سیاره گمشده پیدا شد

محققان با استفاده از شیوه ای نوین سیاره ای را که قبلا یک بار رصد و گم شده بود، دوباره پیدا کردند.

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان یک سیاره گمشده را پیدا کردند. این یکی از صدها سیاره‌ای  در جهان است که گمشده اند و اکنون به وسیله روش های جدید می توان آن را دوباره پیدا کرد.
سیاره NG-۱۱b  نخستین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط محققان رصد شد. این یکی از انبوه سیارات خارج از منظومه شمسی بود که توسط ماهواره TESS رصد شده است. این سیاره به روش ترانزیت یعنی  هنگام گذر از جلوی ستاره و ایجاد سایه روی آن رصد شد. اما هرگز دوباره دیده نشد.
دلیل ناپدید شدن سیاره آن بود که TESS فقط بخش هایی از آسمان را هر ۲۷ روز یکبار رصد می کند و بنابراین سیارات هنگام گذر از جلوی ستاره شان رصد می شوند. اما قبل از آنکه دوباره دور سیاره مدار بزنند، تلسکوپ مذکور بخش دیگری از آسمان را رصد می کند. در نتیجه ستاره شناسان نمی توانند تحقیقات بیشتری روی آن انجام دهند.
اکنون در تحقیق جدید که توسط محققان دانشگاه وارویک انجام شده سیارات گمشده را با استفاده از تلسکوپNGTS در شیلی بررسی می کند. محققان با کمک فناوری آن توانستند ستاره مذکور را به مدت ۷۹ شب رصد و برای دومین بار سیاره NG-۱۱b را مشاهده کنند.
ساموئل گیل از دانشگاه وارویک می گوید: ما با جستجو برای دومین فرایند گذر سیاره از جلوی ستاره، سیاره ای پیدا کردیم که مدت زمان مدار آن طولانی تر است. امیدواریم این نخستین کشف از سیاراتی با مدار طولانی تر باشد. این اکتشافات بسیار نادر اما مهم هستند زیرا به ما اجازه می دهند سیاراتی با مداری طولانی تر از تصورات محققان رصد کنیم. این نوع سیارات خنک تر هستند و شباهت زیادی به سیارات منظومه شمسی دارند.
NG-۱۱b در فاصله ۶۲۰ سال نوری از زمین قرار دارد و  فاصله آن تا ستاره اش ۵ بار کمتر از فاصله خورشید تا زمین است. حجم و اندازه آن نیز تقریبا مشابه زحل است. به گفته محققان هر مدار این سیاره دور ستاره اش ۳۵ روز طول می کشد. همچنین دمای این سیاره ۱۶۰ درجه سانتیگراد است. چنین دمایی نشان می دهد NG-۱۱b از عطارد و مریخ خنک تر است. با این وجود دمای آن بیشتری از حدی است که بتواند از حیات پشتیبانی کند.
محققان امیدوارند با استفاده از این روش سیارات بیشتری رصد کنند.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;