ضرورت ارتقاء استاندارد ایمنی شهربازی‌ها، بیمارستان‌ها و ورزشگاه آزادی

معاون عمرانی فرماندار تهران با تأکید بر پیگیری فرمانداری تهران برای ایمن سازی و مقاوم سازی بیمارستان‌های ناایمن پایتخت و ایمنی شهربازی‌ها، به تصویب نظام نامه HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: فرایند HSE در تهران شکل جدیدی به خود گرفته است.
به گزارش تاسیسات نیوز، سعید بشیری  در تشریح روند ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم در تهران گفت: موضوع ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم در قانون مدیریت بحران کشور ذکر شده است و در حقیقت از سال ۹۸ این قانون مطرح شد که تکلیفی برای برخی مراکز تعیین کرد که در حقیقت مهم‌ترین بخش مربوط به وزارت راه و شهرسازی بود.
وی افزود: لذا برابر قانون، ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه باید در سراسر کشور انجام شود به ویژه ساختمان‌هایی که مهم قلمداد می‌شوند که البته در این دسته‌بندی مراکز بهداشتی و درمانی، آموزشی و… وجود دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس در تهران تفاهم‌نامه‌ای تهیه شد که برخی دستگاه‌ها در این حوزه مسئولیت داشتند و فرایند اجرایی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ترسیم شد و یک سری قراردادهایی برای ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها منعقد و بر همین اساس دروازه‌های زمانی قراردادهای مختلفی شامل مرتبه نخست ۱۴۵۰ ساختمان و در مرحله بعد ۳۴۰۰ ساختمان جدید آغاز شد.
معاون عمرانی فرماندار تهران تاکید کرد: نهایتاً در دل این ارزیابی‌ها بیمارستان‌های مختلفی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۱۵۰ بیمارستان و مرکز درمانی جزو این موارد بود که ارزیابی ایمنی یکپارچه آنها شامل مباحث ایمنی حریق، سازه و تأسیسات برای آنها آغاز شد و کار با سرعت پیش رفت و در این روند دادستانی و مجموعه قوه قضاییه نیز همراهی داشت.
به گفته وی، پیرو ارزیابی‌ها برخی ساختمان‌های ناایمن پلمب شدند و یا پیگیری روند قانونی و برخورد قانونی با برخی از این ساختمان‌ها صورت گرفت.
بشیری ادامه داد: در این قالب بحث ایمنی، حریق سازه و تاسیسات هر سه مورد تأکید قرار گرفت و کار پیش رفت و فرمانداری تهران نیز در ابتدای امر که مرکز تحقیقات مسکن راه و شهرسازی کار را انجام می‌داد موضوع را در شورای تأمین استان تهران مطرح کرد. بر همین اساس جلساتی برگزار و یک سری ساختمان‌های مهم فرایندشان مورد بررسی قرار گرفت همانند ورزشگاه آزادی که دستگاه‌های متولی پای کار آمدند و پیگیری‌ها آغاز شد.
وی افزود: از شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی نیز خواسته شد که این فرایند را به پیش ببرد. بر همین اساس نهایتاً تیم‌هایی تشکیل شد که نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران بر اساس چک لیست‌هایی، ارزیابی این ساختمان‌ها را انجام می‌دادند و بر مبنای آن نیز دستوراتی صادر شد.
بشیری تصریح کرد: در خلال همین موضوع ارزیابی بیمارستان‌ها نیز آغاز شد و نهایتاً بیمارستان‌ها همانند بیمارستان رسول اکرم، فیاض‌بخش و فیروزآبادی موضوع ایمن سازی و مقاوم سازی را آغاز کردند؛ البته کار بزرگیست و باید هرچه سریعتر به پیش برود و ایمن سازی و مقاوم سازی این بیمارستان‌ها انجام شود قطعاً فرمانداری تهران نیز پیگیر این موضوع خواهد بود.
مکاتبه فرمانداری تهران با اداره استاندارد برای ایمنی شهربازی‌ها و لزوم ورود دستگاه قضا
معاون فرماندار تهران در خصوص ارزیابی ایمنی شهربازی‌ها در تهران نیز گفت: فرمانداری تهران در این مبحث نیز مکاتباتی با اداره کل استاندارد داشته و مواردی را این اداره کل به فرمانداری منعکس کرده و پیگیری ایمنی شهربازی‌ها به عنوان تکلیف قانونی انجام شده است، به طوریکه تذکراتی به این مجموعه‌ها داده شده که البته کمک دستگاه قضا در این موارد می‌تواند بسیار موثر باشد و مواردی که از طریق ما، شهرداری و مجموعه آتش نشانی مطرح می‌شود می‌تواند به دستگاه قضا نیز منعکس شود تا برخوردهای قانونی صورت بگیرد.
فرایند HSE در تهران شکل جدیدی به خود گرفته است
وی افزود: فرایند HSE در تهران شکل جدیدی به خود گرفته که دلیل آن نیز نظام نامه‌ای است که برای HSE از سوی شورای شهر تهران با پیگیری فرمانداری به تصویب رسید و ابلاغ شد که باید حتماً رعایت شود. در دل این نظام‌نامه مراکز درمانی و آموزشی تا مراکز فرهنگی و شهربازی‌ها را شامل می‌شود. مصوبه‌ای که از سوی شورای شهر تهران به تأیید هیئت تطبیق فرمانداری تهران نیز رسیده و قطعاً پیگیری خواهیم کرد تا سریع‌تر اجرایی و قالب و ساختار آن عملیاتی شود.
وی ادامه داد: این نظام‌نامه در کلان شهرهای دنیا اجرایی شده و در تهران نیز شکل گرفته و در آینده نزدیک اثرات آن را خواهیم دید. معمولاً ایرادی که در حوزه‌های مربوط به ایمنی وجود دارد موضوع عدم یکپارچگی در بخش‌های مختلف است که با این نظام‌نامه حوزه سلامت ایمنی و محیط زیست در قالب یکپارچه و توسط ارکان مشخص به آن پرداخته می‌شود. ما نیز پیگیر عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این مصوبه در شهرداری تهران هستیم، البته مرکز و منبع اصلی در این حوزه که کارهای خوبی نیز انجام داده سازمان مدیریت بحران شهر تهران است که موضوع ایمنی شهربازی‌ها نیز در دل این نظام‌نامه مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;