آشنایی با رایج‌ترین سنگ‌های ساختمانی

سنگ متریالی سخت، جامد و غیرفلزی است که از صخره های موجود در سطح زمین بدست می آید و به عنوان ماده ای پرکاربرد در مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این ماده به علت استخراج از منابع طبیعی از گذشته تاکنون به عنوان رایج ترین مصالح ساختمانی در نظر گرفته شده است.

سنگ های ساختمانی باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشند. سنگ هایی که برای ساخت سازه هایی مانند دیوارهای حائل، سدها، جاده ها و …مناسب هستند، به عنوان سنگ ساختمانی شناخته می شوند.

استفاده از سنگ های طبیعی در ساخت و ساز از هزاران سال پیش شروع شد. مصر اولین کشوری بود که از این منابع طبیعی برای ساخت معابد استفاده نمود.

امپراتوری روم نیز بناهای تاریخی، مجسمه ها و معابد را با انواع مختلف سنگ های زینتی بنا کرد. این بناهای تاریخی همچنان استوار باقی مانده اند زیرا سنگ متریالی بسیار مقاوم و مستحکم است که پایداری خود را در برابر عوامل مختلف حفظ می نماید.

سنگ گرانیت و سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی هستند که از نمای ساختمان گرفته تا سینک سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. منابع این دو سنگ در کشور فراوان می باشد، به همین دلیل گرانیت و تراورتن برای اکثر ساختمان سازان سنگ هایی بسیار آشنا هستند.

سنگ ها جزء مقاوم ترین مصالح ساختمانی هستند که حضور آن ها در ساختمان استحکام و طول عمر آن را بالا می برند. این ماده با توجه به میزان مقاومت خود برای مصارف گوناگون انتخاب می شود.

برخی از سنگ ها مناسب فضای بیرون ساختمان و برخی مناسب دکوراسیون داخلی هستند. انتخاب سنگ با توجه به سلیقه افراد انجام می شود، از این رو مناسب با هر نوع سلیقه می توان برای نمای داخلی و یا خارجی ساختمان سنگ مناسب را تهیه نمود.

سنگ گرانیت
سنگ مصالحی بسیار مهم و کاربردی در ساخت و سازهای مدرن و امروزی می باشد. سنگ گرانیت از جمله سنگ های ساختمانی است که برای اهداف معماری به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

به خاطر تطبیق پذیری و زیبایی منحصر به فرد، این سنگ کاربردی متداول در ساختمان های تجاری، بناهای یادبود و حتی مجسمه ها دارد. گرانیت نوعی سنگ بدون آهک است، از این رو مقاومت آن نسبت به سایر سنگ ها بالاتر می باشد.

این سنگ در برابر نفوذ آب استحکام بالایی دارد، از این رو برای نمای ساختمان، پله ها، کانتر آشپزخانه، کفپوش، دیوارپوش، سینک ظرفشویی و … از آن استفاده می گردد.

چگالی و سختی سنگ گرانیت بسیار بالاست، از این رو سنگی ایده آل برای مصارف ساختمانی محسوب می شود. قیمت سنگ گرانیت در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی کمی گران تر است زیرا استخراج و برشکاری آن هزینه در بر دارد.

از ویژگی های بارز این نوع سنگ می توان به صیقل پذیری آن اشاره نمود، به همین دلیل جذابیت و زیبایی گرانیت بسیار چشمگیر است.

سنگ گرانیت از نظر طرح و رنگ تنوع بالایی دارد و با توجه به سلیقه افراد انتخاب می شود. این متریال در رنگ های خاکستری، قهوه ای، صورتی، سیاه، سبز و … در منابع سطح زمین یافت می شود. مهم ترین دلیل کاربرد این سنگ در ساخت و ساز سرسختی و پایداری آن است.

مقاومت آن به حدی بالاست که سال ها بدون آسیب در برابر عواملی مانند آب باران، گرد و غبار، آلودگی، لکه، سائیدگی و خراشیدگی سالم باقی می ماند.

علاوه بر آن در برابر مواد اسیدی و شیمیایی نیز صدمه نمی بیند، از این رو از آن به عنوان کانتر آشپزخانه و یا سینک ظرفشویی نیز استفاده می شود.

سنگ تراورتن
سنگ تراورتن نیز از جمله رایج ترین سنگ های ساختمانی است که بافتی ریزدانه دارد. این سنگ در طرح ها و رنگ های بسیار زیبا یافت می شود.

تخلخل سنگ تراورتن بالاست، از این رو سطح آن صیقلی نمی باشد. این سنگ گزینه مناسبی برای انتخاب کفپوش ساختمانی است زیرا مانع از سر خوردن افراد می شود.

رایج ترین و معروف ترین تراورتنی که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد تراورتن حاجی آباد است که طرح آن به صورت موجدار و یا ابر و بادی است. اما تراورتن معادنی مانند آتش کوه و عباس آباد نیز در کشور کاربرد بالایی دارند.

سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب تری دارد از این رو استفاده از آن رایج تر می باشد. این سنگ ساختمانی همانند سنگ گرانیت مصارف بیشماری دارد از جمله دیوارپوش، کفپوش، نمای ساختمان، پله ها و … و رنگ های تیره تا روشن آن توسط مشتری انتخاب می شود.

از ویژگی های بارز سنگ تراورتن که آن را به سنگی ایده آل برای نمای ساختمان تبدیل نموده، چسبندگی بالای آن است. این سنگ به دلیل داشتن حفره و منافذ به خوبی به ملات می چسبد، از این رو با خیالی آسوده می توان آن را به دیوار نصب کرد زیرا خطری از بابت سقوط آن وجود ندارد.

تراورتن سنگی رسوبی است که می توان آن را به شکل موج دار یا بدون موج برش داد. وجود تخلخل در این سنگ باعث شده مقاومت آن برابر عواملی مانند انبساط، یخ زدگی، انقباض، گرما و … بالا رود.

علاوه بر آن تابش مستقیم نور خورشید به این سنگ آسیبی نمی زند و رنگ آن را کمرنگ نمی نماید. سنگ تراورتن دچار ترک خوردگی نمی شود و با خیالی آسوده می توان آن را برای مصارف ساختمانی به کار برد.

منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;