صنعت حمل‌و‌نقل و تداوم عصر نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، کاهش تقاضای نفت خام از سمت خودروها و وسایل موتوری سبک در حالی با رشد چشمگیر خودروهای برقی اتفاقی حتمی به نظر می‌رسد که تمام آنها تنها یک بخش از تقاضای صنعت حمل و نقل برای نفت خام را شکل می‌دهد. سه حوزه دیگر نیز وجود دارند که میزان مصرف آنها بسیار مهم است.





در موقعیت فعلی به نظر می‌رسد تقاضای هر کدام از این بخش‌ها نه تنها در حال کاهش نیست بلکه در حال افزایش نیز هست و هیچ نگرانی خاصی بابت آنها وجود ندارد.

 

 

 

بخش حمل‌ونقل‌ (جاده‌ای و دریایی) روزانه حدود 16 میلیون بشکه، صنعت هوایی روزانه 8/ 5 میلیون بشکه و صنعت پتروشیمی نیز 11 میلیون بشکه در روز تقاضا دارند. صنعت حمل‌و‌نقل به خصوص در سراسر آسیا در حالی رشدی مداوم دارد که به موتورهای دیزلی تکیه دارد.





هرچند میزان مصرف سوخت کامیون‌ها و وسایل حمل‌و‌نقل سنگین در این قسمت از کره زمین با بهره‌وری همراه بوده است اما رشد مصرف سوخت در این بخش هم‌گام با رشد اقتصادی در آسیا به پیش می‌رود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد حمل‌و‌نقل هوایی نیز رو به گسترش است. پیش‌بینی‌های معتبر در این زمینه نشان می‌دهد که تعداد مسافران خطوط هوایی تا 20 سال آینده دو برابر خواهد شد. بر این اساس احتمالا صنعت حمل‌و‌نقل هوایی با رشد تقاضای 3 تا 4 میلیون بشکه‌ای در روز همراه خواهد بود. از طرفی تقاضای پتروشیمی‌ها نیز در حال رشد است.

 

 

 

 

اما نتیجه تمام این اتفاقات چیست؟ محتمل‌ترین نتیجه این است که تا یک دهه آینده به واسطه رشد تولید خودروهای الکترونیکی و مقرون به صرفه شدن استفاده از آنها، شاهد یک «اوج تقاضا» به خصوص برای «بنزین» در بخش‌های حمل‌و‌نقل برون‌شهری خواهیم بود. در واقع کاهش تقاضا برای مصرف شخصی بنزین احتمالا با رشد پایدار تقاضا برای نفت خام به منظور به حرکت در آوردن دستگاه عظیم حمل‌و‌نقل زمینی و هوایی جبران خواهد شد.

 

 

 

 

روند رو به رشد تقاضا از سوی پتروشیمی‌ها نیز در این میان قابل توجه است. به نظر می‌رسد یک پیش‌بینی معقول این است که با وجود احتمال فرا رسیدن نقطه اوج تقاضا برای نفت (از اواسط تا اواخر سال 2020)، تقاضای جهانی طلای سیاه برای یک دوره طولانی روی 100 میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند.





اگر این پیش‌بینی درست باشد، سوال اصلی به سمت عرضه نفت خام چرخش پیدا می‌کند. اینکه آیا «تداوم رشد تقاضا» در آینده به واسطه کمبود یا رشد هزینه‌های تولید نفت خام یا هردوی این موارد، قیمت‌ طلای سیاه را با رشد همراه خواهد کرد؟ در پاسخ به این سوال نیز اختلافاتی مانند آنچه بر سر زمان فرا رسیدن پایان عصر نفت شاهد هستیم، وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;