فرج اله رجبی در گفت‌وگو با تاسیسات نیوز مطرح کرد:

طرح تغییر قانون نظام مهندسی با قید فوریت در نوبت طرح در مجلس است

مهری بهزادپور: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح تغییر قانون نظام مهندسی با تعیین محوریت‌های مختلف و بررسی مشکلات فعلی از سوی کارشناسان و مسئولان ذیربط با قید فوریت که طی روزهای نخست هفته آینده به رئیس مجلس ارائه می شود، بررسی و نهایی خواهد شد.
فرج اله رجبی در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز در باره ضرورت تغییر قانون نظام مهندسی گفت: طرح تغییر قانون نظام مهندسی با در نظر گرفتن ضرورت‌های موجود در کمیسیون عمران نهایی شده و در نوبت طرح قرار دارد.
وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی به عنوان تشکیلاتی کاملا غیر دولتی که با اتکاء به اعضای خود به شکل حرفه‌ای مشغول فعالیت است گفت: تغییر قوانین نظام مهندسی در این سازمان با در نظر گرفتن چند محور به منظور شفاف‌سازی هر چه بیشتر فعالیت آن با استفاده از اظهارنظرات کارشناسان ذیصلاح در این حوزه به شکل جامع بررسی شده و قابل طرح و بررسی است.
تعریف جامع از سازمان نظام مهندسی اولین محوریت طرح تغییر قانون نظام مهندسی
رجبی تعریف جامع و کامل از سازمان نظام مهندسی ساختمان را اولین محور مورد بررسی در طرح تغییر قانون نظام مهندسی ذکر و تصریح کرد: ارائه تعریف صحیح از بزرگ‌ترین تشکیلات غیر دولتی مسلماَ ما را در تدوین و اصلاح قوانین جدید نظام مهندسی یاری خواهد کرد.
اعمال قانون برای بخش خصوصی و دولت تحت سایه یک چتر واحد
رجبی یادآور شد: بر اساس آنچه که در اصلاح قانون نظام مهندسی پیش‌بینی شده است، بنا بر این است که در نظام مهندسی آنچه که بعنوان پروژه‌های دولتی و خصوصی تعریف می‌شود تحت یک چتر واحد قرار گیرد و به عبارتی با استانداردها و آئین‌نامه‌های واحد تبعیت کند که از پیش به شکل کاملاَ شفاف تعریف شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سومین نکته قابل توجه در حوزه اصلاح قانون نظام مهندسی شفاف‌سازی عملکرد سازمان‌ها دانست و افزود: در پروسه اصلاح قوانین سازمان نظام مهندسی در صدد هستیم تا مشکلاتی که ناشی از مداخله دولت در سازمان‌ها به شکلی که پیش از این وجود داشت دیگر نباشد و بر اساس نظم مسئولیتی که تعریف می‌شود، شفاف‌سازی و تبیین مسئولیت در نظام مهندسی در زمینه طراحی، ساخت و نظارت کاملاَ مشخص شود.
تکرار ریاست سازمان نظام مهندسی فقط یک دوره ۳ ساله ممکن خواهد بود
رییس سابق شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان همچنین خارج شدن چرخه مدیریت سازمان برای چند فرد خاص را از دیگر شاخص‌های اصلاح و تغییر قوانین نظام مهندسی ذکر و خاطرنشان کرد: یکی از محوریت‌های مهم این طرح، ایجاد فرصت برای چهره‌های جوان برای عهده‌دار شدن مسئولیت در بخش مدیریت است تا علاوه بر امکان بهره‌وری از پتانسیل‌های جدید و به روز، امکان تکرار مشکلات پیشین نیز وجود نداشته باشد.
وی افزود: در این راستا پیش‌بینی شده است ریاست هر فرد فقط در سه دوره پیاپی تکرار شود و فرصت انتخاب جدید وی پس از یک دوره تنفس یک ساله ممکن باشد.
شفافیت عملکرد مالی قاعده‌مندتر از پیش
رجبی در ادامه اظهار کرد:‌ بررسی عملکرد دقیق سازمان حتی در قالب «پاداش» نیز باید به اطلاع مراجع ذیصلاح رسانده شود تا پروسه شفاف‌سازی عملکرد مالی و غیر مالی صورت گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توجه به چالش‌های موجود در صدد هستیم ابزاری را تعریف کنیم تا نظارت بر عملکرد دراین سازمان، قاعده‌مند‌تر صورت گیرد تا مخاطبین نیز در جریان امور قرار گیرند.
تعریف مسئولیت شفاف از ارتباط تولید مسکن به‌عنوان نیاز اصلی مردم با سازمان نظام مهندسی
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه «تولید مسکن» را یکی از نیازهای اصلی مردم دانست که در روند اصلاح قانون نظام مهندسی در ارتباط با این سازمان به آن پرداخته شده و در این میان وزارت راه و شهرسازی، انبوه‌سازان، شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان، مرکز پژوهش‌ها و همه کسانی که در این حیطه صاحبنظر هستند در تدوین قانون نظام مهندسی دخیل بوده‌اند و طرح نهایی اصلاح قانون نظام مهندسی سازمان نیز با اخذ آراء و پیشنهادات همه آنها تدوین و آماده ارائه در مجلس است.
رجبی یادآور شد: البته هنوز نیز آماده دریافت پیشنهادات از کسانی که صاحبنظر در این زمینه هستند نیز هستیم، به‌عنوان مثال اخیراَ اعلام نظر وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه چرا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام فنی اجرایی باید جای گیرد در این طرح ارائه شد و البته این نظر مانند بسیاری از دیگر پیشنهادات قابل طرح و بررسی است.
طرح تغییر قانون نظام مهندسی با قید فوریت آماده بررسی توسط نمایندگان در تب و تاب انتخابات
نماینده مردم شیراز در پاسخ به این سئوال که آیا پیش‌بینی می‌کنید این طرح در روزهای پایانی سال همزمان با تب و تاب انتخابات نماینده‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، قابل بررسی و خروجی نهایی در مجلس خواهد بود یا خیر، گفت: طرح کاملاَ آماده و در نوبت ارائه در مجلس است، خود من نیز هفته آینده درخواست فوریت را به رئیس مجلس ارائه خواهم کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;