صاحب نظران تاسیسات پاسخ می دهند(6)

پارس جم کنترل (P.J.C)

پارس جم کنترل (P.J.C) مرکز تخصصی سیستم بخار مهندسی فروش تاسیسات مکانیک، صنایع نیروگاهی، پتروشیمی، طراحی، تجیهز، اجرا و آموزشبه پنج پرسش ما درباره تحریم ها پاسخ می دهد…

 

 

 

سخن آغازین … تحریم. واژه ای آشنا برای ایرانیان. سالهاست که ناجوانمردانه در تحریم بوده ایم. اگر فرض محال آن باشد که جنگ طلب بوده ایم، که نبوده ایم، تحریم دارو و شیرخشک به چه معناست؟ بانک جهانی سخاوتمندانه به ما وام می دهد تا شبکه زیر ساختی جمع آوری فاضلاب کشور را اصلاح کنیم. اما بیماران و کودکان ما، مسافران هواپیماهای ما و … اهمیتی ندارند. زیرا آب در جهان محدود و کم و حیاتی است. اما حتی یک ایرانی هم زیاد است!

 در این مورد زیاد شنیده ایم و خوانده ایم. اما تیم خبری تاسیسات نیوز در گیر و دار توافق  ژنو، پرونده ای را گشود که جای خالی آن به شدت احساس می شد. تاثیر تحریم ها- که عده ای به استقبال آن رفتند و عده ای به جنگ آن – در صنعت تاسیسات کشور ما بی اهمیت نبوده است.

صنعت تاسیسات ایران که از سویی وارد کننده انواع کمپرسور و پمپ و مانند این هاست و از سویی دیگر سازنده و صادر کننده انواع دیگ و چیلر و فن کویل، در این وانفسای تحریم و البته در کنار آن هدفمند سازی یارانه ها از کجا آورد و چگونه تولید کرد و کی فروخت؟ در این تحریم هدفمند و سهمگین، کالاهای وارداتی چگونه از مرزها گذشتند؟

به همین منظور پنج پرسش طرح شد و از تعدادی از مطرح ترین برندهای فعال در حوزه تاسیسات از تاثیر تحریم ها سوال شد. در طرح سوال ها، عدم علاقه دست اندرکاران تاسیسات نیوز از ورود به مباحث سیاسی و چالش های بی فایده، لحاظ شده است. از کلیه برندهایی که به ما پاسخ دادند و حتی پاسخ ندادند تشکر می کنیم و امیدواریم توانسته باشیم ذره ای از مظلومیت این صنعتگران تلاشگر و بی ادعا را منعکس کنیم.

پاسخ ها به تدریج منتشر می شود و در انتها نتیجه تحلیلی ما از این پاسخ ها ارایه خواهد شد.

1-     تاثير تحريم ها بر بازار تاسيسات ايران در داخل و خارج را چقدر موثر مي دانيد؟

2-      آ يا تحريم ها اثر مثبتي نيز داشته است؟

3-      آ يا لغو تحريم ها تا همين اندازه فعلي بر ارايه خدمات شما تاثير گذار است؟

4-      ا گر پاسخ به سوال 3 بله است اين تاثيرگذاري چگونه و ميزان آن چه قدر است؟

5-      پيش بيني شما از اوضاع بازار تاسيسات چيست؟

پارس جم کنترل (P.J.C) مرکز تخصصی سیستم بخار مهندسی فروش تاسیسات مکانیک، صنایع نیروگاهی، پتروشیمی، طراحی، تجیهز، اجرا و آموزشبه پنج پرسش ما درباره تحریم ها پاسخ می دهد…

 

 1- بسيار زياد بوده است . افزايش بي سابقه قيمت تجهيزات ، كاهش اجناس با كيفيت ، عدم امكان تامين برخي از تجهيزات ، چند دست شدن اقلام ، رشد اجناس كپي و اصطلاحاً تقلبي از آن جمله است . كلاً كار و اشتغال خصوصاً در صنايع تا اندازه زيادي كاهش يافته است. بي ثباتي در قيمت ها امكان ارائه قيمت و حفظ آن تا حتي زمان كوتاه را نيز مشكل ساخته است . جريان بودجه به پروژه ها با تاخير مواجه شده است .

2- تقريبا خير ، در برخي موارد محدود منجر به كمك به توليد تجهيزاتي در داخل كشور شده است . بازار اجناس استوك و دست دوم را داغ تر كرده است.

3- بله ، مطمئناً تاثير بسيار زيادي را در رفع مشكلات دارا خواهد بود .

4- بارفع تحريم ها ، رقباي داراي اجناس با كيفيت زياد شده و توليد كنندگان مختلف مجبور به حفظ حداقل استانداردها مي شوند. بازار تقلب اجناس و ديگر موارد مندرج در رديف يك نيز بهبود خواهد يافت .

5- اگر نظارتي بر مباحث كيفي تاسيسات صورت نگيرد ، اين بازار همچنان به رشد نامنظم و انبساط نادرست خود ادامه داده و به هرج و مرج موجود افزوده مي گردد . در صحبت هاي انجام گرفته با بسياري از كارفرمايان و دست اندركاران ، متاسفانه كيفيت پائين اكثر اقلام داخلي همواره جزء مشكلات بوده است .

 

پارس جم کنترل (P.J.C)

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;