سوتِ سوت زنهای «متروپل» را بشنوید!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: «راه اندازی سامانه سوت زنی برای مقابله با فساد» خبری بود که باعث شد تا برخی امیدوارانه به دنبال «یک سوت!» جهتِ به صدا درآوردنِ «سوتی های اقتصادی و غیراقتصادی» باشند.
طرح حمایت از افشاکنندگان فساد، برای نخستین بار در مجلس دهم مطرح شد، اما عمرِ مجلس دهم به پی گیری و بررسی آن کفاف نکرد و نمایندگان دوره یازدهم وظیفه حمایت از سوت زن ها را بعهده گرفت.
البته قرار بر این شد که «سوت ها» همه جا زده شود، دولت و مجلس و قوه قضاییه و … هیچ جا از آن در امان نباشد.
این طرح در بسیاری از موارد حتی با خط مشی دادن و تعیین جوایز در بسیاری از مواقع، مانند تعیین جایزه برای گزارش دهندگان و معرفی کنندگانِ خانه های خالی،در طرح مالیات بر خانه های خالی، قوت گرفت! این درحالی بود که؛ وعده حمایت تمام قد مجلس از افشاگران و سوت زن های تخلفات مدیران، موجی از شعف را در دل این افراد ایجاد کرد.
اما خیلی زود معلوم شد که این طرح مانند بسیاری از طرح های دیگر، اهرم اجرایی ندارد و حتی اگر کسی جرات کند که «سوت» را به صدا درآورد و به تریج قبای کسی برنخورد، برخورد قاطعی با متخلف صورت نمی گیرد.
نمونه بارز و عینی آن، «سوت زن هایی» که در حادثه متروپل،  سوتِ تخلفات انجام شده را با ارائه سند و مدرک به صدا درآوردند و اقدام به افشاگریهایی کردند که البته ره به جایی نبرد و گرد و غبارِ روی خاک یا زیرِ خاک! صدای این سوتها را یا خفه کرد و یا اینکه شنیده نشد.
راه اندازی «سامانه سوت زن» در «حادثه متروپل» که به راستی می توان از آن به عنوان یکی از مصادیق عینی «جرم» یاد کرد، تاکنون نتوانسته است، عامل یا عوامل اصلی در وقوع این حادثه تلخ را معرفی و پی گیری جدی کند.
شاید معرفی مقصران اصلی این حادثه که بهتر است از آن به عنوان «جنایت» یاد کنیم، می توانست کمی از تلخی  این حادثه وحشتناک را کم کند، اما این حادثه نیز همچون بسیاری از حوادث دیگر بدون پی گیری جدی در حالِ گذر است  و البته بُرَندگی فریادهایی که همزمان، نسبت به وقوع حوادث مشابه در بسیاری از شهرهای کشورمان هشدار دادند، نیز کند و کندتر خواهد شد تا زمانی که شاید مجدداً، باز بر سرِ مزار درگذشتگانِ حوادثِ احتمالیِ آینده باشیم و واکنشی جز عرضِ تسلیت و دستور فوری برای پی گیری چگونگی وقوع حادثه نداشته باشیم.
حمایت از افشاکنندگان، در هر جایگاه و مرتبه ای که باشند از سوی مجلس یازدهم و گسترده شدن واقعی چترِ حمایت از آنها، وعده ای است که در صورتِ تحقق آن، علاوه بر اینکه از وقوع بسیاری از حوادث در آینده جلوگیری می کند، دلگرمی افزونی برای مردم در سطوح مختلف به همراه خواهد آورد که مطمئناً، سلامت و رشدِ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را برای همگان به ارمغان می آورد.
شنیده شدنِ صدای افشاگرانِ تخلفات در بخش های مختلف، مقابله جدی با متخلفان ومجرمان و اِعمال نظر و قانون به طورِ حتم از دامنه تخلفات خواهد کاست، البته این در صورتی است که مدیران و نورچشمی نیز از حمایت قانون کاپیتولاسیون داخلی! برخوردار نباشند و عزم و اراده جدی برای مقابله با تخلفات وجود داشته باشد.
 راه اندازی سامانه سوت زنی، بدون توجه به بازوهای اجرایی و بازدارنده، همانند وعده های تنبیهی مادران و پدران در مواجهه با فرزندانی خواهد بود که در عمل از کوچکترین واکنش نسبت به تخلفات فرزندان عاجز هستند و درنهایت هیچ حاصلی جز جری تر شدن فرزندان در دایره خانواده و اجتماع برای انجامِ مجدد تخلف در سطوح گسترده تر، به همراه نخواهد داشت.
ای کاش پاسخگویی شفاف در خصوصِ حادثه «متروپل» وجود داشت و جوابی مناسب برای «صدای سوتِ سوت زنها» در باره این حادثه داده شود، تا شاید کورسوی امیدی هر چند کوچک برای داغداران و دلهای عاشقِ وطن ایجاد گردد.
بر این اساس می طلبد نمایندگان مجلس در کنار حمایت های همه جانبه از افشاگران فساد، بر این نکته نیز تاکید داشته باشند که در صورت سکوت مسئولان نسبت به برخورد با تخلفات اعلام شده، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;