شارژ برقی توسعه صنعتی کرمان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان، هفتمین نشست خود را برگزار کرد تا نشان دهد عزم و اراده مدیران بخش دولتی و خصوصی کرمان بر توسعه تعامل برای رفع موانع کسب‌وکار، تسهیل در فضای فعالیت اقتصادی استان و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کرمان است. این نشست با محوریت ظرفیت استان در صنعت برق پی گرفته شد و در آن تحلیل‌های مرتبط با این موضوع حائز اهمیت در روند صنعتی شدن استان ارائه شد.

استاندار کرمان در این نشست گفت: ظرفیتی در استان کرمان شناسایی شده که اقتصاد استان را دگرگون و شغل ایجاد می‌کند، این ظرفیت خرید صرفه‌جویی از محل سوخت است.

علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: تحرک خوبی در صنعت برق کرمان صورت گرفته و موافقت‌نامه‌ها و روند حضور شرکت‌های جدید در استان مطلوب است.

وی اظهار کرد: در انرژی برق با توجه به روند سرمایه‌گذاری و موافقت‌نامه‌های جدید در استان، باید اقدام اساسی صورت گیرد زیرا 12 هزار میلیارد تومان از 75 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، تامین مالی قطعی است، این پروژه‌های جدید نیاز به برق دارد و ضرورت تامین 5 هزار مگاوات قطعی است.

استاندار کرمان گفت: باید شرکت برق منطقه‌ای و سازمان صنعت و معدن دست به دست هم داده و با همکاری یکدیگر، انرژی مورد نیاز را تامین و سرمایه‌گذاران و بخش‌های نیازمند به انرژی را به هم متصل کنند.

رزم‌حسینی با بیان اینکه مدیران برق و دست‌اندرکاران صنعت انرژی استان تحرک خوبی داشته‌اند و باید تمام جلساتی که در استان تشکیل می‌شود، حتما خروجی عملیاتی داشته باشد، افزود: باید فرصت‌ها را تبدیل به واقعیت کرده و کرمان استان طلایی در کشور شود چرا که این ظرفیت در همه بخش‌های استان وجود دارد.  وی بیان کرد: سال آینده حدود 10 هزار میلیارد تومان پروژه از 40 هزار میلیارد تومان طرح موجود در استان کرمان بهره‌برداری می‌شود و در هر ماه نیز یک پروژه با سرمایه‌گذاری حدود 700 تا هزار میلیارد تومان در کرمان آماده افتتاح است.

 نیاز به سه هزار مگاوات برق

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست گفت: با توجه به طرح‌های توسعه اقتصادی، این استان در چهار سال آینده به سه هزار مگاوات انرژی برق در بخش صنعت و معدن نیاز دارد.

امین غفاری‌نژاد با اشاره به اینکه استان کرمان دارای ذخایر معدنی فراوان است، افزود: اگر ذخیره کل کشور در زمینه سنگ‌آهن 6/2 میلیارد تن باشد حدود 2 /1 میلیارد تن از این مقدار در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مس و آهن 99 درصد ارزش تولیدات معدنی استان کرمان را در بر می‌گیرند، اظهار کرد: 82 درصد ذخیره سنگ‌آهن این استان در مجتمع گل‌گهر سیرجان، 15 درصد معادن جلال‌آباد و 3 درصد از این مقدار در مناطق دیگر استان پراکنده شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش فرآوری مس 420 مگاوات برق نیاز است، گفت: 2 هزار مگاوات برق در اجرای زنجیره فرآوری آهن استان کرمان نیاز است.

 بیشترین مصرف برق در کشاورزی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان نیز گفت: بیشترین مصرف برق استان کرمان در بخش کشاورزی با 38 درصد و مصرف بخش صنعت 26 درصد است که در 2 سال آینده غالب انرژی برق در بخش صنعت مصرف خواهد شد.

علی‌اصغر نصراللهی اظهار کرد: در تابستان پیش رو نگرانی ما در زمینه برق در استان کرمان کمتر از سال‌های گذشته است؛ البته در شهرک‌های صنعتی که خلأ قانونی در زمینه متولی وجود دارد، مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: طبق سیاست‌گذاری‌ها باید سالانه برای افزایش 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در کشور سرمایه‌گذاری شود که امسال این میزان فقط 2 هزار مگاوات بوده است.

نصراللهی تصریح کرد: استان کرمان در پیک بار تابستان 300 مگاوات برق به سیستان و بلوچستان کمک می‌کند و تنها خلائی که در جنوب شرق داریم، اجرای رینگ 400 کیلوولت است که بتوانیم پایداری مطمئنی در مدار برای صنایعی که در سال 95 فعال می‌شوند، ایجاد کنیم. وی بیان کرد: اتصال بین کهنوج و هرمزگان، انجام خطوط 400 کیلو ولت بین کهنوج و جیرفت و اجرای مناقصه بین جیرفت و بم از طرح‌های در دست اقدام برق منطقه‌ای در استان کرمان است. وی افزود: در تابستان سال قبل 490 مگاوات مصرف در پیک بار داشته‌ایم و تراز تولید و مصرف ما منفی است.

نصراللهی تصریح کرد: با توجه به اینکه در پیک بار تابستان 300 مگاوات به سیستان و بلوچستان کمک می‌کنیم، با بهره‌برداری نیروگاه 500 مگاواتی بمپور در این استان، 130 مگاوات وارد مدار می‌شود و همچنین افت ولتاژ جنوب استان، با بهره‌برداری نیروگاه کهنوج رفع می‌شود. نصراللهی بیان کرد: فاز دوم کهنوج، 500 مگاوات دوم مجموعه مس و نیروگاه‌های بردسیر، زرند و کرمان باید پیگیری و ایجاد شوند.

وی تاکید کرد: استفاده از منابع خارجی، اوراق مشارکت، تسهیلات، منابع داخلی و… ظرفیت‌هایی است که باید برای تامین انرژی برق در استان کرمان استفاده شوند.














انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;