دومین کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش تاسیسات نیوز ، دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: دولت ژاپن در اقدامی زیست‌محیطی مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به دفتر توسعه ملل متحد اهدا کرد. این دومین کمک مالی دولت ژاپن به دفتر توسعه ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران است. سال گذشته نیز این کشور مبلغ یک میلیون دلار برای احیای این دریاچه اهدا کرده بود.

این کمک مالی در قالب برنامه جدیدی به طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که با همکاری برنامه توسعه ملل متحد و سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در حال اجرا است، اضافه شد. کمک مالی مزبور، امکان توسعه بیشتر طرحی با نام «مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در انجام فعالیت‌های کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونه‌های در معرض خطر» را فراهم خواهد ساخت.

احیای دریاچه ارومیه از طریق ارتقای کشاورزی پایدار و کاهش میزان مصرف آب توسط کشاورزان حاشیه دریاچه و جوامع محلی به کمک روشی به نام «مدیریت جامع مشارکتی محصول» انجام خواهد شد. این روش باعث کاهش 35 درصدی در مصرف آب کشاورزی خواهد شد که این مقدار آب صرفه‌جویی شده به دریاچه ارومیه بازگشته و به احیای آن کمک خواهد کرد. در عین حال این طرح به کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی کمک کرده و پایداری زیست محیطی را بیش از پیش تضمین خواهد کرد.

این طرح در ابتدا در 41 روستای حاشیه دریاچه ارومیه با مجموع مساحتی برابر با 30 هزار هکتار آغاز شد. کمک مالی جدید 32 روستای دیگر را با مساحتی معادل 24 هزار هکتار تحت پوشش قرار می‌دهد. این طرح طی سال نخست اجرا با استقبال خوبی از سوی جامعه محلی مواجه شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;