صرفه‌جویی انرژی در نحوه طراحی‌شهری

به گزارش تاسیسات نیوز، وزیر راه و شهرسازی در دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری اظهار داشت: در بحث صرفه‌جویی انرژی نباید از مباحث خرد شروع کرد بلکه باید موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به صورت کلان مورد توجه قرار داده و در نحوه طراحی‌شهری و مباحث ساختمان و شهر آنها را عملیاتی و اجرایی کرد.


دکترآخوندی در بحث ساختمان نیز گفت: ساختمان اساسا از بعد از آنکه امکان تامین سرمایش و گرمایش توسط برق به ایران آورده شد متاسفانه معماری ایران رابطه اش را با اقلیم قطع کرد. بدین معنا اساسا اقلیم در معماری ایران محلی از اعراب ندارد.


وی در ادامه افزود : زمانیکه به شهرهای کویری و همچنین تمامی مناطق کشور می‌رویم شاهد تغییر الگوهای معماری منطبق با اقلیم هستیم. به عنوان نمونه در گذشته در کرمان، تمامی خانه‌ها به گونه ای ساخته می‌شد که داشتن زیرزمین یکی از موارد مهم آن بود و حالا شاهد آن هستیم که اساسا ساخت زیرزمین از معماری ایرانی به کل حذف شده است. ساختمان‌ها همه چهارطرف بود تا از تابش خورشید در گرما حداکثر استفاده را کند و در برابر گرما نیز محافظ باشد.


همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت: ما باید از منظر معماری و شهرسازی موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی را موردتوجه قرار دهیم.


دکترآخوندی همچنین یادآور شد: در تهیه طرح های توسعه و عمران ظرفیت و توان تاب آوری اقلیمی و طبیعی مناطق باید از نظر بارگذاری‌های جمعیتی، تولیدی و خدماتی موردتوجه قرار گیرد. همچنین در زمان تهیه طرح های توسعه ای که مستلزم انتقال وسیع آب از یک حوزه آب‌ریز به حوزه آب‌ریز دیگری است لازم است تا کلیه جوانب امر موردتوجه قرار گرفته تا از اقداماتی که پیامدهای زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری دارد، ممانعت به عمل آید.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;