شروع به فعالیت پایگاه اینترنتی قیر و آسفالت

به گزارش تاسیسات نیوز محمد شکرچی زاده در ششمین همایش قیر و آسفالت ایران اظهار داشت: در دهه 70 قیمت قیر بسیار کم بود اما در حال حاضر سهم قیر و آسفالت در بودجه ها به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که در سال 88 با 650 میلیارد بودجه 23 میلیون تن آسفالت قابل اجرا بود اما در سال 91 با 1400 میلیارد تومان اعتبار تنها 9 میلیون تن آسفالت قابل اجرا است.

 

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت قیر و آسفالت گفت: بخش اعظم قیر توسط شرکت های معتبر تولید می شود، اما متاسفانه قیرهای نامناسبی که با استفاده از مواد جانبی تولید شده در بازار وجود دارد و از همین رو برخی از این قیرها کیفیت مناسبی ندارند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: بنابراین انتظار ما از وزارت نفت این است که در موضوعات مختلفی مانند تربیت نیروهای متخصص، توجه به مقوله افزودنی ها که صرفا وارداتی است، مدیریت بازار و تغییر فرآیندهای پالایش اقداماتی را انجام دهد.

 

وی با اشاره به خرابی های زودرس آسفالت و پایین بودن عمر مفید آن گفت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم به جهت وجود موسسه قیر و آسفالت و هم به لحاظ ادغام پژوهشکده حمل و نقل، به موضوع قیر و آسفالت نگاه ویژه ای داریم.

 

شکرچی زاده انجام تحقیقات، صدور گواهینامه فنی، تهیه استاندارد و ترویج و آموزش را از وظایف مرکز تحقیقات دانست و تصریح کرد: این مرکز هر چهار وظیفه را در مورد قیر و آسفالت انجام می دهد.

 

وی در ادامه افزود: از سال 90 در مقوله گواهینامه فنی از این ظرفیت در حوزه قیر و آسفالت استفاده کردیم و در ذیل آن کارگروه ارتقای کیفیت و گروه های ارزیابی آسفالت را راه اندازی کرده ایم، اما به هیچ وجه کار مشاوره انجام نمی دهیم و سعی داریم که با نگاه حمایتی، یک رقابت سازنده و ارزشمند را بین کارخانه ها ایجاد کنیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی سامانه قیر و آسفالت گفت: این سامانه همزمان با ششمین همایش قیر و آسفالت رونمایی می شود و به موجب آن یک شبکه، بین حوزه های قیر و آسفالت ایجاد خواهد شد.

 

شکرچی زاده همچنین از راه اندازی کمیته فنی قیر خبر داد و عنوان کرد: از سال 1335 کمیته فنی قیر با دستور وزیر وقت نفت تشکیل شده بود و مشخص است که از همان ابتدا وزارت نفت خود را از مقوله کیفیت قیر مستثنی نمی دانسته است.

 

وی با بیان اینکه در مقوله استاندارد قیر و آسفالت جای کار بسیاری وجود دارد، گفت: در مورد مقوله آموزش و ترویج نیز تاکید جدی وزیر راه و شهرسازی این است که دوره های آموزشی مختلف برگزار شود و عوامل مختلف در مقوله آموزش وارد شوند.

 

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برگزاری جایزه کیفیت قیر و آسفالت برای ایجاد رقابت سالم اظهار داشت: نزدیک به 60 سال است که به صورت تئوری در این مقوله کار می کنیم و باید مقوله فنی در قیر و آسفالت مدنظر قرار بگیرد.

شکرچی زاده مقوله قیر و آسفالت را حاکمیتی دانست و گفت: 80 درصد قیر توسط وزارت راه و شهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد که با احتساب شهرداری می توان گفت 90 درصد قیر توسط دولت مصرف می شود و بنابراین قدرت اعمال حاکمیت را داریم و باید از این ابزار استفاده کنیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز تاسف از این موضوع که بخش اعظم بودجه روسازی جاده ها در فصول سرد سال اختصاص می یابد، گفت: در شرایطی که بیش از هزار میلیارد تومان به حوزه راهداری اختصاص دارد، این کار به شدت عمر مفید آسفالت را تحت تاثیر قرار می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;