سند چشم انداز سازمان نظام مهندسی ساختمان رونمایی شد

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه از رونمایی سند چشم انداز این سازمان خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز مهندس سید مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه حتی یک مورد گودبرداری غیراصولی هم پذیرفتنی نیست، افزود: با نظارت های انجام شده تعداد این فعالیت غیراصولی روبه کاهش است ضمن اینکه از وزارت راه و شهرسازی درخواست شده تا اجرای سیاست های حاکم بر روند ساخت و سازهای اصولی را از دستگاه های مسئول مطالبه کند.

وی سپس ارتقای دانش فنی مهندسان را از جمله وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور دانست و گفت: تلاش های بسیاری صورت گرفته تا دستگاههای مختلف در امر ساخت و سازها به ویژه دستگاه مدیریت شهری استفاده از مهندسان صاحب صلاحیت در بخش ساختمان سازی را مورد توجه قرار داده و آن را الزامی سازند.

هاشمی با بیان اینکه برای انجام نظارت مضاعف در امر گودبرداری ها یک تشکیلات متخصص در سازمان شکل گرفته است، اظهار داشت: بازرسی های مضاعف یک روند دائمی نیست و مجموعه های ذیربط باید برای جلوگیری از آن و ایجاد شرایط بهتر راهکارهای مناسبی را در پیش بگیرند.

 

** ارجاع 2300 پرونده تخلف مهندسان ناظر به شورای انتظامی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد میزان تخلفات مهندسان ناظر در امر ساخت و سازها گفت: در سال جاری 2300 پرونده از تخلفات مهندسان ناظر به شورای انتظامی سازمان ارجاع شده است.

هاشمی با بیان اینکه این میزان پرونده به معنای تخلف تمامی مهندسان نیست، افزود: برخی از این پرونده ها منجر به صدور احکامی شده اما سیر تخلفات یک سیر نزولی است و احکام صادر شده حاکی از برخوردهای جدی تر است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد وحدت رویه در صدور احکام انتظامی یک دبیرخانه در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تشکیل شده تا ضمن ایجاد وحدت رویه در احکام صادره، رسیدگی به تخلفات نیز مکانیزه شود.

به گفته وی، در سیستم مکانیزه رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر، افراد متخلف تحت هیچ عنوانی نمی توانند از عواقب تخلف خود گریزی داشته باشند.

 

** اولویت ساخت و سازها در بافت های فرسوده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سپس با بیان اینکه از سال گذشته پروژه های مسکن مهر تحت پوشش نظارت این سازمان قرار گرفته است، گفت: پروژه های مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است که توانسته با استاندارد بالای 85 درصد در سطح کشور اجرا شود.

هاشمی با بیان اینکه تنها 15 درصد پروژه مسکن مهر در سطح کشور از اشکالات فنی برخوردار است و این میزان هم در حال برطرف شدن است، افزود: سازمان نظام مهندسی درخواست کرده تا جهت گیری و هدف گذاری ادامه این پروژه ها در سالهای آینده به سمت بافت های فرسوده هدایت شود تا بتوانیم در بافت های فرسوده شهری هم نوسازی بافت ها صورت گیرد و هم اینکه سرانه مورد نیاز مسکن تامین شود.

 

وی ادامه داد: با سوق دادن ساخت مسکن مهر در بافت های فرسوده ضمن اینکه ظاهر شهرها به نوعی اصلاح خواهد شد، دیگر نیازی به هزینه های سنگین برای سرمایه گذاری در زیرساخت هایی نظیر آب، گاز و خدمات عمومی نیست.

هاشمی سپس اولویت ساخت و سازهای کشور را در بافت های فرسوده دانست و گفت: ساختمان سازی در بافت های فرسوده شهری هم مقرون به صرفه است و هم اینکه به نوعی خدمت رسانی به شمار می آید.

 

** عمر مفید مسکن مهر 30 سال است

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص عمر مفید ساختمان های مسکن مهر نیز گفت: در موضوع مسکن مهر، هدف گذاری برای عمر ساختمان های این طرح 50 سال است اما با توجه به استانداردهای به کار گرفته شده در ساخت این پروژه، ارزیابی ما از عمر مفید ساختمان های مسکن مهر حدود 30 سال است.

هاشمی افزود: چنانچه استانداردهای داخلی را به طور کامل در ساخت مسکن مهر بکار گیریم، به طور قطع عمر مفید به 50 سال افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در موضوع مسکن مهر متاسفانه بیشتر به کاهش هزینه های ساخت توجه می شود و کیفیت مغفول واقع شده است، در این پروژه به غیر از بحث سازه، برای ارزان سازی از اجناس درجه دو و سه استفاده شده و این باعث شده تا اجناس به کارگرفته شده از حداقل استانداردها برخوردار باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به افزایش قیمت ساخت مسکن مهر اظهار داشت: این موضوع متاسفانه مسئله یاد شده را تشدید کرده ضمن اینکه سازمان نظام مهندسی همواره درخواست دارد تا بکارگیری استانداردها علاوه بر سازه در سایر موارد نیز رعایت شود.

 

** سند چشم انداز سازمان نظام مهندسی ساختمان رونمایی شد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه از رونمایی سند چشم انداز این سازمان خبر داد و گفت: این سند پس از 18 سال تهیه و تدوین شده است که براساس این سند تمام سازمان های نظام مهندسی در سطح کشور در این چارچوب برنامه های سالانه خود را تهیه، تدوین و تصویب خواهند کرد.

هاشمی افزود: این برنامه ها در جهت ارتقای سطح علمی و آموزشی مهندسان ناظر و توسعه فعالیت های آنها و تعامل با دستگاه های اجرایی تهیه و اجرایی می شود.

پایان پیام/.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;