شیرین کامی در بازار مسکن شاید با عدم حضور دولت!

احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس گفت: نقد ما به دولت به معنای نادیده گرفتن کار‌های بزرگ و اتفاقات خوب رقم خورده نیست؛ اما نقد‌هایی هم متوجه دولت است.
به گزارش تاسیسات نیوز، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: یکی از نقدها، بحث عدم‌دقت در شتاب‌دهی بخش‌های پیشران اقتصادی کشور است که بخش مسکن جزو این‌ موارد است. قانونی تصویب کردیم که دولت مکلف شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخ‌دهی به نیاز بازار و مردم بسازد. تاکید ما بر این بود که وظیفه دولت آزادسازی اراضی است، یعنی اراضی آزاد شده و در طرح الحاق شهر و روستا وارد شود و تسهیلات بدهیم تا مردم بتوانند به سمت ساخت مسکن حرکت کنند.

دولت به سمت مسکن خودمالکی حرکت کند
وی یادآور شد: تصدی‌گری دولت در بحث مسکن یکی از آفت‌های تصمیم‌گیری در طول ادوار مختلف بوده و انتظار ما این بود که دولت به سمت مسکن‌های خودمالکی حرکت و به مردم واگذار کند و مشارکت مردمی بیشتر جذب شود، اما در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.
راستینه با بیان اینکه دولت به جای تسهیل‌گری، تصدی‌گری کرد و خودش به سمت انبوه‌سازی رفته و این کار به چند دلیل، نادرست است، به اقتصاد۲۴ گفت: اول اینکه دولت منابع لازم را به اندازه در اختیار ندارد. دوم اینکه ما با فرهنگ‌ها و هویت‌های متعدد قومی و آمایش سرزمینی متفاوتی روبه‌رو هستیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: باید به سمت متناسب‌سازی مسکن بر اساس هویت‌ها و فرهنگ زندگی قومیت‌های مختلف حرکت می‌کردیم که به این هم دقت نشده است. همچنین در بخش ساخت خانه ویلایی که رئیس‌جمهور ابلاغ کرد، کار عملا کُند پیش می‌رود.

فرآیند اجرا در دولت، بوروکراسی بسیار پیچیده‌ای دارد
وی تصریح کرد: فرآیند اجرا در دولت، بوروکراسی بسیار پیچیده و خسته کننده‌ای دارد و با اینکه کار‌های بزرگی صورت می‌گیرد، ولی ذائقه مردم شیرین نمی‌شود. در جهش تولید مسکن بعد از دو سال از ابلاغ قانون تا الان فقط ۷۰۰ هزار زمین آزاد شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، در حالی که باید سالانه یک میلیون مسکن می‌ساختیم. خوش‌بینانه این است که تا پایان ۱۴۰۲ بتوانیم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل مردم دهیم.
راستینه گفت: همه اجزا در بدنه دولت باید با رئیس‌جمهور همراهی کنند، ولی بانک‌ها همراهی لازم را ندارند و تسهیلات را به موقع آزاد نمی‌کنند و حرف‌شان این است که ناترازی ما به گونه‌ای است که نمی‌توانیم تسهیلات بدهیم. در حالی که چند سال است اعلام شده بانک‌ها باید به سمت آزادسازی منابع خود حرکت کنند و سرمایه‌های غیرمنقول را تبدیل به منابع درآمدی برای بانک بکنند و از بنگاه‌داری پرهیز کنند. حال، با وجود دستورات متعدد رییس‌جمهور، همچنان تسهیلات داده نمی‌شود و حتی تعداد زیادی از افراد در صف وام هستند.
نماینده شهرکرد اظهار داشت: نقد دیگر این است که سازوکار اجرایی در دولت با تصمیمات رئیس‌جمهور همراهی ندارد. دستورات به درستی به بدنه منتقل نمی‌شود و بدنه هم در اجرایی‌سازی ضعیف عمل می‌کند. فاصله میان بدنه و رئیس‌جمهور باعث می‌شود کار‌ها به درستی پیش نرود.
راستینه یادآور شد: باید در دولت تعیین و تکلیف بسیاری از مسائل زمین‌مانده سرعت بگیرد. نقد مهم ما، سرعت کُند عملکرد اجرایی دولت در بخش‌های مختلف است که باید شتاب بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;