سرویس زمستانه موتورخانه

 

یکی از مهمترین مواردی که باید به منظور افزایش کارآیی سیستم های گرمایشی ساختمان ها مورد توجه عموم قرار گیرد، موتورخانه و تجهیزات آن است.

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، انتخاب وسایل و تجهیزات موتورخانه مانند مشعل، الکتروپمپ، دیگ و منبع انبساط با توجه تناسب ظرفیت آنها و بازده این تجهیزات از نکات بسیار مهمی است که در افزایش کارآیی سیستم های تاسیساتی و کاهش مصرف انرژی ساختمان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. بنابراین استفاده کنندگان از این  تجهیزات باید قبل از شروع فصل زمستان نسبت به سرویس تجهیزات موتورخانه خود اقدام نمایند. مطلب ذیل به اختلالات موتورخانه و راهکار مدیریت انرژی در این سیستم ها اختصاص یافته است.

 

عوامل کاهش عملکرد موتورخانه ها

الف : اختلاط ناقص سوخت و هوا منجر به احتراق ناقص می شود زیرا مشعل این موتورخانه ها نمی توانند سوخت و هوا را به طور کامل به طور کامل با هم مخلوط نمایند، بنابراین در بعضی از مواقع برای اینکه بتوان هوای لازم برای احتراق را تامین نمود باید هوای اضافه را بالا برد.

ب : عدم انعطاف پذیری در مقابل تغییرات شرایط جوی و شرایط کاری موتورخانه ها. به علت عدم نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه تغییر شرایط محیطی باعث می شود که دیگ و مشعل از حالت بهینه خود خارج شده و بازده شان پایین بیاید.

پ : عدم تنظیمات فصلی در موتورخانه ها که باعث افت شدید راندمان و افزایش مصرف سوخت می شود.

 

دلایل اتلاف انرژی موتورخانه ها

مناسب نبودن مشعل ( عدم تنظیم درست و در برخی موارد پایین بودن راندمان)، مناسب نبودن دیگ ( عدم عایق بندی و وجود رسوب در داخل پره ها)، عدم تناسب ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل، تمیز نبودن موتورخانه، مناسب نبودن دودکش و طراحی غلط لوله کشی، عدم انطباق ظرفیت حرارتی موتورخانه با بار حرارتی ساختمان و عدم تنظیم صحیح ترموستات، دلایل اصلی اتلاف انرژی در موتورخانه ها محسوب می شوند.

 

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه

برای بهینه کردن موتورخانه های ساختمان ها لزماً باید نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه، تنظیم موتورخانه، تطابق دیگ و مشعل، نصب دمپربارومتریک، عایقکاری لوله و دیگ و رسوب زدایی و شستشوی دیگ انجام شود. در حال حاضر برای تنظیم دمای آب مورد نیاز گرمایش و مصرفی ساختمان در موتورخانه از ترموستات  های معمولی استفاده می شود که قابلیت تنظیم توسط متصدی موتورخانه بر روی دمای دلخواه را دارند و بر اساس نقطه تنظیم شده نسبت به خاموش و راه اندازی کردم مشعل ها اقدام می کنند، از معایب اصلی این ترموستات ها  عدم واکنش در اثر تغییرات هوای بیرون و همچنین وضعیت عملکردی در ساعات مختلف شبانه روز می باشد.

