ضرورت تغییر روش‌های تامین انرژی

چهره ماندگار معماری و راه و ساختمان ایران گفت: امروزه مفهوم پایداری و حفظ محیط زیست و به دنبال آن صرفه جویی در مصرف انرژی، یک ضرورت در جوامع جهانی از جمله در کشور ما است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، پروفسور محمود گلابچی با بیان این موضوع اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم این هدف را در جامعه محقق کنیم که ساختمان های ما پایدار و معماری ما سبز باشد و انرژی در ساختمان ها به خوبی مدیریت شود، ابتدا باید نهادهای آموزشی و دانشگاه های ما که در حوزه رشته های معماری و ساختمان دانشجو تربیت می کنند، این مهم را به طور دقیق در قالب سرفصل های درسی خود قرار بدهند.
آموزش‌ها باید از دوره قبل از دبیرستان آغاز شود
وی در ادامه گفت: آموزش حتی می تواند از دوره قبل از دبیرستان آغاز شود تا یک فرهنگ عمومی در جامعه در زمینه حفظ محیط زیست به وجود بیاید.
گلابچی با اشاره به ضعف های آموزشی در بخش ساخت و ساز بیان کرد: امروزه چون هنوز این اقدام در دانشگاه ها به نحو کاملی انجام نمی شود، دانش آموختگانی که در دانشگاه ها تحصیل می کنند، به دقت و با تمام ابعاد با ضرورت این امر آشنا نمی شوند.
وی ادامه داد: در حالی که ما باید با گسترش این مفاهیم در فرآیند آموزش، این زمینه را ایجاد کنیم که هر کدام از افرادی که در زمینه معماری و ساختمان و حتی در زمینه صنعت و حمل و نقل و کشاورزی دست اندرکار هستند، به مفهوم پایداری توجه کنند.
تعریف علمی مفهوم پایداری
استاد نمونه دانشگاه های کشور درخصوص مفهوم پایداری گفت: معنی واقعی پایداری آن است که ما امروز می توانیم نیازهای خودمان را تامین کنیم، اما نباید آینده را در معرض خطر قرار دهیم و این تعریف علمی مفهوم پایداری است که باید در تمام شئون جامعه رعایت شود.
گلابچی تاکید کرد: به دنبال آن باید در مصرف انرژی، مدیریت و بهینه سازی صورت بگیرد. همچنین در کاربرد مواد و مصالح باید دقت شود که مصالح و مواد، در مراحل بعدی ساختمان نیز قابل تجدید باشند. ضمن اینکه در مصرف آب، حفظ آب و در بازگشت دوباره آب به فرآیندهای کاربردهای آن در جامعه باید تلاش هایی صورت بگیرد.
انرژی های پاک جایگزین سوخت های فسیلی شود
وی افزود: حتی نحوه و روش های تامین انرژی باید تغییر کند و روش هایی که با استفاده از سوخت های فسیلی، امکان تامین انرژی را به جامعه می دهد، باید دیگر کنار گذاشته شوند.
استاد دارای کرسی یونسکو در معماری همچنین بیان کرد: به طور قطع باید انرژی های تجدیدپذیر و منابع سالم و پاک برای تولید انرژی در کشور، جایگزین سوخت های فسیلی شود. این بخشی از اقداماتی است که در حوزه آموزش هم حتما باید مورد توجه دقیق دانشگاه های ما، مراکز آموزش عالی و حتی دبیرستان ها و سطوح قبل از دانشگاه قرار بگیرد.
معماری پایدار ضروری ترین مبحث آموزشی برای حفظ محیط‌زیست است
چهره ماندگار معماری و راه و ساختمان ایران تاکید کرد: این موضوع یکی از ضروری ترین مباحث آموزشی کشور برای حفظ محیط زیست ما است.
گلابچی در پایان خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه معماری و هنر پارس با ایجاد رشته معماری و انرژی و با تدریس مفاهیم پایداری و حفظ محیط زیست و مصرف بهینه انرژی سعی کرده ایم که دانشجویان ما حتی در دوره های کارشناسی این مفاهیم را بیاموزند و در دوره های ارشد، رشته های تخصصی در زمینه معماری پایدار و «معماری و انرژی» در دانشگاه پارس ایجاد کرده ایم.
گفتنی است «چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» در تاریخ ۴ الی ۶ آذرماه ۹۸ با همکاری شهرداری تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان در بوستان گفتگو در تهران برگزار می شود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;