صادرات مصالح ساختمانی در گرو رفع موانع دست و پاگیر اداری

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: رئیس اتحادیه فروشندگن مصالح ساختمانی استان تهران بیان کرد: در حوزه مصالح ساختمانی تولیدکنندگان و تاجران بسیار خوبی داریم و البته در صورتی که برخی از موانع اداری در این عرصه حذف شود و واگذاری تسهیلات رونق بهتری یابد خواهیم توانست از قدرت های برتر دنیا در این عرصه باشیم، هر چند ساخت و ساز در سالهای اخیر کاهش یافته است که آن هم در ارتباط با کاهش قدرت خرید مردم و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد است.
اسماعیل کاظمی قهی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی استان تهران با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی به دلیل رکود صنعت ساخت و ساز دیگر محلی برای افزایش ندارد گفت:ایران از منابع غنی از معادن و مواد کانی غیرفلزی برخوردار است و به این ترتیب مشکلی در تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز داخلی کشور وجود ندارد و به دلیل کیفیت خوب تولیدات داخل در این زمینه از استقبال خوبی در عرصه بین المللی برخوردار است.
وی در باره صادرات مصالح ساختمانی ایران به بازارهای اروپا و … با عنوان کشورهای دیگر گفت: بدیهی است کیفیت خوب مصالح ایرانی متقاضی بسیاری برای این محصولات در سراسر دنیا ایجاد کرده است و از این رو گاهی اوقات از کانالهای غیررسمی محصولات ایران در بخش ساخت و ساز مانند آجر، گچ و .. به خارج از کشور صادر می شود و در این میان برخی موارد بدون ذکر برند ایرانی صورت می گیرد .
کاظمی افزود: میزان محصولات صادر شده قاچاق و بدون ذکر نام ایران به کشورهای دیگر از جمله اروپا آنقدر زیاد نیست البته همین میزان کم نیز در دستور کار مسئولان جهت بررسی بیشتر و اتخاذ سیاستهای مناسب برای جلوگیری از آن قرار گرفته است و امیدواریم که حضور محصولات ایرانی در بازارهای خارج از ایران با نام کشورمان برای ایران افتخارآفرینی کنند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی ادامه داد: رکود صنعت ساختمان طی مدت پاندمی کرونا دوران بحرانی در صنعت ساختمان ایجاد کرده بود هر چند هنوز تبعات منفی آن نیز باقی مانده است اما ما به قدری تولید داریم که نه تنها قادر به تامین نیاز داخلی هستیم بلکه قادر به صادرات خوبی به کشورهای هدف هستیم البته در این میان حتماً باید با مقوله قاچاق مصالح ساختمانی به شکل قاطع برخورد شود تا مانع از ایجاد اختلال در بازار و همچنین حفظ نام برندهای مشهور کشورمان در بازارهای اروپا و آسیا و …. شود.
او در باره دلایل از دست دادن بازار کشورهایی نظیر سوریه و … گفت: صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیاستهای موجود در کشور است که از سالیان طولانی در دستور کار مسئولان قرار دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما در باره صادرات لوازم ساختمانی و حضور بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز در کشور سوریه نیز در قالب صادرات مصالحی چون؛ سیمان، کلینکر، آجر و … حضور موثر در این بازار مذاکراتی صورت گرفته و در حال اجراست.
رئیس اتحادیه فروشندگن مصالح ساختمانی استان تهران بیان کرد: در حوزه مصالح ساختمانی تولیدکنندگان و تاجران بسیار خوبی داریم و البته در صورتی که برخی از موانع اداری در این عرصه حذف شود و واگذاری تسهیلات رونق بهتری یابد خواهیم توانست از قدرت های برتر دنیا در این عرصه باشیم، هر چند ساخت و ساز در سالهای اخیر کاهش یافته است که آن هم در ارتباط با کاهش قدرت خرید مردم و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد است.
کاظمی معتقد است: رکود واحدهای صنفی در حوزه مصالح ساختمانی قطعاً امری پسندیده نیست و تعطیلی این واحدهای تولیدی را به دنبال دارد و در این بین اگر ساخت و ساز رونق بگیرد و نهضت ملی مسکن نیز به سرعت بیشتری یابد خرید و فروش مصالح ساختمانی نیز رونق می یابد و خطراتی مانند تعطیلی و بیکاری در این صنعت از اقتصاد کشور دور می شود و بسیاری از صنایع دیگر که در ارتباط مستقیم با صنعت ساخت و ساز هستند بهبود می یابند و چرخ اقتصاد بهتر از پیش خواهد چرخید.
او بیان کرد: عمده مشکلات ما بحث انتقال انبارهای تخلیه‌ای، محموله‌های کالایی خودمان است. یک زمینی باید انتقال دهیم که چندین سال معطل مانده است. و مشکلات بعدی عرضه سیمان که خیلی از کارخانجات در بورس حضور پیدا نمی‌کنند به دلایل مختلف و این دوگانگی در عمل اتفاق می افتد و می‌تواند بدنه صنفی را متزلزل کند. و به دلیل گرانی قدرت خرید قشر متوسط پایین است و زمانی که مصالح ما خریداری نشود خودبه‌خود به یک توقف می‌رسد. به عبارتی الان تمایل به ساخت و ساز نیست چون قدرت خرید نیست، اگر این قدرت خرید تقویت بشود تولید ساخت و ساز خود به خود افزایش پیدا می‌کند چه بخش دولتی که دولت تعهد کرده که چندین واحد بسازد چه بخش خصوصی ترغیب و تشویق می‌شوند.
این کارشناس در حوزه مصالح ساختمانی ادامه داد: تسهیل برای صدورپروانه ساخت و ساز در کشور می تواند به بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی کمک کند و در این میان سیمان نیز بعنوان بازار پرمخاطب بهبود یابد و البته فرصت خوبی نیز برای صادرات پیدا کند و البته در این بین حتماً باید به صورت جدی به بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل این مصالح در داخل و خارج از کشور اندیشید تا بتوان با بازاریابی بهتر در خارج از مرزهای کشور نیز حضور یافت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;