شیشه هوشمند هم به بازار آمد!

امروزه شیشه به عنوان یکی از مصالح ساختمانی متنوع و پر کاربرد در فضاهای اداری، خانه ها و ویلاها استفاده می شود و باعث ایجاد خلاقیت های معماری و طراحی داخلی شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، شیشه هوشمندگونه ای از شیشه ها است که با استفاده از فناوری های نوین  می توان با آن میزان جذب نور را تغییر داد. در بسیاری از شهرهای بزرگ که ساختمان ها دارای طبقات زیادی هستند تابش شدید نور خورشید به داخل ساختمان آزار دهنده و باعث اتلاف انرژی می شود در این موارد شیشه هایی در ساختمان ها نصب می شود که بتواند مانع تابش نور خورشید به داخل ساختمان شود و همچنین در شب و زمان هایی که هوا ابری است بتوانیم آن را به حالت شفاف تبدیل کنیم. تنها شیشه ای که این ویژگی ها را دارد شیشه های هوشمند است.
شیشه هوشمند چگونه کار می کنند؟
در ساخت این نوع شیشه ها از کریستال مایع استفاده می شود. وقتی که جریان برق از کریستال مایع عبور کند این شیشه شفاف می شود و زمانی که برق قطع شود کریستال ها دوباره به راحت نامنظم تبدیل شده و شیشه مات می شود. در زمان مات شدن شیشه هوشمند به میزان ۸۰ درصد نور مرئی از آن عبور می کند بنابراین فضای موردنظر از نور کافی برخوردار خواهد بود. همچنین کریستال مایع نقش مهمی در ذخیره سازی انرژی خورشید نیز دارد.
بصورت علمی تر بخواهیم توضیح دهیم در فرایند تولید و ساخت شیشه های هوشمند سوییچ دار از تکنولوژی پلیمر پراکنده کریستال مایع Polymer Dispersed Liquid crystal یا به اختصار PDLC) استفاده می شود. این تکنولوژی محیطی را فراهم می آورد که در آن می توان با میدان الکتریکی، پراکندگی نور را تنظیم کرد. PDLC به صورت یک لایه در محیطی پلیمری، در بین دو لایه شیشه قرار می گیرد. سپس این مجموعه تحت  یک عملیات  حرارتی و فشاری کاملا همگن می شود.
این شیشه ها به دو صورت برچسپی پشت شیشه و لمینیت مابین دو شیشه ارائه می‌گردد.
چرا شیشه هوشمند؟
امروزه شیشه به عنوان یکی از مصالح ساختمانی متنوع و پر کاربرد در فضاهای اداری، خانه ها و ویلاها استفاده می شود و باعث ایجاد خلاقیت های معماری و طراحی داخلی شده است. تلاش های زیادی برای کاهش مصرف انرژی از طریق پنجره ها صورت گرفته است مانند استفاده از پرده های ضخیم، پنجره های دوجداره و… اما بهترین راه برای پنجره ها شیشه های هوشمند شناسایی شده است زیرا هم از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند و هم اینکه می توانید میزان نور ورودی را کنترل کرده و نیازی به پرده های ضخیم ندارید.
به طور مثال شما می توانیداز این نوع شیشه، برای ساخت اتاق مدیریت استفاده کنید. شخص مدیر می تواند در هر زمانی که لازم بود با شفاف کردن شیشه عملکرد کارکنان خود را زیر نظر بگیرد و در مواقعی که نیاز به حریم خصوصی وجود دارد، مثلا جلسات کاری، شیشه هوشمند سوییچ دار را مات کند.
مزایای استفاده ازشیشه هوشمند
  • شیشه های هوشمند، در برابر حرارت، اشعه UV خورشید و صوت عایق می باشد.
  • استفاده از شیشه های هوشمند در پنجره ها باعث کاهش مصرف انرژی می شود.
  • شیشه های هوشمند را می توان در انواع رنگ های مختلف تولید کرد تا متناسب با دکوراسیون خود از آنها استفاده کنید.
  • از شیشه هوشمندوقتی که در حالت مات قرار دارد می توان به عنوان پخش تصاویر پروژکتور استفاده کرد.
  • مزیت مهم دیگر شیشه های هوشمند ایجاد حریم خصوصی است.
  • هزینه راه اندازی و نگهداری از شیشه های هوشمند مناسب است.
  • شیشه های هوشمند استحکام و مقاومت بسیار بالایی داشته و طول عمر زیادی دارند و همچنین در مقابل شکستن مقاوم هستند و نمی شکنند.
  • تعمیر و نگهداری آسان
در واقع شیشه‌های هوشمندباصرفه جویی بیش‌ازحد در مصرف بی‌رویه انرژی سبب بازگرداندن مقدار زیادی از ذخایر طبیعی گردیده‌اند. شیشه های هوشمندبا جلوگیری از ورود گرمای مزاحم به داخل فضا و همچنین جلوگیری از سرمای بیرون به داخل، سبب حفظ انرژی می شود.
کاربردهای شیشه هوشمند
از فناوری شیشه هوشمند می توان در محیط هایی نظیر شرکت های تجاری، ادرات، سازمان های خصوصی و دولتی، خانه ها و ویلاها، حمام و… استفاده کرد. اگر بخواهیم دسته بندی از محل های استفاده از این نوع شیشه ها داشته باشیم بصورت زیر است:
  • دکوراسیون داخلی- محوطه حمام و پارتیشن ها
  • مراکز اداری- اتاق کنفرانس، اتاق های تجاری و جلسات
  • بیمارستان- درهای مخصوص قسمت ICU/ ERS/ORS/ پارتیشن های کلینیک یا قسمت های مخصوص پرستاران
  • مراکز خرید
  • هتل ها-  طراحی لوکس لابی، اتاق مدیریت، بخش پذیرش، پنجره های خارجی و حمام های مستر هتل ها
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;