یزد پایتخت جهانی شهرهای پایدار سال ۲۰۱۹

کنفرانس بین المللی شهرهای پایدار جهان به میزبانی یزد برگزار شد که در این کنفرانس نوبل محیط زیست و عنوان پایتخت جهانی شهرهای پایدار جهان برای سال ۲۰۱۹ به شهر یزد اهدا شد.

بروز بحران زیستی محیطی جهان تا ۴۰ سال آینده

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ولفگانگ نئومن، رئیس بنیاد جهانی انرژی با اشاره به عضویت ۱۸۲ کشور در این سازمان بین المللی در حاشیه این کنفرانس، گفت: یزد یکی از شهرهای سرآمد دنیا در زمینه پایداری است.

وی با اشاره به سابقه چند هزار ساله یزد، اظهار کرد: ظرفیت‌های یزد در استفاده از انرژی پایدار باید بیش از پیش به مردم جهان معرفی و در تمام دنیا ترویج شود.

وی، بادگیر را یکی از بارزترین ظرفیت‌های استان یزد در حوزه انرژی دانست و افزود: استفاده از بادگیر برای خنک کردن منازل مسکونی بارزترین نماد ظرفیت یزد در استفاده از انرژی پایدار است.

در دنیا شهرهای زیادی در زمینه پایداری وجود دارد اما یزد شهری است که سال‌ها در این قضیه پیشتاز بوده است.

نئومن با اشاره به این که بیش از ۲۰۰۰ شهر پایدار در سطح جهان عضو بنیاد جهانی انرژی هستند، تصریح کرد: باید تکنولوژی گذشته این شهر را با فناوری جدید امروز ترکیب و انرژی پاک را به همگان عرضه کنیم.

این مسئول با بیان این که ۲۵ هزار طرح زیست محیطی و پایداری در این نهاد آماده تدوین راهکار مختلف برای رفع مشکل زیستی هستند، خاطرنشان کرد: وظیفه مردم است، نسبت به زمین و محیط زیست اطراف خود حساس باشند که بنابر اظهارات دانشمندان در ۴۰ سال آینده با بحران زیستی محیطی در جهان روبرو خواهیم شد.

انتخاب استان یزد به عنوان پایتخت جهانی شهرهای پایدار در سال ۲۰۱۹

جعفر امین مقدم، دبیر کل نخستین کنفرانس بین‌المللی شهرهای پایدار جهان در نخستین کنفرانس بین المللی شهرهای پایدار جهان و نوزدهمین کنفرانس بین المللی سازمان جهانی انرژی به میزبانی شهر جهانی یزد گفت: ارتقای دانش متخصصان مهمترین دستاورد کنفرانس شهرهای پایدار است.

وی اظهار کرد: در این رویداد بزرگ جهانی، شهر یزد به عنوان پایتخت شهرهای پایدار جهان معرفی و همچنین از بهترین عملکردهای ارزیابی شده در حوزه انرژی پایدار تقدیر شد.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با حضور متخصصان داخلی و خارجی مرتبط با حوزه پایداری به منظور تبادل اطلاعات و ارتقا دانش متخصصان از برنامه‌های این کنفرانس بین المللی بود.

این مسئول ادامه داد: در این همایش دو روزه نزدیک به ۷۰ نفر از متخصصان جهانی حوزه انرژی‌های پایدار و اساتید دانشگاه‌های ۲۵ کشور جهان و همچنین مسئولان و صاحبنظرانی از سراسر کشور حضور داشتند.

دبیر کل نخستین کنفرانس بین المللی شهرهای پایدار جهان گفت: میزبانی استان یزد برای برگزاری اجلاس بنیاد جهانی انرژی و کنفرانس بین المللی شهرهای پایدار جهان، علاوه بر اینکه نام یزد را به عنوان یک برند جهانی مطرح می‌کند، باعث جهش‌های علمی و بهبود وضعیت شهرها و خدمت رسانی به مردم استان یزد خواهد شد.

امینی مقدم تصریح کرد: انتقال تکنولوژی و دانش ساختمان سازی از سوی دیگر شهرها و همچنین انتقال تجربیات شهر جهانی یزد در زمینه شاخصه‌های توسعه پایداری از جمله آوردها و مزایای انتخاب استان یزد به عنوان پایتخت جهانی شهرهای پایدار در سال ۲۰۱۹ است.

غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد در کنفرانس بین المللی شهرهای پایدار که با حضور نمایندگان شهرهای پایدار جهان به میزبانی یزد برگزار شد با اشاره به ضرورت استفاده از دانش بومی برای رسیدن به پایداری بیش از پیش گفت: رسیدن به پایداری بیش از پیش اولویت اصلی مدیریت شهری یزد است.

وی با بیان این که در ماه جاری دفتر ملی یونسکو در این شهر آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: در تدارک برگزاری کارگاه بین المللی خشت خام هستیم.

سفید، تشویق برای ساخت ساختمان‌های سبز، الزام به ساخت و سازهای تنها با گل و خشت، ایجاد تشکل‌های غیردولتی به منظور حمایت از پایداری شهری، تلاش برای استفاده بهینه از بازیافت شهری، استفاده از پساب برای فضای سبز، آموزش شهروندی در حوزه محیط زیست و استفاده از ماشین‌های برقی را از جمله اقدامات انجام شده برای رسیدن به پایداری بیش از پیش در مدیریت شهری یزد است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد عنوان کرد: ورود به بحث آموزش شهروندی برای جدایی زباله‌های شهری، توجه برای استفاده از انرژی خورشیدی و استفاده از فضای سبز عمومی و کم آب خواه، از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار شهرداری یزد در حوزه پایداری انرژی در این دیار است.

سفید با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بومی برای پایداری در حوزه‌های مختلف شهری، تصریح کرد: امیدوارم برگزاری این چنین کنفرانس‌هایی بتواند آن طور که باید و شاید یزد را برای رسیدن به اهداف عالی کمک کند.

این مسئول، رسیدن به پایداری بیش از پیش در حوزه انرژی را یکی از اولویت‌های اجرایی در مدیریت شهری یزد دانست و خاطرنشان کرد: یزد از دیرباز تاکنون موضوع استفاده بهینه از ظرفیت‌های زیست محیطی را در فرهنگ خود داشته است.

منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;