صدای خاموش خبرنگار در روز خبرنگار

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: هفدهم مرداد به مناسب روز خبرنگار در ایران شناخته می شود که شاید فرصتی برای جشن گرفتن و ترویج شفافیت و پاسخگویی و دموکراسی در عرصه مطبوعات و رسانه ها و همچنین بررسی  چالش ها و خطراتی را که روزنامه نگاران برای دستیابی به حقیقت و عدالت با آن مواجه هستند، باشد.
باوجود شرایط دشوار خبرنگاران و محرومیت از شرایط مطلوب اقتصادی،روزنامه‌نگاران همچنان نقشی حیاتی در پاسخگو کردن صاحبان قدرت و رساندن صدای افراد بی‌صدا دارند. اما قوانین سختگیرانه مطبوعاتی در برخی از کشورها از جمله ایران، گزارش آزادانه را برای روزنامه نگاران دشوار کرده و چرخش راحت قلم برای بیان برخی از واقعیات برای رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و.. را برای این گروه دشوار کرده است. علی‌رغم این چالش‌ها، روزنامه‌نگاران ایرانی به تلاش برای آزادی مطبوعات و گزارش در مورد موضوعات مهمی مانند اختلاس ها، فساد دولتی و … ادامه می‌دهند.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصل ۲۴، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند و در ماده ۶ به بعد حدود و ثغور این حقوق تشریح شده است و در این راستا در تبصره ذیل ماده ۳، بر پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب تاکید شده است. اما  نکته مهم و قابل توجه در فصل ششم ارجاع غالب تعاریــف و مصادیــق به حا کم شــر ع اســت. در نظام قضائی مــدرن، متکی بــر قوانین موضوعــه و اصولی ماننــد اصل قانونــی بــودن جــرم و مجــازات باید دو عنــوان جــرم و مجــازات روشــن و واضــح  معرفــی و تعریف شود. اینکه ماده ۲۵و ۲۶و ۲۹ برخورد با اهالی مطبوعات را به نظر حا کم شر ع منوط کرده با حقوق شــهروندی و اصل قانونــی بودن جــرم و مجــازات و حدیث رفع پیامبر و همچنین توجه به اصل دموکراسی در تعارض است. در حقیقت ممانعت از درج واقعیات و برخورد با این گروه در حد دستگیری و زندانی کردن و… با گروهی که رکن نظام مردم سالاری تلقی می شوند، نقض غرض است. و یقیناً بی توجهی به این اصل و شنیده نشدن صدای عدالت خواهی مردم چیزی جز افزوده شدن صدای اعتراضات در بطن جامعه را به دنبال نخواهد داشت.
اهمیت حمایت از خبرنگاران جهت شفاف سازی عملکرد مسئولان و معرفی حلقه های فساد در حوزه های مختلف از اهمیتی به سزا برخوردار است، بدیهی است؛ همانطور که روز آزادی مطبوعات را جشن می گیریم، اهمیت حمایت و حمایت از خبرنگاران را نیز درک کنیم. این شامل حمایت از آزادی مطبوعات و ایمنی روزنامه‌نگاران و همچنین ارائه منابع و پشتیبانی برای کمک به آنها برای انجام کارشان است تا صدای خبرنگار و فریاد عدالت خواهی و شعار حمایت از شفافیت عملکرد مسئولان هیچگاه خاموش نشود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;