ضرورت تهویه شهرهای زیرزمینی در دوران کرونا و پساکرونا

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از بهبود سیستم تهویه در شهر زیرزمینی متروی  تهران و حومه خبر داد و گفت: با تغییر برنامه سیستم تهویه ایستگاه ها و قطارها  تلاش کرده ایم جریان هوا را افزایش دهیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، فرنوش نوبخت با اشاره به اینکه تردد در شهر زیرزمینی (مترو) با شیوع ویروس کرونا با اما و اگرهایی رو برو شد، افزود: ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از همان روزهای ابتدایی تلاش کردیم طبق پروتکل های بهداشتی و استفاده از تجربه سایر متروها در جهان بدون هیچ وقفه ای ایمن ترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: به جهت اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستور العمل های ستاد مبارزه با کرونا با تغییر برروی سیستم تهویه قطارها و ایستگاه ها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: امیدواریم با این کار نگرانی در مورد احتمال انتقال کرونا در مترو کاهش یابد، اما از شهروندان و مسافرا می خواهیم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از سفرهای غیر ضرور بخصوص در ساعات پیک خوداری کنند.
نوبخت با اشاره به اینکه قطارهای متروی تهران در دو نوع  ACو DC در خطوط فعال هستند، گفت: درهر واگن دو سیستم تهویه مجزا وجود دارد که در قطارهای DC برای افزایش جریان هوا دریچه های ورودی هوای سیستم های تهویه را در حالت دائم باز قرارداده ایم و تعدادی از پنجره ها را نیز باز کرده ایم اما در قطارهای AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه ۱۴ سیستم تهویه، ۵ سیستم را از حالت تهویه خارج و در حالت دمنده تنظیم نموده ایم تا هوای تازه بیشتری به قطار دمیده شود و دریچه ورودی هوا نیز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فن های خروجی هوا قرار دارد که در شرایط اضطراری کاربرد دارند اما تمامی فن های خروجی هوا را روشن نموده ایم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: در قطارهای کرج نیز همانند سیستم های تهویه قطارهای  DCتعدادی از پنجره ها را باز کرده ایم و دریچه ورودی هوای سیستم های تهویه نیز در حالت دائم باز می باشد.
نوبخت با تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگن ها بسیار بهتر شده است افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواکش های ایستگاه ها با توجه به نیاز و در زمان بندی مشخص انجام می شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با افزایش زمان فعالیت هواکش ها و هواسازها  و تغییر مستمر در برنامه فعال آنها در مترو سعی کرده ایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد:  از هواسازها و هواکش ها می توان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مکش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس نیاز ایستگاه ها تغییر دهیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه هر ایستگاه مترو دارای ۵ هواساز می باشد، ادامه داد: دو هواکش بین مسیر (داخل تونل های منتهی به ایستگاه) تعبییه شده اند و دو هواساز در ابتدا و انتهای سکوها (محل تلاقی تونل و ایستگاه) و یک هواساز نیز عمل هوا دهی به ایستگاه را انجام می دهد.
وی گفت: برای هواکش های میان تونلی و دریچه هواسازها  برنامه ای بر اساس ایجاد جریان هوای بیشتر در ایستگاه ایجاد کرده ایم تا سیستم های  تهویه بر اساس کارکردی که نیاز است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهره برداری قرار گیرند.
وی با بیان اینکه در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستم های تهویه تکمیل هستند، گفت: سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت خودکار و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر می کند.
نوبخت گفت: تعمیرات دوره ای سیستم های تهویه به طور مرتب انجام می شود و در حال حاضر می توانیم این اطمینان را به شهروندان در خصوص عملکرد مناسب تهویه ایستگاه ها بدهیم تا نگرانی نداشته باشند.
وی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در خطوط مترو تردد می‌کنند مساله حفظ سلامت و ایمنی مسافران است که مورد توجه  جدی ما قرار دارد.
بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه، نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا، افزایش جریان هوا و سیستم های تهویه تمامی قطارها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده ایم و با رصد روزانه ای که انجام می شود در صورت خرابی، سریع در انتهای مسیر اقدام به اصلاح آن می کنیم.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;