نظام مهندسی ساختمان فعلی پاسخگوی نیاز صنعت ساختمان نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: ساختار شیوه نامه ها و فرآیندهای موجود در سازمان نظام مهندسی ساختمان، پاسخگوی نیازهای حال و آینده صنعت ساختمان نیست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد سالاری با بیان این مطلب افزود: اگر قرار باشد براساس تفکرات گذشته و برمبنای شیوه نامه هایی عمل شود که در سال های گذشته عمل می شد، نمی توان نیازهای حال و به خصوص نیازهای آینده صنعت ساختمان را پوشش داد.
وی با تاکید بر نقش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در این زمینه گفت: بنابراین شورای هشتم باید در جهت تقویت، توسعه و بهبود ساختارهای سازمان نظام مهندسی و بهبود فرآیندهای موجود در سازمان های نظام مهندسی ورود کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم و اعضا باشد.
سالاری با بیان اینکه جابه جایی منابع و منافع برخی افراد یا برخی گروه ها اقدام پیچیده ای است که به راحتی زیربار آن نخواهند رفت و هزینه هایی به دنبال دارد، تصریح کرد: اما در هر صورت مانند یک جراحی است که باید اتفاق بیفتد تا اطمینان حاصل کنیم که این سازمان ها می توانند در سال های آینده نیاز صنعت ساختمان را برآورده سازند.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات لازم و ضروری، توسعه فناوری های نوین و نوآوری های جدید در صنعت ساختمان است. چرا که مردم توان پرداخت هزینه خدمات مهندسی را با قیمت ها، روش ها، مصالح و شیوه های کنونی ندارند.
سالاری با انتقاد از اینکه مافیای موجود در صنعت ساختمان اجازه نمی دهند که نقش آنها با توسعه فناوری های جدید کمرنگ شود، تاکید کرد: این مسائل از پیچیدگی هایی است که شورای مرکزی در دوره هشتم باید روی آن تمرکز کند تا بتواند تصویر مناسبتری از آینده صنعت ساختمان ایجاد کند.
وی همچنین درخصوص تاثیرات تصمیمات شورای مرکزی در عملکرد و آینده سازمان های نظام مهندسی استان ها گفت: براساس قانون نظام مهندسی و شیوه نامه ها ما موظفیم که تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای مرکزی برای سازمان های نظام مهندسی را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: از آنجایی که سازمان های نظام مهندسی یک سازمان غیردولتی و مردم نهاد هستند، طبق قانون صرفا موظف به اجرای مواردی هستند که رییس و شورای مرکزی ابلاغ می کنند. نمونه بارز این موضوع درخصوص تبصره ۲ ماده ۲۴ بود که در دوره هفتم شورای مرکزی علیرغم اینکه از سوی وزارتخانه ابلاغ شد، اما طبق دستور رییس وقت شورا، سازمان ها الزامی برای اجرای آن نداشتند و حتی از اجرای آن منع شدند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در ادامه اظهار داشت: نقش شورای مرکزی در ساماندهی و سر و سامان بخشیدن به امور سازمان های استانی بسیار کلیدی و موثر است.
سالاری اظهار امیدواری کرد: هیئت مدیره ها و مسئولانی در این سازمان ها حضور داشته باشند که درک درستی از شرایط موجود، آینده و وضعیت موجود سازمان های نظام مهندسی داشته باشند و در این راستا تصمیمات خوبی را اتخاذ کنند.
این مسئول همچنین با اشاره به آسیب های ناشی از اختلافات وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در دوره هفتم بیان کرد: سوءتفاهمات بین وزارتخانه و شورای مرکزی در دوره قبل آسیب زیادی به سازمان نظام مهندسی و استان ها وارد کرد. به طوری که بخشی از سرمایه اجتماعی نظام مهندسی از دید مردم و مسئولان آسیب دید و از دست رفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تاکید کرد: در دوره جدید با شفاف بودن فرآیندهای سازمان نظام مهندسی و پاسخگو بودن سازمان ها و عملکرد حرفه ای شورای مرکزی، می توان تصویر بهتری از شورای مرکزی و نظام مهندسی به جامعه انتقال دهیم تا تصویری که در سال های اخیر از این سازمان به نمایندگان مسئولان کشوری و استانی و مردم منتقل شد، اصلاح شود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;