طراحی و اجرا در پژوهشگاه مواد و انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، طراحی و اجرای شبکه انرژی تجدیدپذیر هوشمند در پژوهشگاه مواد وانرژی انجام میشود.



عنایت‌الله سرائی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشکده انرژی و مجری طرح در این خصوص گفت: در این شبکه‌ هوشمند یک آرایه‌ 300 واتی فتوولتائیک که جهت تغذیه بار موجود در نیروگاه آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در زمان‌هایی که مورد استفاده نیست و توانایی تولید توان را دارد، با استفاده از مبدل‌های افزاینده و کاهنده ولتاژ جهت کاهش افت توان در فاصله‌ 200 متری و برای تزریق توان به باتری خانه‌ یک نیروگاه فتوولتائیک 3000 واتی متصل شده است.




وی افزود: همچنین جهت پایش پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ و جریان و نیز رصد و ثبت پارامترهای مختلف با استفاده از نصب، کدنویسی و راه‌اندازی برنامه‌های صنعتی پیشرفته و قابل تطبیق با سخت‌افزارهای موجود و نصب شده، امکان کنترل و رصد و ثبت بلادرنگ پارامترها و داده‌های مختلف به وجود آمده‌ است.




این پژوهشگر ادامه داد: پس از آن، قسمت‌های مختلف شبکه شبیه‌سازی شده و در این شبیه‌سازی عملکرد و تولید نیروگاه فتوولتائیک 3000 واتی و عوامل کاهش توان نیروگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته ‌است.




سرائی گفت: همچنین با استفاده از نصب دو عدد تابش‌سنج، امکان رصد و ثبت چگالی تابش خورشید نیز امکان‌پذیر شده است.




وی خاطرنشان کرد: کنترل و رصد کنترل کننده‌های نیروگاه 3000 واتی و آرایه 300 واتی به صورت بی‌سیم و با استفاده از تجهیزات مدرن شبکه صورت پذیرفته است.




مجری این طرح خاطرنشان کرد: در این طرح ایجاد یک واحد مرکزی جهت نظارت و کنترل یکپارچه‌ سامانه‌های تجدیدپذیر جدا از هم موجود در پژوهشگاه توسط یک نرم‌افزار مشترک مد‌نظر بوده و در انتها نیز داده‌های عملی این پژوهش و راهکارهای بهبود عملکرد شبکه آمده ‌است.




بر اساس این گزارش، این طرح در قالب یک پایان‌نامه دانشجویی و با راهنمایی دکتر سید محمود هاشمی نژاد و مشاوره دکتر فرهاد براتی و دکتر بهزاد احمدی در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده و نتایج پایان‌نامه در وبگاه http://energylab.merc.ac.ir/dashbord.html قابل مشاهده است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;