صنعت جدای از دانش نداریم

همایش

خط فاصله ميان دانش و صنعت ، توازن توليد وفن آوري را برهم زده و عامل کاهش بهره وري اقتصادي شده است.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز، همایون حائری در دومین همایش ارتباط دانشگاه و صنعت، عمده مشکل اقتصادي کشور را بهره وری پایین عوامل تولید و ضعف در استفاده موثر از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و قابلیت‌های دانشی عنوان کرد و گفت: دانش یکی از نیروهای موثر در تحولات اجتماعی به حساب می‌آید و در دنیای امروز به عنوان کالای عمومی فروخته مي شود.

 

وي ادامه داد: قابلیت استفاده از دانش و فن‌آوری در کشورهای پیشرفته رقم بالایی را به خود اختصاص داده، اما در کشورهای در حال توسعه اين رقم یک سوم کشورهای توسعه یافته است.

 

حائری افزود: دانش و فن‌آوری، سرمایه و تکنولوژی نقش موثري در تبدیل علم به تکنولوژی و ثروت دارد به طوري که بسیاری از کشورها دانش ندارند اما به دلیل داشتن پول از تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 

مدیر عامل شرکت توانیر در ادامه با تاکید بر لزوم ايجاد تناسب ميان توان توليد با قابلیت دانش هر کشور، اظهار داشت: خود بزرگ بینی مانند خودباختگی زیان بخش است ، متاسفانه در خلال نمونه سازی کمتر به توليد انبوه توجه مي شود و بايستي بر مبنای نیازها حرکت کنیم.

 

وي با بيان اينکه بايد از کارهاي آزمايشگاهي فاصله گرفته و جهاني فکر کنيم، گفت: با توسعه حرفي براي آينده خواهيم داشت و اين مسير نيازمند جديت در آموزش‌های میان رشته‌ای و حرفه‌ای سطح بالا، تمرکز و تشکل در کارهای علمي است.

 

حائری با اشاره به پنج جز کلیدی ایجاد تحول در ارتباط صنعت و دانشگاه گفت:‌ ایجاد شرایط مناسب برای ارتباط از دانش در توسعه فن‌آوری ، ایجاد ارتباط موثر مابین اساتید و پژوهشگران و متخصصان برای افزایش خلاقیت وتولید دانش،‌ تشکل و تمرکز در کارهای علمی و دانشی با وحدت اهل علم، کار فرهنگی در تغییر سنت‌ها و اندازه گیری فعالیت‌های دانش محور زمینه ساز ایجاد تحول در ارتباط صنعت و دانشگاه هستند.

 

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا در سال 2010 بیش از 400 میلیون دلار فن‌آوری با پایه دانش فروخته است گفت: استفاده از دانش در اصلاح و بهبود بهره وري اقتصادي در صنعت برق کشور از طريق افزايش سطح  کيفي تجهيزات و خدمات، کسب دانش و حمايت از مراکز تحقيقاتي، بستر سازي براي رشد خلاقيت، حمايت از خلق تکنولوژي بومي بدست خواهد آمد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بايد به دنبال تفاهم ميان دولت ، بخش خصوصي و دانشگاه باشيم به طوري که دانشگاه براساس نياز داخلي تحقيقات و بخش خصوصي برمبناي آن توليد کنند .   

 

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;