صادرات برق به هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید

به گزارش تاسیسات نیوز، سخنگوی توانیر گفت: معتقدم صادرات برق از دو منظر اهمیت دارد اول اینکه کشور ما را هاب انرژی و منبع مطمئن برای سایر کشور‌ها معرفی می‌کند و دوم از بخش خصوصی برای صادرات باید کمک بگیریم حتی به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر خصوصی برای صادرات مجوز دادیم.


محمودرضا حقی فام سخنگوی توانیر با اشاره به صادرات برق در کشور اظهار کرد: معتقدم صادرات برق از دو منظر اهمیت دارد اول اینکه کشور ما را هاب انرژی و منبع مطمئن برای سایر کشور‌ها معرفی می‌کند و دوم از بخش خصوصی برای صادرات باید کمک بگیریم حتی به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر خصوصی برای صادرات مجوز دادیم.


وی اضافه کرد: صادرات برق زمانی انجام می‌شود که نیاز مصرف داخلی تأمین شود.


حقی فام درباره ادامه حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور نیز گفت: برخورد سرمایه گذاران خارجی بسته به کشور‌های مختلف متفاوت است با روس‌ها و چینی‌ها برای ادامه همکاری مشکلی نخواهیم داشت.


وی اضافه کرد: ممکن است محدودیت‌هایی از طرف کشور‌های اروپای غربی ایجاد شود که در حال بررسی هستیم تا فضای همکاری را حفظ کنیم گرچه صنعت برق دچار محدودیت‌هایی خواهد شد.


چرا زور وزارت نیرو به خاموشی‌ها نمی‌رسد؟


حقی فام تصریح کرد: مصوبه‌ای در بحث تجدید پذیر‌ها داشتیم که بخش خصوصی می‌تواند انرژی تولیدی خود را صادر کند که این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر باشد که اگر آن را خوب تبلیغ کنیم هم کشور‌های خارجی و هم مجموعه صنعتی داخلی می‌توانند وارد این تجارت شوند.


تشکر توانیر از مردم به خاطر مدیریت مصرف در تابستان


سخنگوی توانیر از مردم و مشترکان به خاطر همکاری در مدیریت مصرف برق و شکیبایی آن‌ها در زمان خاموشی‌های تابستان امسال تشکر کرد.


محمودرضا حقی فام در ادامه مصاحبه اختصاصی با اشاره به اینکه اگر همکاری مشترکان نبود امکان گذر از پیک تابستان امسال بسیار سخت‌تر می‌شد افزود: امسال به خاطر محدودیت‌های تولید، کاهش بارش و محدودیت‌هایی که در توسعه نیروگاه‌ها وجود داشت تصمیم گرفته ایم بلافاصله بعد از پایان پیک تابستان برای تابستان ۹۸ برنامه ریزی کنیم.


وی گفت: این برنامه‌ها در سه بخش عملیاتی خواهد شد که جزئیات برنامه ریزی در تولید بخش حرارتی و انرژی‌های تجدید پذیر مشخص شده که تا پایان خرداد سال آینده اگر به طور کامل اجرا شود حدود ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به مدار خواهد آمد.


حقی فام افزود: بیشتر این واحد‌های نیروگاهی ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارد که هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی است برخی اعتبارات ارزی واحد‌های نیروگاهی بخش خصوصی را نیز دولت پرداخت می‌کند مانند مپنا و سایر نیروگاه سازی بخش خصوصی.


وی تاکید کرد: در بخش تجدید پذیر اگر تلاش مجلس برای تخصیص صد درصدی عوارض به این بخش اتفاق بیافتد با قدرت می‌تواند نیروگاه‌های خود را نصب کند.


سخنگوی توانیر افزود: اگر ساخت واحد‌های حرارتی و تجدید پذیر براساس برنامه ریزی انجام شده محقق شود تولید برق در تابستان سال آینده در وضع پایداری قرار می‌گیرد.


حقی فام با اشاره به اینکه در بخش انتقال برق امسال محدودیت‌هایی در استان‌های مازندران، خوزستان و تهران داشتیم گفت: در این زمینه هم مشخص شده، تا این معایب در پست و ترانس‌ها برطرف شود و اعتبارات آن نیز برآورد شده است.


وی افزود: برای تابستان سال ۹۸، سه هزار مگاوات مدیریت مصرف در نظر گرفته شده که با ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید سر جمع ۸ هزار مگاوات انرژی، پاسخگوی نیاز مصرف خواهیم بود تا سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم.


سخنگوی توانیر گفت: برای ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی نیاز داریم.


حقی فام تاکید کرد: رشد مصرف امسال حدود ۵ درصد برآورد می‌شد که با اعمال خاموشی‌ها و مدیریت مصرف به ۳ درصد رسید.


وی گفت: به این ترتیب پیک تابستان ۹۸ را با اقدامات در نظر گرفته شده طرح صفر ۹۸ نامگذاری کردیم یعنی خاموشی‌ها به صفر خواهد رسید.


وی افزود: تابستان امسال ۴ هزار مگاوات مدیریت مصرف برق داشتیم که تفکیک آن برای مشترکان گروه‌های مختلف در حال بررسی است و در اوایل آبان ماه اعلام خواهد شد که هر گروه خانگی، صنعتی، تجاری به تفکیک چقدر صرفه جویی و مدیریت مصرف داشتند.


حقی فام در پایان گفت: از ۱۹ مرداد میزان مصرف برق از ۵۶ هزار مگاوات رو به کاهش نهاد و الان مصرف بین ۴۵ تا ۴۷ هزار مگاوات در نوسان است و ذخیره خوبی از تولید برق داریم گرچه فرهنگ بهینه مصرف کردن نباید مربوط به پیک بار تابستان باشد و مشترکان باید آن را در همه فصول رعایت کنند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;