سه سیگنال منفی از سه سازمان بین‌المللی

به گزارش تاسیسات نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی که پیش از این از کاهش موجودی انبارهای نفتی کشورهای OECD(سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) خبر داده بود، اعلام کرد که موجودی انبارهای نفتی در ماه آوریل یعنی اولین ماه از فصل دوم سال، بیش از حالت عادی افزایش داشته است.





این سازمان همچنین پیش‌بینی خود از کاهش موجودی انبارهای نفتی جهان را در سه ماه دوم سال از 700 هزار بشکه در روز به 500 هزار بشکه کاهش داده است.





آژانس اعلام کرد که سطح انبارهای نفتی سرسختانه بالا باقی مانده، این در حالی است که موجودی انبارهای نفتی آمریکا نیز به دلیل افزایش تولید داخلی، کاهش صادرات نفت و تقاضای ضعیف بنزین، نتوانسته کاهش چشمگیری داشته باشد.





موضوع کاهش ضعیف موجودی انبارهای نفتی آمریکا در حالی از سوی آژانس مورد توجه قرار گرفته که آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا این موضوع را تایید می‌کند.





بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی انبارهای این کشور در هفته منتهی به 9 ژوئن(19 خرداد) 7/ 1 میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که پیش‌بینی می‌شد 7/ 2 میلیون بشکه کاهش داشته باشد.





از سویی حجم موجودی انبارهای بنزین این کشور 1/ 2 میلیون بشکه رشد داشته که رقم قابل توجهی است و به اعتقاد کارشناسان، کاهش ذخایر انبارهای نفتی را خنثی کرده است. این آمار برآورد آژانس بین‌المللی از کاهش تقاضای بنزین در ایالات متحده آمریکا را تایید می‌کند.




اما آژانس، برای اولین بار چشم‌انداز خود از بازار نفت در سال 2018 را ارائه داد. بر‌اساس این گزارش تولید نفت آمریکا در سال جاری به‌طور متوسط روزانه 430 هزار بشکه افزایش می‌یابد اما در سال 2018 این رقم به 780 هزار بشکه خواهد رسید. با وجود اینکه این رقم بسیار قابل توجه است، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که رشد تولیدات آمریکا ممکن است بیشتر از این مقدار شود و تولید کشورهای غیرعضو در مجموع 5/ 1 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که بیشتر از رشد تقاضا خواهد بود.





این سازمان همچنین به رشد تولید لیبی و نیجریه به‌عنوان دو عضو اوپک که از توافق معاف شده‌اند اشاره می‌کند و از تخلف و کاهش پایبندی برخی اعضای این سازمان چون عراق خبر داده است. اما در خلاصه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که در دسترس عموم قرار دارد با کنایه‌ای به وزیر نفت عربستان پایان می‌یابد.





خالد الفالح حدود یک ماه پیش در کنفرانس نفت و گاز آسیا در کوآلالامپور اعلام کرد کشورهای ائتلاف «هر کاری که لازم است» برای رسیدن سطح موجودی انبارهای نفتی به کمتر از متوسط 5ساله انجام خواهند داد. حال روز گذشته آژانس با بیان اینکه عبارت «هر کاری که لازم است» در حال حاضر بیشتر شبیه «ورد» است، اعلام کرد که حتی تاثیر «هر کاری» برای متعادل کردن بازار نفت زمان‌بر است.




گزارش آژانس در حالی روز پنج‌شنبه تماما سیگنال منفی به بازار نفت داد که گزارش‌های اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز که پیش از آن منتشر شده بود شامل نکات مثبتی برای بازار نفت نبود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارش ماهانه خود برآورد تولید نفت آمریکا را افزایش داد و اعلام کرد تولید نفت این کشور از 10 میلیون بشکه در روز خواهد گذشت.





این مقدار بیشترین سطح ظرف 30 سال گذشته خواهد بود. تولید نفت آمریکا از زمان توافق بیش از 10 درصد رشد داشته است. این سازمان همچنین برآورد خود از بهای نفت برنت در سال 2018 را یک دلار کاهش داد و به 56 دلار بر بشکه رساند. در این بین در حالی دبیرخانه اوپک در گزارش اخیر خود با کاهش برآورد رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک و همچنین پیش‌بینی کاهش موجودی انبارهای نفتی تلاش ‌کرده بود که فضای خوش‌بینانه‌ای به گزارش خود بدهد که توجه کارشناسان به رشد تولید این سازمان در ماه گذشته برای اولین بار از زمان اجرایی شدن توافق اوپک(از ابتدای سال جاری میلادی) معطوف شد.





بر اساس گزارش اوپک که روز سه‌شنبه منتشر شد، تولید نفت این سازمان در ماه مه 1/ 336 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 14/ 32 میلیون بشکه در روز رسیده است. مجموعه عوامل یاد شده موجب شد کارشناسان اعلام کنند: «فعلاچشم‌انداز بازار نفت منفی است.»

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;