه فرهنگ آب راه‌های مصرف بهینه آب را به دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزش دهد.


وی نصب شیرهای فشارشکن را در اصفهان یکی از راههای توزیع عادلانه آب برشمرد و خاطرنشان‌کرد: شرکت آبفا استان به‌منظور توزیع عادلانه آب در اصفهان اقدام به نصب شیرهای فشار شکن در مناطق مختلف کرده تا آب شرب با فشار یکسان در میان مشترکین توزیع شود.


همچنین شرکت آبفا استان اصفهان با توجه به اینکه نصب شیرآلات کاهنده می‌تواند حداقل ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد در صدد توزیع انبوه شیرآلات کم مصرف میان مردم است.


وی اضافه کرد: با توجه به بحران کم آبی که هم اکنون کشور ما و علی الخصوص در استان ما با آن روبرو است، ضرورت دارد فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب مدنظر قرار گیرد که در این در این میان می‌توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آموزش و پرورش در خصوص فرهنگ سازی شیوه مصرف صحیح آب استفاده کرد.


مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان ادامه داد: زنگ آب نماد پررنگتر شدن تفاهمنامه میان آموزش و پرورش و آبفا است و با مدیریت صحیح می‌توان از این بحران عبور کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;