طراحی سفارشی eBay توسط Dell دیتاسنتر

به گزارش تاسیسات نیوز، شکی نیست که بین آب و هوا، آب واسطه کارامدتری برای خنک کردن قوی ترین سرورهاست. استفاده از مایع برای دورکردن گرما از تراشه های کامپیوتری، روش رایجی برای خنک کردن دیتاسنتر در دنیای ابررایانه هاست؛ اما امروزه از آنجایی که بعضی خدمات اینترنتی مثل تحلیل Big Data یا یادگیری ماشینی مجموعه پیچیده تری از قابلیت ها را ارایه می کنند، دیتاسنترهایی که هاست آنها هستند از نشانه های سامانه های سوپر محاسبه استفاده می کنند.

 

 

 

 

یک نمونه شرکت eBay است. یک واحد ویژه در Dell که برای اپراتورهای بزرگ ترین دیتاسنترهای جهان تکنولوژی سفارشی می سازد، یک سیستم آبی برای خنک کردن تراشه های سرور این شرکت طراحی کرده است.

 

 

 

 

با این وجود این سیستم با نسخه های خنک کردن سیال معملو تفاوت دارد؛ چراکه آب را از برج های خنک کن سامانه مستقیم به هر تراشه داخل شاسی های سرور می آورد. هیچ دستگاه توزیع مرکزی که معمولاً بین برج های خنک کن و قفسه های سرور در دیتاسنترهای برپایه سیال قرار می گیرد، وجود ندارد.

 

 

 

 

جنبه معمول دیگر طرح که Triton نام دارد، توانایی آن برای استفاده از آب گرم تر از حد معمول است. سیستم که در حال حاضر در یکی از دیتاسنترهای eBay مورد بهره برداری قرار گرفته از آب 33 درجه سانتیگراد استفاده می کند چون CPU های سفارشی با فرکانس بسیار بالا کار می کنند؛ اما در صورت استفاده از Triton همراه با CPU های کم توان تر، دمای آب رفت می تواند تا 60 درجه هم باشد.

 

 

 

 

پردازشگر eBay که نیاز به کل سرمایشی که می تواند حاصل شود دارد، نسخه اصلاح شده تراشه ها در آخرین خانواده Xeon E5 v4 اینتل است.

 

 

 

 

اینتل طی سالیان متمادی تراشه های سفارشی برای اپراتورهای دیتاسنترهی عظیم مثل eBay، فیس بوک و آمازون طراحی کرده است.

 

 

 

 

Triton از یک شاسی سرور 21 اینچی شبیه قفسه ها و شاسی های فیس بوک استفاده می کند. با این وجود این یک طرح OCP نیست.

 

 

 

ارسال مستقیم آب به تراشه

 

آب در سیستم از برج خنک کن به قفسه ها رفته و لوله های مجزا آن را داخل هر شاسی و به یک صفحه سرد که بالای هر CPU قرار می گیرد می آورد. تنها پمپ های موجود در سیستم، پمپ های سامانه هستند که اب را بین برج های خنک کن و ساختمان به حرکت در می آورند.

 

 

 

 

نبود پمپ های اضافی بین چیلرهای مکانیکی و هواسازهای اتاق کامپیوتر در دیتاسنترهای هواخنک و دستگاه های توزیع مرکزی که در دیتاسنترهای معمول مرسوم است سبب افزایش قابل توجه در راندمان انرژی سیستم شده و انرژی لازم برای خنک کردن CPU ها در ردیف ها را به صفر می رساند.

 

 

 

 

دل با آوردن آب به الکترونیک گران با تست لوله های مسی و استفاده از شبیه سازی های فشار بالا که در آن آب پمپ شده با فشار بیشتر از 350 PSI نگرانی های رایج را حل می کند. PSI آب رفت معمول سیستم 70 است.

 

 

 

 

هر سرور، شاسی و ردیف یک مکانیسم تشخیص نشتی و یک وسیله قطع کن اضطراری دارد. همه اپراتورهای دیتاسنترهای بزرگ مثل eBay کار نمی کنند. برای مثال فیس بوک سیستم های با تراکم پایین توزیع شده که به صورت موازی کار می کنند را ترجیح می دهند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;