سیستم مدیریت انرژی با ایزو 50001

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، مدیریت انرژی را می‌توان استفاده صحیح و کارا از انرژی به منظور دستیابی به بیشترین سود با کمترین هزینه در جهت افزایش موقعیت رقابتی در بازار دانست.

 

 

این امر نیازمند تنظیم و بهینه نمودن استراتژی مصرف انرژی، استفاده از سیستم‌ها و دستورالعمل‌ها در جهت کاهش میزان مصرف انرژی بر واحد محصول یا خدمت تولیدی و کاهش یا ثابت نگه داشتن هزینه‌های بهره‌برداری است که مدیریت انرژی انجام این مهم را به سرانجام می‌رساند.

 

با انتشار استاندارد ISO 50001:2011 در سال 1390، تلاش برای طرح‌ریزی در راستای استفاده بهینه از منابع انرژی، تأمین میزان انرژی مورد نیاز با کیفیت و هزینه متناسب، و کاهش دفع آلاینده‌های زیست‌محیطی به صورتی چشمگیر در ايران افزایش یافت.

 

 

اگرچه برخي مفاهيم موجود در اين استاندارد در حوزه مديريت انرژي كشور، كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و كماكان دانش و تجربه كافي در اين زمينه وجود نداشته و اصول اجرايي عمدتاً متكي بر معیارهای تجربی و سلايق افراد متخصص در حوزه مدیریت انرژی است.

 

 

اين در حالي است كه اخيراً كميته فني TC 242-Energy Management واقع در سازمان جهانی استانداردسازی (ایزو) با هدف ارتقای سطح فنی و کمک به کیفیت استقرار نظام مدیریت انرژی در صنایع، اقدام به تهیه و تدوین مجموعه استانداردهای بین‌المللی مکمل در حوزه سیستم مدیریت انرژی نموده است.

 

 

 

این استانداردها ضمن ارائه تعاریف و مفاهیم اولیه، اسلوبی رو پیش رو می‌گذارد که در کلیه سازمان‌ها با انواع کاربری و اندازه‌های متفاوت صرف نظر از شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی کاربرد داشته، و با استفاده از آن‌ها ضمن حفظ یکپارچگی، سازمان‌ها قادر به استقرار صحیح و هدفمند مدیریت انرژی با حداقل خطا خواهند بود.

 

 

 

استانداردهاي منتشر شده از سوي اين كميته تا اكتبر 2015 به عنوان زیرمجموعه استاندارد ایزو 50001 همراه با نحوه ارتباطشان با یکدیگر و استاندارد مادر در شکل زير نشان داده شده‌ است.

 

 

در اين راستا، از نيمه دوم سال 1391 گروهي متشكل از متخصصين شركت‌هاي فعال در حوزه انرژي گرد هم آمدند تا با تكيه بر تجارب آموزش، مميزي و پياده‌سازي استانداردهاي مديريت انرژي در بيش از يكصد شركت فعال در حوزه‌هاي نفت، گاز، پتروشيمي، نيروگاهي و …، و نيز آشنايي كامل با ساير استانداردها و پروتكل‌هاي مربوطه اقدام به مطالعه و ترجمه مجموعه استانداردهاي ايزو سري 50000 نمايند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;