شرط پیاده کردن الگوی ایرانی‌اسلامی در معماری

اگر نگاهی واقعی به موضوع داشته باشیم در شرایط موجود نمی‌توان الگوی ایرانی‌اسلامی را در معماری شهری رعایت کرد مگر اینکه طرح‌های توسعه‌ای شهری مورد بازنگری قرار گیرند.
تاسیسات نیوز/ دکتر طاهره‌ نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: سازگاری با قانون را نخستین ضرورت بازبینی در ساخت و سازها بر اساس الگوی ایرانی‌اسلامی دانست و گفت: آنچه حائز اهمیت است اینکه در بند ۱ ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صورت قاطع به «تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی» اشاره شده که کاملاً همراستا با اهداف سند الگوی ایرانی‌اسلامی پیشرفت است.
وی، سازگاری با امکانات در دسترس کشور را در حال و آینده یک ضرورت دیگر در بازبینی  شیوه معماری شهری، عنوان کرد و اظهارداشت: در راستای الگوی یاد شده باید به «توسعه پایدار» نیز به عنوان یکی از اصول مهم در شهرسازی امروز توجه کرد، ضمن اینکه در آموزه‌های دینی و تاریخی ما، شهری خوب توصیف شده است که باری از دوش مردمان را بردارد و بتواند امنیت، آسایش و رفاه را به همراه داشته باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با اشاره به اینکه پیوست فرهنگی را نمی‌توان فقط برای معماری دانست بلکه در نگاهی گسترده‌تر باید برای شهرسازی، مدنظر قرار گیرد، افزود: ضرورت حرکت به سوی مفهوم «فرهنگ در شهرسازی» در برنامه‌های اول و دوم توسعه کشور به صورت کلی و در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه به تفصیل مورد توجه قرار گرفته است. مؤلفه‌های کالبدی شکل شهر به عنوان عناصر اصلی تشکیل‌دهنده شهر عموماً تحت‌تأثیر نیازهای مختلف به وجود آمده؛ بنابراین به عنوان یکی از ویژگی‌های شهری می‌تواند نمایانگر شخصیت واقعی شهر تلقی شود.
به گفته وی، منظر و تصویر ذهنی مردم از شهر به تعامل میان آنان و مکان خلق برمی‌گردد. بنابراین می‌توان چنین تلقی کرد که وجود تصویر ذهنی قوی از مکان خالق و پشتیبان هویت شهر خواهد شد. از سویی دیگر در تبیین عنصر «هویت»، توجه به مقوله فرهنگ دارای اهمیت بسزایی است زیرا فرهنگ و محیط، هویت سازِ زندگی انسان است، به نحوی که هرکدام نقش اساسی در تشکیل هویت برعهده دارند. همچنین قابل ذکر است فصل مشترک هویت انسانی محیط و هویت فرهنگی انسان، هویت محیط را تشکیل می‌دهد.
وی درباره امکان پیاده کردن الگوی ایرانی‌اسلامی در معماری شهری با توجه به رشد روزافزون بلندمرتبه‌سازی‌ها و پایین آمدن مساحت خانه‌ها هم گفت: اگر نگاهی واقعی به موضوع داشته باشیم در شرایط موجود نمی‌توان الگوی ایرانی‌اسلامی را در معماری شهری رعایت کرد مگر اینکه طرح‌های توسعه‌ای شهری مورد بازنگری قرار گیرند. یعنی در طرح‌های توسعه‌ای که هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد باید مؤلفه‌های مختلف از جمله مؤلفه هویتی و فرهنگی را رعایت کنیم. یعنی اول بستر شهرسازی باید مورد توجه قرار گیرد نه تک‌بناها تا به هدف مورد نظر که رسیدن به الگوی ایرانی ‌اسلامی در معماری شهرهاست، دست یابیم. وقتی متأسفانه بستر شهری ما به این صورت شکل گرفته نمی‌توانیم به تک‌بنا اهمیت بدهیم.
منبع نظام مهندسی کشوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;