سوالات متداول برای سیستم های هوشمند موتورخانه

 

سوالات متداول برای سیستم های هوشمند موتورخانه را می توان به صورت خلاصه ذیل مطرح کنیم.

 

 

موتورخانه

  • سیستم هوشمند در چه نوع ساختمان هایی قابل استفاده می باشد ؟

سیستم هوشمند در ساختمان هایی که دارای موتورخانه مرکزی (سیستم حرارت مرکزی) می باشند قابلیت نصب را دارد.

  • سیستم هوشمند قابلیت کنترل چه نوع تأسیساتی را دارد؟

سیستم هوشمند قابلیت کنترل موتورخانه حرارت مرکزی (دیگ آبگرم و پمپ های سیرکولاسیون) را دارد.

  • سیستم هوشمند ساخت چه کشوری می باشد؟

طراحی و ساخت سیستم هوشمند در ایران و توسط شرکت درنا مهر صورت پذیرفته و دارای تأییدیه صرفه جویی از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت می باشد.

  • آیا تعداد واحد های ساختمان در نوع دستگاه تأثیری دارد؟

با توجه به اینکه سیستم هوشمند در موتورخانه مرکزی ساختمان نصب می شود و طراحی سیستم به نحوی انجام گرفته که سیستم هوشمند در تمامی موتورخانه های حرارت مرکزی قابل نصب می باشد لذا تعداد واحد های یک ساختمان هیچ تأثیری در نوع دستگاه ندارد البته باید به این نکته توجه داشت که شرکت سازنده سیستم فوق را در چندین مدل تولید کرده  که تفاوت آنها در قسمت توضیحات دستگاه در سایت موجود می باشد.

  • آیا سیستم هوشمند قابلیت نصب در موتورخانه ساختمان های قدیمی را دارد؟

بله، با توجه به اینکه نصب سیستم هیچگونه تخریب و یا تغییری در قسمت فیزیکی موتورخانه ندارد و تنها در مدار برق تجهیزات موتورخانه نصب می شود به همین خاطر قابلیت نصب سیستم هوشمند در موتورخانه های قدیمی نیز وجود دارد.

  • آیا برای نصب سیستم هوشمند نیاز به تخریب ساختمان یا موتورخانه می باشد؟

با توجه به اینکه نصب سنسورهای داخل موتورخانه نیاز به تخریب و یا جوشکاری ندارد و با توجه به اینکه سنسورهای خارج ساختمان و داخل ساختمان سیستم هوشمند شرکت به ساز انرژی به صورت بی سیم می باشد لذا هیچگونه تخریبی در نصب سیستم هوشمند نیاز نمی باشد.

  • مدت زمان نصب سیستم هوشمند در یک موتورخانه چه میزان می باشد ؟

بطور معمول نصب سیستم هوشمند حدود 2 الی 3 ساعت زمان نیاز دارد.

  • آیا سیستم هوشمند نیاز به سرویس های دوره ای که باعث افزایش هزینه می گردد دارد؟

با توجه به اینکه سیستم هوشمند تولیدی توسط ما قابلیت اتصال به خط تلفن را دارد لذا در صورت بروز هر گونه مشکل در موتورخانه کافیست کاربر دستگاه خود را به خط تلفن متصل و با قسمت خدمات پس از فروش شرکت تماس حاصل نماید پس از اتصال متصدی از طریق رایانه با دستگاه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات 10 روز گذشته موتورخانه را بازیابی و علت های ممکن جهت بروز مشکل را تشخیص می دهد و سپس تنظیمات مورد نیاز توسط متصدی انجام می پذیرد و یا در صورتیکه کاربر متخصص در محل وجود نداشته و یا کاربر و تعمیرکار موتورخانه نتوانند با دستگاه کار کنند نیز شرکت می تواند کلیه تنظیمات مورد نظر تعمیرکار را از طریق خط تلفن انجام دهد.

  • تفاوت استفاده از سیستم هوشمند و سایر روش های موجود در صرفه جویی مصرف انرژی در چیست؟

با توجه به اینکه استفاده از سیستم هوشمند ارتباطی با مساحت بنای ساختمان (یا تعداد طبقات و واحدها) ندارد لذا کمترین هزینه لازم را جهت کاهش مصرف سوخت ایفا می کند، بطور مثال می توان گفت در صورتیکه ساکنین یک ساختمان بخواهند از پنجره های دو جداره جهت کاهش مصرف انرژی استفاده نمایند هرچه میزان بنای ساختمان افزایش یابد تعداد پنجره های مورد استفاده نیز افزایش پیدا می کند، البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سیستم هوشمند هیچگونه مغایرتی در استفاده از روش های دیگر جهت کاهش مصرف انرژی نداشته و ما به استفاده از همه روش ها جهت کاهش مصرف انرژی اعتقاد داریم.

