سرمایش غیرفعال منتشر شد

 سرمایش غیرفعال منتشر شد

زهرا قیابکلو‌، کتاب « مبانی فیزیک ساختمان 4؛سرمایش غیر‌فعال» را تالیف و انتشارات جهاد دانشگاهی نخستین بار کار چاپ و نشر را بر عهده گرفت.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، این کتاب در راستای معرفی،‌ طبقه‌بندی و محاسبات پایه کاربردی در انواع سامانه‌های سرمایشی تالیف شده است.

 

مولف، کتاب حاضر را برای دانشجویان رشته معماری و کسانی که در زمینه تنظیم شرایط محیطی برای ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند تالیف کرده است.

 

نویسنده، در این کتاب هفت فصلی،‌ به مبحث سرمایش غیر‌فعال پرداخته و شرایط محیطی را با ذکر مثال به خوانندگان آموزش داده است.

 

فصل نخست این کتاب «سامانه‌های سرمایشی غیر‌فعال» نام دارد‌، که در آن عملکرد سرمایش غیرفعال در دو عرصه اصلی حداقل رساندن کسب گرما و خارج کردن گرمای ناخواسته بیان و خلاصه شده است.

 

در ادامه این فصل منابع اصلی گرمای ناخوماسته در ساختمان‌ها نیز بررسی شده است.

«سایه‌افکنی» و «سرمایش همرفتی» عناوین فصل‌های دوم و سوم از این کتاب را تشکیل می‌دهد. در این فصل‌ها ساده‌ترین راه خنک داشتن بناها ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید عنوان شده است، و تهویه طبیعی و فرایند جابجایی هوای داخل ساختمان نیز در آن‌ها بیان شده است.

 

در فصل‌های پنجم تا ششم از این کتاب،‌ «سرمایش تبخیری» و «سرمایش تشعشعی» نام دارد که نویسنده در آن‌ها به اقلیم‌های گرم و خشک میزان رطوبت ساختمان ها پرداخته است. در ادامه نیز به دریافت انرژی از نور خورشید اشاره شده است.

 

«زمین سرمایی» فصل ششم از این کتاب است. ‌نویسنده در این فصل توانایی ذخیره‌سازی حرارتی را از مهمترین مباحث در این فصل برشمرده است که در آن خا قادر می‌شود اثر خنک کنندگی در تابستان را داشته باشد. نویسنده در این فصل توصیه می‌کند که ساختمان‌ها برای دریافت بهتر نور خورشید بهتر است به‌ شکل جنوبی ساخته شود، همچنین آب‌انبارهایی که در قدیم در ساختمان‌ها ساخته می‌شد یکی از بهترین راه‌حل‌های خنک نگهداشتن ساختمان است.

 

به گزارش ایبنا، «سبزینگی» آخرین فصل این کتاب است که نویسنده پوشش‌های گیاهی در ساختمان را اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین روش تنظیم شرایط محیطی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌داند.

 

کتاب«مبانی فیزیک ساختمان 4 ؛ سرمایش غیر‌فعال» با شمارگان دو‌هزار نسخه در 312 صفحه‌،‌ به بهای 10 هزار تومان نخستین بار از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;