سرگردانی ورود یا خروج سیمان و فولاد در بورس

احمدرضا طاهری اصل، نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه موافق خروج عرضه سیمان و فولاد در بورس هستم، گفت: بورس، رقابت بیهوده ای را در بخش سیمان و فولاد ایجاد کرده است. در حقیقت می توان در بورس تبانی ایجاد کرد؛ بنابراین در بورس شاهد این مقوله هستیم که برخی از شرکت ها با ایجاد تبانی، میزان عرضه و در نتیجه قیمت ها را متاثر کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمدرضا طاهری اصل، نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به اینکه سهم مصالح به ویژه فولاد و سیمان در میانگین هزینه های تمام شده ساخت را چه میزان می دانید، گفت: بیشترین حجم استفاده از سیمان و فولاد در بخش سفت کاری ساختمان است، یعنی در مرحله اسکلت سازی ساختمان؛ به ویژه اگر اسکلت ساختمان بتنی باشد. به طور متوسط باید برای هر مترمربع، ۴۰ کیلوگرم فولاد و ۲٫۳ تن بتن برای ساختمان در نظر بگیریم، به این ترتیب می توان گفت در بخش سفت کاری ۴۵ تا ۵۰ درصد هزینه ها مربوط به فولاد و سیمان است.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۲۳ درصد هزینه های کلی ساخت یک ساختمان را فولاد و سیمان به خود اختصاص می دهد که می توان گفت درصد اندکی نیست.
نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه موافق خروج عرضه سیمان و فولاد در بورس هستم، تصریح کرد: بورس، رقابت بیهوده ای را در بخش سیمان و فولاد ایجاد کرده است. در حقیقت می توان در بورس تبانی ایجاد کرد؛ بنابراین در بورس شاهد این مقوله هستیم که برخی از شرکت ها با ایجاد تبانی، میزان عرضه و در نتیجه قیمت ها را متاثر کنند.
طاهری اصل با بیان اینکه در برخی موارد شاهد تبانی جهت کاهش عرضه محصولی هستیم که می تواند موجب جهش قیمت آن شود، افزود: این افزایش قیمت که تابع دلایل منطقی نیست و تنها نشات گرفته از تبانی برخی شرکت ها است، ضرر قابل توجهی را به سازندگان مسکن وارد می کند. به جرات می توان گفت بورس به نوعی ایجاد محدودیت می کند. چرا که در بسیاری از موارد زمان عرضه را افزایش داده و با این اقدام خریدار مجبور می شود محصول را با هر قیمتی خریداری کند که بی شک موجب ضرر خریداران است.
** الزام سرمایه گذاری وزارت نفت و نیرو برای عملیاتی شدن مبحث ۱۹
وی اظهار داشت: دلالان یا واسطه گران می توانند به بورس وارد شوند. این ورود می تواند موجب افزایش قیمت کالا شده و کالا را از نرخ حقیقی دور کند. خروج این دو محصول از بورس می تواند قیمت را واقعی کند. از سویی دیگر واحد تولیدی می تواند با عرضه مستقیم به قیمت ثابت، موجب بهبود بازار این دو محصول شود.
 نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: از وزیر راه و شهرسازی می خواهیم طی تفاهم و توافقی با وزارت نفت و نیرو، اجرای دقیق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را تسهیل و عملیاتی کند. چرا که در صورت کاهش مصرف انرژی در یک ساختمان سهم یارانه تعلق گرفته به آن نیز کاهش می یابد که بی شک به نفع وزارت نفت و نیرو است. بنابراین وزارت نفت و نیرو می توانند با سرمایه گذاری در بخش استفاده از مصالح مورد استفاده در حوزه عایق های برودتی، گرمایشی، پنجره های دوجداره و … موجب کاهش قیمت مصالح به طور خاص در طرح مسکن ملی شود.
به گفته طاهری اصل، ابزار دیگری که استفاده از آن می تواند موجب کاهش هزینه مصالح در طرح مسکن ملی شود، انعقاد یک تفاهمنامه میان وزارت راه و شهرسازی با وزارت اقتصاد و دارایی جهت کاهش یا حذف مالیات بر ارزش افزوده مصالح است تا به این ترتیب موجب کاهش قیمت مصالح مورد استفاده در طرح مسکن ملی شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;