ایجاد سردخانه ۴۰۰ هزار تنی فنی برای ذخیره سازی سیب زمینی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از ایجاد ۳ واحد فرآوری سیب زمینی و ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان همدان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مرکز همدان، منصور رضوانی جلال گفت: با ظرفیت سازی ۴۰۰ هزارتن سردخانه فنی سیب زمینی علاوه بر حفظ کیفیت، سالانه بیش از ۸۰ هزار تن از ضایعات سیب زمینی جلوگیری و بیش از ۱۶۰ میلیاردتومان درآمد اضافی عاید کشاورزان می‌شود.
او گفت: امسال، ساخت ۳ واحد فرآوری سیب زمینی در استان همدان، در دست پیگیری است تا علاوه بر جذب بیش از ۱۲۰ هزارتن محصول تولیدی کشاورزان، ارزش افزوده چند برابری را داشته باشیم، بطوریکه ۲ کیلوگرم سیب زمینی تبدیل به یک کیلو فرنچ فرایز خواهد شد که قیمت فعلی آن ۱۸ هزارتومان است.
به عقیده برخی از کارشناسان، آن بخش از محصول که در مراحل برداشت و پس از برداشت به هر دلیلی بدون  استفاده یا نامناسب برای بازار فروش باشد ضایعات (LOSSES) تلقی می‌شود. ضایعات موجب کاهش کمیت و کیفیت مواد غذایی می‌شود.
برخی دیگر بر این عقیده اند که ضایعات به مراحل پس از برداشت محصول مربوط می‌شود و آن بخش از محصول که در مراحل پس از برداشت به هر دلیلی بدون استفاده یا نامناسب برای بازار فروش باشد ضایعات (LOSSES) تلقی می‌شود.
انواع سردخانه وجود دارد که هرکدام کاربرد خاص خود را دارا بوده و می‌توان از انواع آن به موارد زیر اشاره کرد:
سردخانۀ گمرکی: از این گونه سردخانه ها برای نگهداری موقت محصولات و مواد غذایی استفاده می شود.
سردخانۀ ذخیره ای:این گونه سردخانه ها مخصوص نگهداری مواد غذایی است که دولت برای شکستن قیمت های بازار یا اعمال سیاست های دیگر از آن استفاده می کند و بطور کل، برای نگهداری مواد غذایی ای که مالکیت آن ها متعلق به دولت است، استفاده می شود.
سردخانۀ کوچک:این سردخانه ها، کارخانه های کوچک یخ سازی هستند و برای تولید یخ از آن ها استفاده می شود.
سردخانۀ عمومی:در اینگونه سردخانه، مردم، تولید کنندگان و متصدیان بخش خصوصی، مواد غذایی تولیدی خود یا موادی که در فصول ارزانی خریداری نموده اند را نگهداری می کنند و بدین ترتیب سود عظیمی را شامل خود کرده و از دور ریز محصول تا حدی جلوگیری می کنند. بطوریکه به ازای هر کیلوگرم محصولی از قبیل سیب به ازای هر ۶ ماه، ۴۴۰ ریال از مشتری دریافت می شود؛ درحالیکه ممکن است این محصول از شهریور ماه (= فصل برداشت محصول = فصل ارزانی محصول) تا اسفند ماه (= بازار عید) به ازای هر کیلوگرم از این محصول هزاران ریال افزایش قیمت پیدا کند.
منبع خبرگزاری صداو سیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;