تهران چند ساختمان بدون شناسنامه دارد؟

قانون می‌گوید تا وقتی ملکی موفق به دریافت شناسنامه فنی- ملکی نشده، شهرداری نباید برای آن ساختمان پایان‌کار صادر کند. اما آنچه در دنیای واقعی ساخت‌وساز در جریان است، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سازنده‌ها بدون هیچ مانعی در این زمینه، پایان‌کار می‌گیرند و البته موانعی که وجود دارد هم براحتی قابل حل است! سازنده‌های متراژ‌های کوچک‌مقیاس اطلاع چندانی از صدور شناسنامه فنی- ملکی ندارند، اما ظاهراً درشت‌مقیاس‌ها مثل ساختمان‌های بالای ۲ هزار متر در این زمینه با سختگیری‌های بیشتری مواجهند. مهندس بیژن خطیبی، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به سؤالاتی پاسخ می‌دهد که شاید دغدغه خیلی از خریداران ملک باشد. آنها باید بدانند که هنگام خرید چه مطالباتی می‌توانند داشته باشند.
آیا همه ساختمان‌ها در تهران دارای پروانه ساختمانی هستند؟
حدوداً ۱۵ سال است که همه ساختمان‌ها باید از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنند. براین اساس می‌توانم بگویم تعداد ساختمان‌های بدون پروانه، تقریباً زیر یک‌دهم است. اگر ساختمانی پروانه نداشته باشد هم حتماً پیش‌پروانه دارد. با این توصیف هم‌اکنون همه ساختمان‌ها دارای پروانه ساخت هستند.
حتی دولتی‌ها و حاکمیتی‌ها؟
تعدادی در گذشته پروانه نداشتند که هم‌اکنون برای دریافت پروانه رجوع کرده‌اند و باید از شهرداری مجوز ساخت بگیرند.
مبحث اصلی کار شما، صدور شناسنامه فنی است، بهتر است ما بحث‌مان را از همین جا آغاز کنیم. آیا صدور شناسنامه فنی الزامی است؟
در مقررات ملی ساختمان، بندی وجود دارد که تا وقتی برای ساختمانی شناسنامه فنی صادر نشده، شهرداری نباید گواهی پایان‌کار بدهد.براین اساس طی توافق و تفاهمی با شهرداری و شورای شهر درخواست کرده‌ایم این بند اجرا شود. یعنی به ساختمانی که شناسنامه فنی ندارد، پایان‌کار داده نشود.چون تخلف است. از طرفی هر ساختمانی ملزم به داشتن شناسنامه فنی است.
این الزام بیشتر به چه دلیلی است؟
شناسنامه فنی در واقع دفترچه مشخصات یک ملک است که تمام مشخصات ساخت، کیفیت، نکات ایمنی و فنی در آن آمده است. صدور شناسنامه فنی هم برای مالک، هم بهره‌بردار و هم خریدار دارای مزیت است. اخیراً شناسنامه فنی به‌صورت الکترونیکی روی سامانه بارگذاری می‌شود. مهم‌ترین مزیت آن، دسترسی به مشخصات ملک در زمان وقوع بحران است.ما در سامانه نقشه (چون ساخت) نقشه‌ای را که ساختمان طبق آن ساخته و تمام شده بارگذاری می‌کنیم. در نتیجه مشخصات فنی ساختمان موجود است که در زمان بحران قابل دسترسی است. بنده در زمان حادثه پلاسکو در محل بودم. تقریباً ۸ تا ۱۰ ساعت زمان برد تا به نقشه ساختمان دسترسی پیدا کنیم. خاطرم هست نقشه در نهایت در بنیاد مستضعفان پیدا شد. البته این نقشه در عملیات امداد و نجات کمک زیادی به پیشبرد عملیات کرد.
پس در زمان بحران بیشترین کارآیی را دارد؟
دقیقاً. با راه‌اندازی این سامانه دستگاه‌های امدادی مثل هلال احمر، آتش‌نشانی و مدیریت بحران می‌توانند به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن به نقشه‌های ملک دسترسی پیدا کنند. از طرفی هر فردی که بخواهد ساختمانی را اجاره یا خریداری کند، می‌تواند به اطلاعات فنی و مزیت‌های آن براحتی دسترسی داشته باشد. کافی است اطلاعات سند را وارد کند. در این‌صورت آمار جعل سند هم کاهش پیدا خواهد کرد. چون فرد با وارد کردن اطلاعات وقتی ببیند چنین ملکی موجودیت ندارد، متوجه کلاهبرداری ماجرا می‌شود. این موضوع به ارتقای کیفیت ساختمان هم کمک زیادی می‌کند.
اما برخی‌ها نسبت به الکترونیکی شدن آن انتقاد داشتند.
آنها به کلی گویی شناسنامه فنی الکترونیکی انتقاد داشتند که البته ما هم این حرف را قبول داریم. اما کار تازه شروع شده و در ادامه راه قطعاً این ایرادات برطرف می‌شود. مهم این است که چنین اتفاق بزرگی افتاده است. ما می‌خواهیم در ادامه، نقشه‌های تفکیک شده ساختمان را هم بارگذاری کنیم. این مسأله از این جهت مهم است که دعواهای بین مالکین کاهش پیدا می‌کند. ما معتقدیم هر شهروندی حق دارد وقتی ساختمانی را می‌خرد یا اجاره می‌کند، از شناسنامه فنی آن اطلاع داشته باشد.چون فقط سند ثبتی کفایت نمی‌کند. البته تاکنون تعداد محدودی بارگذاری انجام شده که به مرور اضافه می‌شود.
چه تعداد از ساختمان‌های تهران دارای شناسنامه فنی هستند؟
تعداد بسیار کمی، شاید در حدود ۵۰۰ ساختمان!
این بی‌رغبتی به خاطر هزینه بالای صدور شناسنامه فنی است یا نه؟
هزینه بسیار کم است. اصلاً قابل توجه نیست. اما مسأله این است که اغلب سازنده‌ها، سازنده ذیصلاح نیستند و بیشتر دلال و بسازوبفروش هستند. بنابراین ساختمان‌ها را با هزینه تمام‌شده پایین و با کیفیت نازل می‌سازند. در این‌صورت نمی‌توانند شناسنامه فنی بگیرند. چون مجری ذیصلاح از زمان خاکبرداری تا پایان‌کار، نظارت و کنترل دارد و در نهایت بعد از بررسی وضعیت ساختمان، شناسنامه فنی – ملکی صادر می‌شود.مجری ذیصلاح دارای پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازی است. ضمن آنکه معتقدم برای کیفیت ساختمان باید هزینه کرد. سازنده باید مجبور به ارتقای کیفیت ساختمان شود. صدور شناسنامه فنی منوط به بررسی همه ابعاد ساختمان در همه حوزه‌هاست و حتی بر یک پیچ روی نما هم نظارت می‌کند.بنابراین سازنده مجبور است آنقدر برود و بیاید تا نظر مجری ذیصلاح را جلب کند و بتواند شناسنامه فنی – ملکی بگیرد وگرنه پایان‌کار برایش صادر نمی‌شود.
منبع روزنامه اعتماد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;