  • سیستم هوشمند به چه طریقی باعث صرفه جویی مصرف گاز موتورخانه می شود؟

اولین روش هوشمند سازی درجه آب گردشی در رادیاتورها (فن کویل ها) نسبت به دمای محیط خارج ساختمان می باشد، سیستم با توجه به سنسوری که در خارج ساختمان نصب شده درجه حرارت بیرون را خوانده و میزات درجه آب گردشی در داخل رادیاتورها (فن کویل ها) را توسط دیگ و مشعل تنظیم می نماید، این کار باعث می شود تا هیچگاه دمای آب گردشی ثابت نبوده و متناسب با دمای هوای محیط تغییر یابد که هم باعث صرفه جویی و هم باعث ایجاد آسایش حرارتی (تثبیت دمای داخل ساختمان) می شود.

روش دوم که مربوط به ساختمان های غیر مسکونی می باشد تطبیق عملکرد موتورخانه با ساعت کار یا ساعت استفاده از ساختمان می باشد به این ترتیب که ساعت استفاده از ساختمان توسط کاربر بر طبق روزهای هفته تنظیم می شود حال سیستم با توجه به دمای محیط خارج ساختمان تشخیص می دهد که در چه ساعاتی از شبانه روز موتورخانه فعال یا غیر فعال باشد.

  • چه عواملی باعث افزایش و یا کاهش میزان درصد صرفه جویی در ساختمان های مختلف می شود؟

الگوی مصرف مناسب آبگرم بهداشتی، عدم وجود رسوب در منابع آبگرم مصرفی و لوله ها و رادیاتورها (فن کویل ها)، میزان ساعت های خاموشی تعریف شده در ساختمان های غیر مسکونی، تعریف مناسب و دقیق پارامترهای دستگاه متناسب با شرایط ساختمان، عدم استفاده از وسائل گرمازای دیگر مانند شومینه، تنظیم مناسب درجه ترموستات مکانیکی سابق (موجود بر روی دیگ) طبق دستورالعمل شرکت و …

  • وظیفه سنسور خارج و داخل ساختمان چیست؟

وظیفه سنسور خارج و داخل ساختمان خواندن دمای محیط خارج و داخل و تحلیل و مشخص نمودن درجه مناسب آب گرم چرخشی داخل رادیاتورها (فن کویل ها) می باشد.

  • آیا نوع سوخت مشعل در نوع سیستم هوشمند تأثیری دارد؟

خیر

  • آیا سیستم هوشمند در درجه آبگرم مصرفی تغییری ایجاد می کند؟

با توجه به اینکه بر روی خط برگشت آبگرم مصرفی نیز یک عدد سنسور حرارتی وجود دارد سیستم با تشخیص دمای آبگرم مصرفی و مقایسه آن با میزان درجه تنظیم شده توسط کاربر درجه ترموستات دیگ و پمپ های مربوطه را به نحوی تنظیم می نماید تا حتی در روزهای پر مصرف مانند روزهای تعطیل نیز مشکل درجه آبگرم مصرفی وجود نداشته باشد.

  • آیا پس از نصب سیستم هوشمند در ساختمان های اداری که در مدت شب موتورخانه آنها بطور اتوماتیک خاموش می شود ممکن است مشکل دمای هوا در ابتدای روز آینده وجود داشته باشد؟

با توجه به اینکه سیستم درجه حرارت هوای بیرون ساختمان را اندازه گیری می نماید به صورت خودکار تشخیص می دهد که چند ساعت جلوتر بایستی موتورخانه را راه اندازی نماید تا با ورود ساکنین در روز بعد مشکلی در درجه هوای محیط وجود نداشته باشد.

  • چه تجهیزاتی در موتورخانه تحت کنترل سیستم هوشمند می باشد؟

مشعل ها ، پمپ های رادیاتور (فن کویل) و هواساز، پمپ های منابع آبگرم و برگشت آبگرم مصرفی، اگزاست فن موتورخانه، شیر برقی خط رایزر آبگرم

  • آیا پس از قطع و وصل برق و هنگام راه اندازی مجدد موتورخانه ممکن است کلیه تجهیزات با هم روشن شوند؟

سیستم بطور خودکار پس از قطع و وصل برق تجهیزات را با فواصل زمانی مشخص از یکدیگر وارد مدار کرده تا تجهیزات به یکباره روشن نشده و موجب صدمه دیدن تجهیزات برقی شود و یا دیگر نیازی نیست پس از قطع و وصل برق متصدی موتورخانه جهت روشن کردن مجدد تجهیزات به موتورخانه مراجعه نماید.

  • آیا ترموستات های نصب شده قبلی موجود در موتورخانه پس از نصب سیستم هوشمند حذف می گردد؟

خیر، ولی از آنها جهت کنترل سیستم ها نیز استفاده نمی شود بلکه وظیفه آنها تنها پشتیبانی جهت مواقع اظطراری می باشد تا در صورت بروز ایراد در قسمت های مختلف از ایجاد مشکل در دیگ ها جلوگیری گردد.

 برگرفته از : سایت تخصصی صنعت تاسیسات گرمایش و تهویه مطبوع

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;