سالی که برای اجاره نشینان به اندازه ۲۰ سال گذشت!

بررسی قیمت مسکن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۳۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها برابر ۲۲.۶ درصد است. بر این اساس تورم در تهران ۳۳.۰ درصد بیشترین عدد و در استان آذربایجان غربی ۸.۷ درصد کمترین عدد بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در فصل بهار ۱۳۹۸ شاخص قیمت اجاره بهای واحد‌های مسکونی در مناطق شهری به ۱۴۲ رسید که نسبت به فصل قبل ۱۳۷/۸ درصد افزایش داشت.
در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۴.۷ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ۰.۶ درصد افزایش بوده است.
درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل بهار ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۵.۶ درصد است که نسبت به فصل ۱۳۹۷ (۲۴.۲ درصد) ۱.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان تهران با ۳۶.۱ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۰.۱ درصد افزایش است. این یعنی خانوار‌های استان تهران به طور متوسط ۱۰.۵ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های استان آذربایجان غربی ۱۵.۵ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند. با توجه به اعداد مربوط به تورم نقطه به نقطه تنها سه استان تهران، چهار محال و بختیاری و لرستان بالاتر از میانگین کل کشور بوده‌اند.
نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۳۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها برابر ۲۲.۶ درصد است. بر این اساس تورم در تهران ۳۳.۰ درصد بیشترین عدد و در استان آذربایجان غربی ۸.۷ درصد کمترین عدد بوده است.
در فصل بهار سال ۱۳۹۸ متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، برابر با۲۷.۰ درصد است. این رکورد در سال‌های پیش بی سابقه بوده است و از تابستان سال گذشته به این سو، متوسط افزایش اجاره در هر فصل همواره بالای ۲۰ بوده است!
همانگونه که آمار تورم فصلی از سال ۱۳۹۵ تا کنون نشان می‌دهد تورم در بخش مسکن تا بهار سال ۹۷ بین ۰.۴ تا ۲.۹ بوده است. از تابستان و پاییز سال ۹۶ نشانه‌های افزایش قیمت خود را نشان داده و چاره‌ای برای آن اندیشده نشده و ناگهان در تابستان سال ۹۷ میزان تورم فصلی به عدد ۹.۱ رسیده است. همانگونه که جدول زیر تورم فصلی را نشان می‌دهد از تابستان ۹۷ تا فصل گذشته در بهار ۹۸ قیمت‌ها همچنان صعود داشته است. تورم ۲.۹ به معنای بازگشت به گذشته نیست بلکه این میزان با فصل قبل و جهش ناگهانی مقایسه شده بنابراین در تشریح این جدول باید گفت قیمت‌ها همچون تابستان سال ۹۷ رشد غیرمنطقی داشته و همان رشد غیرمنطقی فعلا کنترل شده است.
 همانگونه که جدول تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری نشان می‌دهد از تابستان سال ۱۳۹۷ بدترین دوران در بازار مسکن رقم خورده است. تورم ۱۷ درصد تابستان سال ۹۷ و رکورد ۲۵.۶ درصدی در بهار امسال نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در بخش مسکن تاکنون توفیقی نداشته است.
وزیر مسکن در ماه‌های گذشته وعده داده بود قیمت مسکن پایین خواهد آمد. او از شهروندان خواسته بود فعلا کسی خانه نخرد! وعده‌های اسلامی تا کنون بی نتیجه مانده و در بهار امسال تورم نقطه به نقطه به بالاترین حد ممکن خود رسیده است. آمار تورم مسکن در فصل تابستان هنوز توسط بانک مرکزی اعلام نشده و با اعلام آن بهتر می‌توان به سیاست‌های کنترل بازار مسکن در دوره اسلامی نیز پرداخت؛ سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد به لحاظ فقدان استراتژی کنترل تفاوتی با بی نظمی‌های گذشته ندارد.
مشکلات بخش مسکن در سال‌های اخیر
نموداری‌های اخیر نشان می‌دهد بیشترین تورم فصلی در فصل‌های تابستان و پاییز ۱۳۹۷ بوده است جهش قیمتی در اجاره بهای واحد‌های مسکونی شهری از فصل تابستان ۱۳۹۷ شروع شده و ادامه داشته است. همچنین بیشتری تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری را در بهار ۱۳۹۸ شاهد بودیم.
آنچه بالاترین تاثیر را در زندگی مردم داشته، افزایش قیمت اجاره بهای مسکن بوده است. منحنی رشد اجاره بها نشان می‌دهد مردم ایران از تابستان سال گذشته تا کنون بیشترین سختی را در این زمینه متحمل شده‌اند. افزایش قیمت از یکسال گذشته به گونه‌ای بوده که گویا از سال ۱۳۹۷ تا کنون ۲۰ سال گذشته است!
منبع رویداد24
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;