در صورت افزایش دمای محیط، موتورخانه با دمای بالا کار می کند و گرمای بیشتر از حد مورد نیاز وارد ساختمان می شود که عملاً بدون استفاده به هدر می رود. همچنین در ساختمان های اداری در هنگام شب نیز موتورخانه به فعالیت خود و تولید گرما ادامه می دهد. جهت رفع این مشکل، استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت برنامه ریزی ساعتی و هفتگی و همچنین مجهز به به حسگر دمای محیط، توصیه می گردد. این سیستم که دارای چند حسگر در محیط خارج، لوله خارجی آب از دیگ، مشعل ها و دیگ ها می باشد، با اندازه گیری دمای محیط، دمای آب گرم مورد نیاز ساختمان را ( با خاموش یا روشن کردن مشعل ها) طوری تنظیم می کنند که آب گرم مورد نیاز ساختمان تامین شود. در حقیقت با این روش، انرژی گرمایی متناسب با نیاز ساختمان تولید می شود و از تولید گرمای اضافی جلوگیری می گردد. از مزایای دیگر سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه، قابلیت برنامه ریزی آنها می باشد و می توان از این طریق برنامه کاری ساختمان را مشخص کرد و در این صورت موتورخانه فقط در مواردی که افراد در ساختمان حضور دارند و یا مواردی که نیاز است، راه اندازی می شود. در این صورت روزها و در زمان هایی که ساختمان ( معمولاً ساختمان های اداری و تجاری) خالی از سکنه است، موتورخانه خاموش بوده و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت و هزینه های مربوطه ایجاد می شود.

 

عملیات بهینه سازی موتورخانه ها

تنظیم مشعل موتورخانه، عایقکاری حرارتی لوله های رفت و برگشت آب  گرم و کلکتورها، تمیزکردن، شستشو و رسوبگیری دیگ آبگرم، استفاده از سامانه کنترل هوشمند موتورخانه جهت تنظیم دمای آبگرم متناسب با هوای خارج، نصب ترموستات های موضعی کنترل دما مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور، تنظیم دمای فضای منزل در دامنه آسایش حرارتی استاندارد ( 18-22 درجه سانتی گراد)، عدم استفاده از گرمایش در اتاق ها یا فضاهای غیر قابل استفاده، استفاده از لباس گرم در منزل، استفاده از پرده های ضخیم جهت کاهش اتلاف حرارتی از پنجره، بستن کرکره و پرده در شب و باز گذاشتن آنها در روز به منظور استفاده از انرژی خورشید، استفاده از نوارهای درزگیر جهت هوابندی بازشوهای پنجره ها و درب های ورودی منزل، نصب یک یا دولایه نایلون شفاف روی پنجره ها، بستن دریچه های کولر با استفاده از مسدود کننده مناسب، سرویس و تمیز کاری فن کوئل ها و هواگیری رادیاتورها، نپوشاندن روی رادیاتورها، استفاده از یک لایه فویل آلومینیومی در پشت رادیاتور به منظور افزایش بازتاب حرارتی، بسته نگهداشتن درب های ورودی و در صورت امکان استفاده از درب های دوبل با استفاده از پرده در جلوی درب، نصب فنر بر بالای درهایی که با خارج در ارتباط هستند به منظور کنترل ورود و خروج هوای سرد، عدم استفاده از شومینه و بستن دریچه خروجی آن و در صورت استفاده از شومینه تنظیم دمای آن بر روی 55 درجه و حصول اطمینان از مناسب بودن زاویه دریچه خروجی و در صورت امکان گذاشتن درب شیشه ای در جلوی آن، که مانع خروج هوای گرم از فضا شود، از راهکارهای مناسب در این زمینه هستند.

در پایان خاطرنشان می شود؛ در انتخاب تجهیزات موتورخانه باید ظرفیت آنها را در نظر بگیرید. این وسایل نباید بیش از نیاز فضای مورد نظر انتخاب شوند زیرا بالا بودن ظرفیت دستگاه ها، تضمینی بر افزایش بازدهی آنها نمی باشد، بلکه سبب می گردد تا تعداد دفعات خاموش و روشن شدن دستگاه افزایش یابدو علاوه بر عدم تامین شرایط آسایش، طول عمر دستگاه نیز کاهش یابد. همچنین توصیه می شود؛ با کمک متخصصان تاسیسات از تطابق ظرفیت دیگ و مشعل، کارکرد صحیح دودکش و سایر تجهیزات موتورخانه اطمینان حاصل شود.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;