سلاح ورزی دیگری می آید!

تاسیسات نیوز – حمید شجاعی: شاید اگر از بدبین‌ترین دنبال‌کنندگان تحولات اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص سرنوشت انتخابات این نهاد صنفی و منتخبان آن پرسش می‌شد کمتر کسی به برکناری حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان منتخب اتاق بازرگانی از ریاست آن معتقد بود، اما برخی جریانات که چندان خوش ندارند نهادهای صنفی و سیاسی به دور از دخالت نهادهای دولتی به فعالیت بپردازند با شنیدن خبر انتخاب این چهره تمام تلاش خود را به کار بستند تا به هر نحو ممکن اجازه حضور سلاح‌ورزی در این منصب را ندهند.
 به همین دلیل نیز به سناریوهای مختلف و اجرای آنها روی آوردند. ابتدا به برنامه‌سازی در تلویزیون پرداختند و به طور گسترده در رسانه‌ها برای تحت فشار قراردادن سلاح‌ورزی. برخی نیرو‌های دولت و حتی نمایندگان مجلس در این مقطع با سناریوی موجود همراه شدند. در ادامه شبکه‌های اجتماعی نیز جهت‌دار و هدفمند وارد بازی شدند و شاهد توئیت‌هایی با مضمون مشخص در مخالفت با سلاح‌ورزی از افرادی چون امیر حسین ثابتی مجری شبکه افق و وحید یامین‌پور معاون جوانان  وزیر ورزش و… بودیم. اما این مرحله نیز نتوانست منتخب بازرگانان را از خیر ریاست اتاق منصرف کند و لذا برخی رسانه‌های حامی و همراه با دولت به خبرسازی استعفای سلاح‌ورزی و انتشار گسترده آن روی آوردند که در این مقوله نیز سلاح‌ورزی واکنش نشان داد و نوشت: در کمال صحت عقل و جان اعلام می‌کنم به مسئولیت خطیری که هیات نمایندگان بر عهده‌ام گذاشته، متعهد بوده و کناره‌گیری یا استعفا از جایگاه ریاست اتاق ایران را به‌شدت تکذیب و انکار می‌کنم.» اما این پایان کار نبود و خبرسازی‌ها برای برکناری وی ادامه یافت و آن هم تکذیب شد تا مخالفان منتخب قانونی اتاق بازرگانی دست به دامن نهادهای دولتی شوند. اینجا بود که شاهد واکنش‌های همراستای بهادری جهرمی سخنگوی دولت و خاندوزی، وزیر اقتصاد یودیم که همزمان حضور سلاح‌ورزی را غیر قانونی خواندند و خواستار ابطال انتخابات اتاق بازرگانی شدند و در نهایت نیز عباس علی‌آبادی، وزیر صمت هم جهت با سایر دولتیون اظهار کرد: نظر من همان رای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی است که به‌تازگی ابلاغ شده است. این در حالی است که جلسه شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران یکم آبانماه برگزار شد و طبق تصمیم اعضا، حسین سلاح‌ورزی برکنار شد.
*سلاح‌ورزی دیگری می‌آید؟
نکته‌ای که معمولا در انتخابات نهادهای صنفی مطرح می‌شود و اتاق بازرگانی نیز از آن مستثنی نیست و مرتبا از سوی منتقدان رئیس اتاق ایران تکرار شده، این است که اتاق بازرگانی جای سیاسی‌کاری نیست اما اگر نگاهی به مطالبه مخالفان داشته باشیم می‌بینیم که دلیلی صنفی، اقتصادی یا مدیریتی تاکنون در اثبات لزوم برکناری او مشاهده نشده است. اما آنچه مسلم است با توجه به اینکه در انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور بخش اعظمی از کرسی‌ها را مخالفین دولت برده‌اند به نظر می‌رسد که با برکناری دستوری منتخب بازرگانان؛ آنها سلاح‌ورزی دیگری را انتخاب و به ریاست برسانند.
*دولت نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره برکناری حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی بیان داشت: خیلی روشن است، در واقع دولت‌ها در ایران به طور کلی، میل دارند به اینکه همه چیز تحت کنترل خودشان باشد. حسین مرعشی اظهار کرد: برخی از دولت‌ها این توانایی را داشتند  که برای هدایت انتخاب رئیس اتاق بازرگانی، یک دخالت ارشادی یا غیرمستقیم داشته باشند. دولت  سیزدهم به‌دلیل آنکه توان تاثیرگذاری کمی به طور کلی داشت،  به ابزارهای غیرقانونی متوسل شد و یکی از مهم‌ترین ابزارهای بخش خصوصی را علنا از کار انداخته است. وی در این خصوص که این اقدام چه تاثیری در وضعیت اتاق بازرگانی خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان هیأت‌های اتاق‌ بازرگانی در استان‌ها از جناح دولت نیستند، قاعدتا دولت با این کار نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در این باره که برکناری سلاح‌ورزی را می‌توان از مصادیق خالص‌سازی قلمداد کرد، عنوان کرد: ظاهرا پروسه خالص‌سازی فراتر از این حرف‌هاست و می‌تواند دارای چنین ابعادی هم باشد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;